Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Den hodeløse totempæl.

edited December 2009 in Donaldisme

Historien Den hodeløse totempæl er nevnt i forbifarten i et antall poster her på forumet, men jeg vil gjerne at den skal ha en egen tråd, sånn at dere voksne kan svare sånne som meg om det jeg lurer på. Hva er egentlig dens utgivelseshistorie her til lands - tre, fire kapitler fordelt på noen Donaldpocketer i 30- og 40-serien?

Kjenner noen forummedlemmer hele historien på noe annet språk, originalspråket eller annet? Jeg husker historiene med interesse og fascinasjon helt fra barndommens høye antall gjennomlesninger av samtlige tilgjengelige Donaldpocketer, og synes det virker som et episk prosjekt det kunne vært verdifullt å få tilgang til. Oser ikke dette temapocket, Egmont?

For å finne ut mer om de få historiene som er utgitt på norsk, blir jeg nødt til å reise meg og gå helt til andre enden av rommet, der hvor pocketene står. Vi snakker to, to og en halv meter dit bort, så det er selvfølgelig helt uaktuelt. Jeg spør heller dere om ting jeg lurer på ... som for eksempel: er det forskjellige tegnere som har laget hvert sitt kapittel i historien, eller har én og samme tegner utført samtlige deler? Hvor mange kapitler finnes det? Blei historiene skrevet til italienske pocketbøker eller til andre utgivelser?

Og så videre, da vuttu. Kort fortalt, øs, til almen gavn, av deres kunnskaper om emnet.

Men seriøst, Egmont ... gjør verket tilgjengelig for oss, da vel.

Nå tror jeg at jeg skal gå og ta meg en Grans julebrus. Det er riktignok tolv, kanskje femten meter til kjøleskapet.

Comments

• edited November -1

Runter vom Sofa skreiv:

Historien Den hodeløse totempæl er nevnt i forbifarten i et antall poster her på forumet, men jeg vil gjerne at den skal ha en egen tråd, sånn at dere voksne kan svare sånne som meg om det jeg lurer på.

Et sprekt påfunn! En glimrende historie av Guido Martina og tegnet av fire store Italienske tegnere.

Hva er egentlig dens utgivelseshistorie her til lands - tre, fire kapitler fordelt på noen Donaldpocketer i 30- og 40-serien? [...]Oser ikke dette temapocket, Egmont?

Den har faktisk allerede blitt utgitt som Temapocket, men da var det bare del 1! Jeg er enig med deg i dette.

Har én og samme tegner utført samtlige deler? Hvor mange kapitler finnes det?

I Inducks er det oppført 4 tegnere: Cavazzano, Carpi, Scala og De Vita. Det er tydeligvis 9 kapitler. I Norge er disse utgitt ganske uryddig.

Blei historiene skrevet til italienske pocketbøker eller til andre utgivelser?

Jeg henviser igjen til Inducks. http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++906-AP

EDIT: Jeg har nå tittet i samlingen min, jeg har DP 42 og 43, men jeg finner ikke DP 41.

• edited November -1

Takk for svaret, nå er jeg meget klokere, og har ikke fått mindre lyst til å ha tilgang til hele verket. Særlig syns jeg dette var temmelig konge:

Audun skreiv:

I Inducks er det oppført 4 tegnere: Cavazzano, Carpi, Scala og De Vita. Det er tydeligvis 9 kapitler. I Norge er disse utgitt ganske uryddig.

Spek meg og kall meg sild. Disse fire tegnerne og Guido Martina - snakk om stjernelag! Ni kapitler! Dettane har jeg lyst til å lese. Hører dere, Egmont? 89 kroner og femti øre brenner snart høl i lomma!

