Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

UKJENT DR ENSIDER!

edited January 2010 in Donaldisme

Ved tilfeldig søking på google kom jeg over følgende ensider av Nils Lid Hjort og Don Rosa: LINK. Tittelen er tilsynelatende "The Annual Speed Skating Contest og Duckburg".

Kan en av dere Rosa-eksperter her på forumet fortelle meg historien bak denne. Jeg har søkt i Inducks, men jeg finner den ikke der. Hvor har den stått på trykk??? Er det snakk om en uofisiell historie slik som Gyros Beagletrap? Med tanke på at vi ikke har sett denne historien i HoF enda, betyr det at den kommer i bind 10?? Hvis ikke er det vel historieforfalskning, ettersom Egmont har lovet å utgi Don Rosa komplett der.

«1

Comments

• edited November -1

Historien stod på trykk i det nederlandske skøytemagsinet Speedskating World 8/1999. Den er ikke publisert i noen Disneypublikasjon og er heller ingen Disney-historie. Det er ingen Disneyfigur i historien (selv om de ligner). Derfor kommer ikke historien i HOF. Nild Lid Hjort skrev i historien.

• edited November -1

Ro ned vokabularet;) Dette er ikke en (offisiell) Disneyhistorie, den ble publisert i et nederlandsk skøytemagasin.
    Redigering: Jeg skriver for treigt.

• edited November -1

Historia er ikkje ukjent (prøv å søke i forumet), og den er ikkje ein einsidar. Det er òg som sagt heller ikkje ei historie som er laga for eit Disney-forlag.

Sjølvsagt er det Disney-figurar. Alle som nokon gong har sett eit bilete av Donald, Ole, Dole, Doffen, Dolly eller Anton (eller til og med ansiktslause Petter Smart) ser klart og tydeleg at dette er Disney-figurar og at Don Rosa & Co rett og slett har valgt å stjele Disneys figurar til denne historia. Ettersom det seier seg sjølv at Don kunne ha fått store problem om denne historia blei velkjent, prøver mange av hans ivrigaste fans å late som om denne historia ikkje eksisterer, og det er ein av grunnane til at denne historia ikkje er så kjent som dei historiene Don faktisk har hatt lov til å lage.

Kva i alle dagar meiner du med «historieforfalskning»? Hall of Fame inneheld ikkje Captain Kentucky / Pertwillaby Papers heller, eller alle fanzineteikningar Don har laga, eller barneteikningane hans, eller alle teikningane Don har teikna i bøkene til fans, eller ...

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Historia er ikkje ukjent (prøv å søke i forumet), og den er ikkje ein einsidar.

Den består av 4 halvsider = 2 sider.

Sjølvsagt er det Disney-figurar. Alle som nokon gong har sett eit bilete av Donald, Ole, Dole, Doffen, Dolly eller Anton (eller til og med ansiktslause Petter Smart) ser klart og tydeleg at dette er Disney-figurar og at Don Rosa & Co rett og slett har valgt å stjele Disneys figurar til denne historia.

Synes du det er pent gjort å anklage kollegaer for tyveri? Har Disney virkelig mistet figurene som en følge av Dons parodi? Jeg synes da at jeg stadig ser dem i ukeblader, pocketbøker, julehefter, osv.

Ettersom det seier seg sjølv at Don kunne ha fått store problem om denne historia blei velkjent, prøver mange av hans ivrigaste fans å late som om denne historia ikkje eksisterer, og det er ein av grunnane til at denne historia ikkje er så kjent som dei historiene Don faktisk har hatt lov til å lage.

Nå synes jeg at du skal la Einar, Stefan, Ole og de andre i INDUCKS-teamet selv få forklare hvorfor historien ble fjernet fra INDUCKS etter at den faktisk var indeksert der. Det er i hvert fall ikke fans som meg eller AC som har bedt dem gjøre det.

• edited November -1

Sigvald skreiv med min utheving:

Det er i hvert fall ikke fans som meg eller AC som har bedt dem gjøre det.

Der var han igjen, men burde du ikke i positivismens™ sanne ånd bruke vanlig høflighet (og ikke minst norsk rettskrivning) og nevne AC før deg selv ?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Sjølvsagt er det Disney-figurar. Alle som nokon gong har sett eit bilete av Donald, Ole, Dole, Doffen, Dolly eller Anton (eller til og med ansiktslause Petter Smart) ser klart og tydeleg at dette er Disney-figurar og at Don Rosa & Co rett og slett har valgt å stjele Disneys figurar til denne historia.

Synes du det er pent gjort å anklage kolleger for tyveri? Har Disney virkelig mistet figurene som en følge av Dons parodi? Jeg synes da at jeg stadig ser dem i ukeblader, pocketbøker, julehefter, osv.

Dette er et nyttårsforsett som jeg alltid klarer å holde: Jeg lover at jeg heller ikke i år kommer til å forstå meg på kverulanter.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Synes du det er pent gjort å anklage kolleger for tyveri? Har Disney virkelig mistet figurene som en følge av Dons parodi? Jeg synes da at jeg stadig ser dem i ukeblader, pocketbøker, julehefter, osv.

PSST. Det heter kollegaer

Don har aldri hatt rettighetene til Disney™ figurene. Bruker han de uten tillatelse så er det tyveri. Og i mine øyne er de figurene som opptrer i denne omtalte serien de velkjente disney figurene og ikke noen tilfeldige andre ender. Det kan jo ikke være tvil om det, bare så hva trådstarter skriver/mener/tror.

