Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

van Horn og OL i Vancouver

edited February 2010 in Donaldisme

Da Norge i 1994 arrangerte vinter-OL på Lillehammer stilte Don Rosa opp med historien "Fra Andeby til Lillehammer". Om få dager arrangeres som kjent vinter-OL i William van Horns hjemtrakter (Vancouver). Vet noen av dere van Horn fans om William van Horn har laget sin egen OL-historie ("Fra Andeby til Vancouver" e.l.) i denne sammenheng?

Comments

• edited November -1

Jeg håper alltid at det ikke kommer slike "bestilte" historier i forbindelse med jul, påske, halloween, OL osv. Synes kvaliteten stort sett er mye dårligere enn
    den pleier å være.
    Så jeg vet ikke, men håper på det beste....

• edited November -1

Det kjem ei historie i Donald i samband med OL i år (jf. baksida på Donald Duck & Co 6), men streken er definitivt ikkje Van Horn. Eg synest at det ser meir Midthunsk ut.

PSST - Don Rosa er ikkje frå Lillehammer.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Det kjem ei historie i Donald i samband med OL i år (jf. baksida på Donald Duck & Co 6), men streken er definitivt ikkje Van Horn. Eg synest at det ser meir Midthunsk ut.

Nei, han lagde den historien selv uten å være der fra. WvH kunne gjort det for å promotere sitt eget hjemsted.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nei, han lagde den historien selv uten å være der fra. WvH kunne gjort det for å promotere sitt eget hjemsted.

Det var vel Egmont (Norge) som ba Rosa lage en Lillehammer-historie, noe han (litt motvillig?) gjorde. Kanskje Donald-utgiveren i Canada ikke har samme posisjon og styrke som Egmont i Norge? Hvem jobber forresten Van Horn for?

• edited November -1

Egmont ; )

• edited November -1

Håper da virkelig det!

Men må ikke gjøre det til en tradisjon, da blir det fort tregt :(

• edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

Håper da virkelig det!

Men må ikke gjøre det til en tradisjon, da blir det fort tregt :(

Hva er det du svarer på her?

• edited November -1

Å skrive en historie til hvert OL :D

• edited November -1

Det *er* ganske tradisjon, altså.

• edited November -1

Italienerne fylte jo en hel Donald-pocket med en OL-historie en gang....

• edited November -1

Og det er ei av tidenes vakraste Donald-historier.

Eg vil òg meine at noko liknande kan seiast å vera gjort med Donald Pocket 57, sjølv om det er meir ei rammehistorie enn ei 250-siders historie (men Langbein-historia er fantastisk, då). Men eg er usikker på kva OL den eigentleg er meint å markere. Los Angeles 1984?

• SvKSvK
    edited November -1

Eg vil òg meine at noko liknande kan seiast å vera gjort med Donald Pocket 57, sjølv om det er meir ei rammehistorie enn ei 250-siders historie (men Langbein-historia er fantastisk, då). Men eg er usikker på kva OL den eigentleg er meint å markere. Los Angeles 1984?

Pocketen kom vel rundt de lekene, men selve OL-historien med Langbein ser ut til å være laget i forbindelse med München 1972.

Det kom for øvrig en lengre historie i forbindelse med Beijing 2008 også, som vi aldri fikk se i Norge:

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2745-1P

• edited November -1

Mogleg at eg hugsar feil, men kuttar ikkje Langbein-historia mange år fram i tid etterkvart, til eit OL der Mikke er med og hjelper arrangørene, det er amerikanske flagg overalt, og Alcatraz ligg eit steinkast unna? At ein del handling finn stad i Tyskland er det sjølvsagt heller ingen tvil om, men eg får inntrykk av at historia faktisk kom ut mange år seinare.

Edit: ser i coa at vi har rett begge to. Dette er ikkje ei historie, men TO Scarpa-historier! Den lange som er skrive til OL 1972, og ein "sequel, added 12 years later". I den norske utgåva presenterast desse som ei historie. Då skjønar eg iallfall kva det var som forvirra meg sånn med tidfestinga.

• edited November -1

Passer kanskje ikke i denne tråden, men en liten anekdote: Da Don Rosa skulle lage historien "Fra Andeby til Lillehammer" hadde han aldri vært på hopprenn. Svein Eril Søland inviterte han da med i Holmenkollen, og undertegnede fikk være med. Rosa har derfor aldri vært på Lillehammer, Lysgårdsbakkene ble tegnet etter bilder. Etter rennet gikk vi forresten på Mama Rosa, som i følge tegneren lagde bedre pizza enn han husket at hans egen mamma gjorde.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?