Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Don Rosa - 20 år i DD&Co

edited January 2010 in Donaldisme

Denne uken er det 20 år siden det første gang stod en Don Rosa historie, Fabelaktig dyreliv, i Donald Duck & Co. Den historiske begivenheten fant sted i DD&Co 1/1990.

Comments

• edited November -1

Løsnebb og likør anyone ???

For å sette ting litt i perspektiv så kom dette ukentlige bladet ut kun fem år etter at verden hadde fått ett ordentlig adresseringsystem som vi er ganske avhengige av i dag....

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Denne uken er det 20 år siden det første gang stod en Don Rosa historie, Fabelaktig dyreliv, i Donald Duck & Co. Den historiske begivenheten fant sted i DD&Co 1/1990.

Jubiléet finner sted i dag faktisk.

• edited November -1

Første Don Rosa historie på norsk var vel i Donald Duck & Co Julehefte 1988? Og så kom "Grusomme gresskar" Mikke Mus nr. 1989-09.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Første Don Rosa historie på norsk var vel i Donald Duck & Co Julehefte 1988? Og så kom "Grusomme gresskar" Mikke Mus nr. 1989-09.

Sigvald liker å jubilère, så dette gjelder nok første publisering i det ordinære Donald-bladet. Vi kan nok forvente tråder med mange jubilèer i årene fremover.

Olaf, kanskje det burde opprettes en egen tråd for alle Don Rosa jubilèene fremover. Er man kreativ, kan man sikkert feire en gang i uka :-)

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Olaf, kanskje det burde opprettes en egen tråd for alle Don Rosa jubilèene fremover. Er man kreativ, kan man sikkert feire en gang i uka :-)

God ide, jeg synes også at Olaf skal gjøre dette.
    Før i tiden hadde du jo denne siden som omhandlet viktige donaldistiske markeringer i Don rosa sin ånd.

• ACAC
    edited November -1

Undskyld mig, MikroMidas, men duckhunt var meget mere end det.

• edited November -1

20 år, og jeg lurer fortsatt på hva som er så spesielt med Don Rosa...

• edited November -1

Det som er spesielt med Don Rosa, er at han lagde historier til Donald-bladet, men i motsetning til de fleste andre forfatterne/tegnerne så klarte han aldri å lage historier som ikke trenger minst 2 sider med forklaringer og kildehenvisninger for at leserne skal forstå dem....
    Han er omtrent sånn som den guttungen i barnehagen som alltid roper høyest: "Se på min tegning! Kom og se på hva jeg har tegnet"! og så en laaaang forklaring om hvorfor den er tegnet slik, og hva tegningen symboliserer, og hva som er spesielt med den...
    De andre forfatterne/tegnerne skriver og tegner det de vil, sender det inn, og så blir det trykket, og lest av millioner, uten noe mer ståhei rundt det...

Mange av historiene er bra, det skal han ha. Men mange av dem drukner dessverre i et hav av små irriterende detaljer som ikke akkurat forenkler lesingen..

• edited November -1

Nja, det er vel helst de nyeste historiene som er slik du beskriver. Ellers er jeg enig i at tegnestilen hans var på topp ca. fra 1989-1994.
    10 ruter pr. side (overlesset med detaljer og tekst) er altfor meget og ikke særlig enkelt å lese heller. Her mener jeg de fleste nåværende tegnerne er bedre.

PS. Nå er det jo slik at Don Rosa har sluttet å tegne. Det er ikke utenkelig at han sitter på flere ideer til gode historier. Barks leverte jo flere manus etter at han ble pensjonert. Dersom Don bestemte seg for å skrive et manus for Egmont, hvem tror dere ville bli plukket ut til å tegne den?

• edited November -1

Spændene hypotese, Audun, men jeg har dog ingen bud på hvem !

• edited November -1

Audun skreiv:

Barks leverte jo to manus etter at han ble pensjonert

To? Du må nok høyne det tallet en god del ...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?