• edited November -1

Ifølge det italienske indeks FSB er der ti kapitler:

I TL 906-A (08-04-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [I]
    /Martina/Carpi/
    30/gara indetta da Zio Paperone per scoprire il segreto di un totem/Zio Paperone;
    [episodio: Zio Paperone e il focoso figlio del sole]

I TL 907-A (15-04-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [II]
    /Martina/Carpi/
    28/Paperinik non lo scopre, gara del totem/Paperinik; Paperino, Zio Paperone, Rockerduck
    [episodio: Paperinik e il segreto del totem decapitato]

I TL 909-A (29-04-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [III]
    /Martina/Scala/
    20/Nonna Papera scopre il segreto della gara del totem/Nonna Papera; QQQ, Zio Paperone
    [episodio: Nonna Papera e la torta rivelatrice]

I TL 910-A (06-05-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [IV]
    /Martina/Cavazzano/
    19/gara del totem, entrano in scena i Bassotti/Archimede; Zio Paperone, Bassotti
    [episodio: Archimede e il genio incompreso]

I TL 911-A (13-05-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [V]
    /Martina/MdV/
    29/Topolino scopre il segreto della gara del totem/Topolino; Pippo
    [episodio: Topolino e il quiz del francobollo bis]

I TL 912-A (20-05-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [VI]
    /Martina/MdV/
    18/Topolino scopre il premio in palio nella gara del totem/Pluto; Topolino, Minni, Zio Paperone
    [episodio: Pluto annusa fiuta e accusa]

I TL 913-A (27-05-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [VII]
    /Martina/MdV/
    19/continua la gara del totem, Clarabella non scopre il segreto/Clarabella; Zio Paperone, Orazio
    [episodio: Clarabella e l'auto recalcitrante]

I TL 914-A (03-06-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [VIII]
    /Martina/Cavazzano/
    25/nella gara del totem entra in scena Gambadilegno/Gambadilegno; Zio Paperone, QQQ
    [episodio: Gambadilegno e le tribolazioni di un cinese fasullo]

I TL 915-A (10-06-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [IX]
    /Martina/Cavazzano/
    28/avventura filatelica, pochi i riferimenti alla gara del totem/Paperino; Paperoga, QQQ, Zio Paperone, Rockerduck
    [episodio: Paperino e la matematica filatelica]

I TL 916-A (17-06-1973)
    (Il segreto del totem decapitato) [X]
    /Martina/MdV/
    25/Topolino vince la gara del totem/Pippo; ?
    [episodio: Pippo e l'ospite famelico]

• edited November -1

oledamgaard skreiv:

Disse kunne med fordel vært samlet i en egen temapocket. En slik tempocket måtte selvsagt hatt et forord av f.eks. Erik Hørthe eller AC med informasjon om at denne serien bl.a. er bygget opp omkring et misforstått Barks-stridig slektskap mellom Skrue og Bestemor Duck.

• edited November -1

Hele ti kapitler, altså, som ser ut til å involvere ikke bare Duck-slekta, men Mikke og hans omgangskrets - i kapitel VII er selv Klara Ku med. I de kapitlene som sporadisk ble utgitt i Norge, tror jeg ikke Mikke var involvert. Av FSB-referansen oledamgaard gir oss, ser det ut til at det er Mikke som årner opp til slutt.

Ellers husker jeg godt det nest siste kapitlet, et "avventura filatelica", og historien Det miskjente geniet, som fortonte seg svært gåtefullt.

Til sammen dreier det seg om 241 tegneseriesider. Sjmikk-sjmakk-pocketbok, sier nå jeg.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

oledamgaard skreiv:

Disse kunne med fordel vært samlet i en egen temapocket. En slik tempocket måtte selvsagt hatt et forord av f.eks. Erik Hørthe eller AC med informasjon om at denne serien bl.a. er bygget opp omkring et misforstått Barks-stridig slektskap mellom Skrue og Bestemor Duck.

For oss som ikke har lest disse historiene, kunne du utdypt hva som er misforstått og med referanse til Barks fakta?

• edited November -1

Tror det er det at det i disse historiene hentydes at Bestemor Duck og Onkel Skrue er søsken. Dette er en vanlig oppfatning i italienske serier, men de som kun oppfatter Barks/Rosa som "korrekt" anerkjenner ikke den teorien.

Liker tanken om å få gitt ut dette i sin helhet her i norge, men tviler sterkt på at det blir gjort. Kunne med fordel ha vært utgitt i Gullbok-formatet, det hadde vært noe det...

• edited November -1

whitesand skreiv:

Liker tanken om å få gitt ut dette i sin helhet her i norge, men tviler sterkt på at det blir gjort.

Først ville jeg parere med et halvfornærmet "å jasså?! Voffor ikke det?", men selvfølgelig har du rett.