Ettersom det seier seg sjølv at Don kunne ha fått store problem om denne historia blei velkjent, prøver mange av hans ivrigaste fans å late som om denne historia ikkje eksisterer, og det er ein av grunnane til at denne historia ikkje er så kjent som dei historiene Don faktisk har hatt lov til å lage.

Dette vet jeg alt om. Første gangen jeg tok opp denne betente saken her i forumet så ble jeg av DIE-HARD fansen møtt med totalt taushet. Deretter når andre mindre anerkjente donaldister begynte å stille spørsmål så ble endelig stilheten brutt og den før omtalte DIE-HARD fansen gjorde meg oppmerksom på at Don kunne få problemer hvis dette ble alt for kjent.

• ACAC
    edited November -1

Jo, jeg bør nævnes først, for det er mig som er AC!

Nej, jeg bad ikke inducks om at fjerne koden (som for øvrigt kan findes via google), men jeg er dog en af de fans som sjældent snakker om historien.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Don har aldri hatt rettighetene til Disney™ figurene. Bruker han dem uten tillatelse så er det tyveri.

Jeg tror det gjelder egne regler for parodier - slik som i dette tilfellet.

Dette vet jeg alt om. Første gangen jeg tok opp denne betente saken her i forumet så ble jeg av DIE-HARD fansen møtt med total taushet. Deretter når andre mindre anerkjente donaldister begynte å stille spørsmål så ble endelig stilheten brutt og den før omtalte DIE-HARD fansen gjorde meg oppmerksom på at Don kunne få problemer hvis dette ble alt for kjent.

Jeg er mer opptatt av det som skjedde siden. Serien ble nemlig indeksert i INDUCKS i etterkant av nevnte debatt - dermed ville den vært godt kjent nå, hadde det ikke vært fordi den ble fjernet igjen. Jeg tror det henger sammen med at INDUCKS ikke har tatt høyde for at figurene kan parodieres?

• edited November -1

OK, takk for oppklaringen, Bingo!

Så Don plagierer mao. Disney? Det spørs hva loven sier om dette.

Kva i alle dagar meiner du med «historieforfalskning»?

Det var muligens litt flåsete formulert fra min side. Det skyldes nok at jeg var såpass oppstemt omkring historien da jeg skrev det. Jeg visste ikke at denne historien ikke var © Disney og antok således at Egmont ville utgi den.

MikroMidas skreiv:

Og i mine øyne er de figurene som opptrer i denne omtalte serien de velkjente disney figurene og ikke noen tilfeldige andre ender. Det kan jo ikke være tvil om det, bare så hva trådstarter skriver/mener/tror.

Nettopp!

Sigvald skreiv:

Jeg tror det gjelder egne regler for parodier - slik som i dette tilfellet.

Dersom dette er en Donald-parodi kan den vel trykkes i HoF? Denne serien er vel vesentlig for Dons Disney-arbeide. I HoF har det jo blitt trykket mye med mindre relevans. Eller mener du at Egmont ikke kjenner til historien? Isåfall burde noen ta kontakt med Egmont for å opplyse dem om dette før den norske versjonen av Rosa bok 10 blir trykket.

• SvKSvK
    edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg er mer opptatt av det som skjedde siden. Serien ble nemlig indeksert i INDUCKS i etterkant av nevnte debatt - dermed ville den vært godt kjent nå, hadde det ikke vært fordi den ble fjernet igjen. Jeg tror det henger sammen med at INDUCKS ikke har tatt høyde for at figurene kan parodieres?

Godt mulig du har rett, men for meg fremstår det da eventuelt som en merkelig begrunnelse og mer en teknikalitet for å ikke ha historien indeksert. Det var sikkert en diskusjon rundt dette den gangen og en grunn til at historien ble fjernet, og det hadde vært kjekt å vite hvorfor. For i mine øyne er det helt ulogisk at historien ikke er å finne i INDUCKS.

• edited November -1

Eh... No er ikkje eg kjent for å ha lest ein del jus eller noko slikt, men sist eg sjekka var det ein forskjell på parodi og plagiat.

• edited November -1

Riktig, Olaf!
    Personlig spekulerer jeg i om dette er:
    a) Plagiat
    b) Parodi
    c) Noe helt annet...

• edited November -1

Det er uansett
    a) Don Rosa sin strek
    b) Kjente ender fra Andeby

• reyrey
    edited November -1

Audun skreiv:

Hvor har den stått på trykk??? Er det snakk om en uofisiell historie slik som Gyros Beagletrap? .

Du finner litt mer om den på DCW sammen med side nr 2 av historien. og en liten forklaring:

"You won’t find any Disney names or Disney characters in this story, just some funny cartoon animals."

Så får dere ta det for det det er verdt

• edited November -1

Tak til Rey for link - og jeg vidste at jeg havde læst den før!
    I mine øjne er det en fin pastiche og homage, som er ganske harmløs...
    Og eg liker at "D" vinner over "A" til sist, ha ha...

• edited November -1

Hvorfor kunne ikke bare Lid Hjort og Rosa laget den for Disney?

• edited November -1

rey skreiv:

Du finner litt mer om den på DCW sammen med side nr 2 av historien.

Det ser da ut til at hele historien er lagt ut der.

• edited November -1

Ikke at jeg kjenner til bakgrunnen til denne historien, men det er sannsynligvis ikke bare Don Rosa som hadde fått bråk for denne. Det kan selvsagt hende at annet er tilfellet, men jeg tror Lid Hjort skrev manuset med Disney-figurene i bakhodet. (Kanskje han dog så for seg figurene litt mer parodipreget?)

• edited November -1

Nå kan du også bli eier av denne utgivelsen . Og nei, det er ikke jeg som selger :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?