Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Eldorado

edited January 2010 in Donaldisme

Fin artikkel om Eldorado i Dagbladet i dag:
http://www.dagbladet.no/2010/01/11/magasinet/arkeologi/historie/vitenskap/9865821/ (Selv om vi kjenner historien fra i før, så kan man jo alltid lære noe nytt..)

Comments

• edited November -1

Diff skreiv:

Fin artikkel om Eldorado i Dagbladet i dag:
    http://www.dagbladet.no/2010/01/11/magasinet/arkeologi/historie/vitenskap/9865821/ (Selv om vi kjenner historien fra i før, så kan man jo alltid lære noe nytt..)

Er det ikke visse småfeil i denne artikkelen - f.eks. ideen om at Eldorado skulle være i Amazonas? Jeg trodde at det var allment akseptert at Eldorado - dersom det noen gang har eksistert - lå på Cundinamarca platået i Colombia?

• edited November -1

Artikkelen skriver jo klart og tydeleg at

«ELDORADO» ER NOK med i medieomtalen mest å tiltrekke seg oppmerksomhet. Selv nevner ikke forskerne inn det begrepet.

Og det var til Amazonas mange av ekspedisjonane med forsøk på å finne Eldorado i førre millenium gjekk, var det ikkje?

• ACAC
    edited November -1

Sigvald, pas på med at tage Don Rosas historie som den eneste teori - du som historiker ved ganske sikkert at der findes mange teorier - og Don har valgt den han fandt mest plausibel - andre har fokuseret på Amazonas, og hvis man har fundet beviser - spor efter dette sagnomspundne rige, så må "historiebøgerne skrives om" (et ret fortærsket udtryk efter min mening).

• edited November -1

Ellers har jo også Mikke Mus oppdaget El Dorados skatter i en Fallberg/Murry-klassiker. Det var min barndoms første møte med dette sagnet.

link

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?