Markedsføring har jeg fint lite greie på, men jeg drister meg til å hevde at uansett hvem temapocketene er ment for - tilfeldige kjøpere eller donaldister eller en kombinasjon - uansett ville boktittelen Den hodeløse totempæl være langt mer spennende og tiltrekkende enn provisoriske titler som Helt pyramidalsk (i mine øyne, da. Sur, gammal og bitter som jeg er). Jeg jobber sjøl i et firma som mangler mot til å satse på andre konsepter enn det som heeelt sikkert selger. Og med den tankegangen blir det revy og kramgoa låter året rundt i alle bransjer.

Egmont står vel ikke akkurat på stupet, økonomisk sett. Kunne vært gøy om de tok ett lite skritt vekk fra den brede, gullbelagte sti og ga ut dette, som ser ut til å være en spennende historie. Tror det hadde gått helt fint, jeg.

Men så veit jeg jo egentlig fint lite om Egmont og hvilke hensyn de må ta. Og jeg kjenner jo faktisk ikke hele historien en gang. Kanskje den er helt ræva? De kapitlene jeg faktisk har lest, og listen over forfatter og tegnere, antyder imidlertid at dette er verdt å lese.

Jeg setter til side de 89,50 enn så lenge, jeg, Egmont, så starter dere pressa imens!

• edited November -1

Æsj, så teit det forrige innlegget mitt var. Det hele er veldig enkelt: historien virker kul, jeg håper den blir gitt ut i sin helhet i Norge, aller helst i en egen temapocket.

Å gjøre dette til et spørsmål om redaksjonelt mot er bak mål. Sånn, nå kan noen voksne mene noe igjen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

oledamgaard skreiv:

Dersom AC eller Erik skal gjera dette, kva skal då Leonard Maltin gjera?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

oledamgaard skreiv:

Dersom AC eller Erik skal gjera dette, kva skal då Leonard Maltin gjera?

Olaf, kan du forklare hva du mener med dette. Hvem er Leonard Maltin? Jeg har søkt i Inducks, men han står ikke oppført med noe der.

• edited November -1

Leonard Maltin er skravlebøtta som introduserer DVD-ene i Walt Disney Treasures-serien, og er veldig glad i å bruke masse tid på å fortelle oss hvor grusomt upassende for dagens mennesker disse gamle filmene er.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Leonard Maltin er skravlebøtta som introduserer DVD-ene i Walt Disney Treasures-serien.

Så enig, så enig!

• edited November -1

Adamant skreiv:

Leonard Maltin er skravlebøtta som introduserer DVD-ene i Walt Disney Treasures-serien, og er veldig glad i å bruke masse tid på å fortelle oss hvor grusomt upassende for dagens mennesker disse gamle filmene er.

Ja, alle disse advarslene hans er kjempemorsomme! Nesten like bra som hovedinnholdet på dvd-ene :)

• edited November -1

Men jeg vil heller ha advarsler fra Leonard Maltin enn at Disney skal gjemme bort enkelte av tegnefilmene innerst i hvelvet i redsel for å ikke være politiske korrekte.

Og før det tulles for mye med Maltin: Han er en av hjernene bak hele Treasures serien. Uten han ville vi sansynligvis aldri ha sett så mange Treasures utgivelser som det vi har.

Og til Audun: Leonard Maltin er egentlig kjent som filmkritiker og filmhistoriker i USA. Han har blant annet skrevet en av de beste bøkene på markedet om animasjonshistorie, Of Mice and Magic: A History of American Animated Cartoons (Alle som er interressert i klassiske tegnefilmer burde lese den) og han utgir årlig boka Leonard Maltin's Movie Guide

• edited November -1

OK, takk for oppklaringen!

• edited November -1

241 sider? Da kunne de nok med hell vært utgitt samlet i HOF-serien også, slik som Drageherrenes rike ble.

Jeg tror også slike samleutgivelser av andre sagaer slik som Tidsmaskinenhistoriene, Langbein kjent-person historiene, den historiene hvor både Donald og Mikke lette etter 12 stjernetegnsteiner osv. kunne solgt bra. Jeg ville iallefall kjøpt de i feks HOF-format.

• edited November -1

Nja. Hall of Fame-serien er nok best egnet til systematisk presentasjon av de største serieskaperne. 241 sider blir uansett altfor mye når det i tillegg skal med forord o. l. Den lengste HoF-boken er på 208 sider. Hva med en frittstående og ryddig hardcover-utgivelse?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?