Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck brettspill

edited December 2009 in Donaldisme

Dette har eg hatt lyst til å skrive om i forumet heilt sidan første gong eg fekk vite om det, men no er det ute i butikkane (observert i ein leikebutikk i Tromsø iallfall), så då er det jaggu på tide.

Brettspelselskapet Tactic har laga eit Donald Duck brettspel. Og ikkje eit kjedeleg brettspel der dei berre har tatt eit gamalt stigespel og klistra på eit Donald-ansikt for å tjene pengar. Nei, dette spelet er i høgaste grad donaldistisk. For å kome i mål så fort som mogleg er ein nemleg nøydt til å kunne svare på Donald-relaterte spørsmål. I alt har spelet 1000 spørsmål, og nivået varierer frå det heilt enkle til spørsmål som kan setja fast kven som helst. Kvart spørsmål har tre svaralternativ, men ekte donaldistar prøver seg sjølvsagt utan alternativa.

Dette er den perfekte julegåva til alle som framleis er skuffa over at det ikkje blei Donald-NM i år! :)

«1

Comments

• edited November -1

På tide å oppdatere ønskelista si skjønner jeg :)

• edited November -1

Og hvem er den norske Donald-forfatteren, som har lagt til rette for norske forhold, Olaf?

• edited November -1

Det er iallfall ein person som er kompetent for jobben. Kan røpe at vedkomande har arrangert to Donald-NM.

• edited November -1

Wow! Kan dette bli enda bedre enn klassikeren "Onkel Skrues fantastiske forretninger"?

• edited November -1

Ser ut som at jeg i år må sende en ønskeliste til nissen.

• edited November -1

Ønskeliste har jeg sendt for lenge siden, så det ser ut som om jeg må lete etter spillet selv.

• edited November -1

Spillet virker både spennende og interessant, selv om beskrivelsen tyder på at det er tuftet på en noe overfladisk og tendenesiøs forståelse av Andeby og Andeby-universet. Eksempler:

Skrues første mynt oppfattes ikke av alle som en lykkemynt. En både vanlig, realistisk og troverdig oppfattning er at den er en helt ordinær amerikansk dime som har fått en særlig betydning for Onkel Skrue fordi den var den første mynten han egenhendig tjente og at den dermed utgjør en helt spesiell inspirasjonskilde for ham.

Mange vil avvise at Bestemor Ducks gård, Donalds hus og Andebys margarinfabrikk er betydningsfulle landemerker i Andeby. Mange vil nok heller regne følgende som sentrale landemerker i Andeby:
    a) Skrues pengebinge
    b) Kornelius Kvakk statuen
    c) Fort Andeby (i Svartskogen)
    d) Hakkespettbevegelsens verdenshovedkvarter
    e) Andeby Museum
    f) Notre Duck
    g) Milliardærklubben
    h) Fyrtårnet på Kapp Kvakk
    i) Djevletann
    j) Petter Smarts verksted
    k) Andeby rådhus/rådhusplassen
    l) Skrues dyrepark (utenfor Andeby)

Ikke dermed sagt at Bestemor Ducks gård, Donalds hus og Andebys margarinfabrikk ikke har noe i spillet å gjøre. Dersom spillet er fokusert rundt personer som Donald, Skrue o.l. så er de tre nevnte stedene selvsagt sentrale.

• ACAC
    edited November -1

Er det det tyske Andebykort der er med i spillet - altså det fra tyske Micky Maus? For der er de landemærker du nævner jo netop med - f. eks. Margarinefabrikken.

• edited November -1

AC skreiv:

Er det det tyske Andebykort der er med i spillet - altså det fra tyske Micky Maus? For der er de landemærker du nævner jo netop med - f. eks. Margarinefabrikken.

Det kartet regens dog, av mange, ikke som like autentisk og korrekt som Rob Kleins karter. Dette fordi Rob kun bygger på originalen - Carl Barks, mens tyskerne i tillegg baserer seg på oversetteren Erika Fuchs.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

AC skreiv:

Det kartet regens dog, av mange, ikke som like autentisk og korrekt som Rob Kleins karter. Dette fordi Rob kun bygger på originalen - Carl Barks, mens tyskerne i tillegg baserer seg på oversetteren Erika Fuchs.

Og hvor er kartet til Klein publisert?

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Og hvor er kartet til Klein publisert?

Et av dem er publisert i danske CBSV. Bare spør AC!

• edited November -1

Men herregud da.....det er jo bare snakk om et brettspill da..:-S
    Personlig driter jeg en lang en i hvilket kart som er grunnlag for det, og hvilke hus /attraksjoner som er/ikke er med, bare det er gøy å spille det. Det må da vel være hovedpoenget!

Gleder meg til å pakke det ut på 1. juledag å spille det hvertfall. :-) Ser tøft ut på utsiden av esken. Ved første øyekast likner det litt på "Den forsvunne diamant", og det var jo et rasende tøft spill da jeg vokste opp hvertfall.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Gleder meg til å pakke det ut på 1. juledag å spille det hvertfall. :-)

Psst! I vår del av verden skal julepresangene åpnes om kvelden på julaften. ;-)

• edited November -1

... Det er vel openbart frå den informasjonen at whitesand VEIT at spelet er på veg og det at han har sett utsida av eska at dette ikkje er ein julepresang. Eg tolka "pakke opp" som å opne eska for å byrja å spele?

Forøvrig meiner eg at folk må få opne julepresangane når dei vil og kvar dei vil, uavhengig av kva del av verda dei er i.

AC: eg er usikker på kvar biletet på spelebrettet er henta frå, eg har gått ut frå at det er spesiallaga for spelet. Men det er ikkje eit kart, meir eit oversiktsbilete over Andeby med nokre destinasjonar utheva. Men det godt hende at det er tysk, eg veit ikkje.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

whitesand skreiv:

Whitesand høres da veldig engelsk ut, og der er vel kulturen slik at man åpner pakkene 1.juledag. Uansett så må du prøve å akseptere at andre ikke gjør det samme som deg. Vi har vel nå skjønt det slik at du sitter på juleaftenen og venter på maten som dine foreldre/svigerforeldre lager, og etterpa er det pakke-åpning.

• edited November -1

AC skreiv:

Er det det tyske Andebykort der er med i spillet - altså det fra tyske Micky Maus?

Har fått søkt opp det tyske kartet på Calisota Online no. Nei, det er ikkje snakk om same kart.

Du kan sjå ein demo av spelet, inkludert eit utsnitt av spelebrettet/kartet, på finsk her.

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Sigvald skreiv:

whitesand skreiv:

Whitesand høres da veldig engelsk ut, og der er vel kulturen slik at man åpner pakkene 1.juledag. Uansett så må du prøve å akseptere at andre ikke gjør det samme som deg. Vi har vel nå skjønt det slik at du sitter på juleaftenen og venter på maten som dine foreldre/svigerforeldre lager, og etterpa er det pakke-åpning.

Hehe, er nok ikke engelsk, bare en internasjonalisering av etternavnet mitt, Hvitsand.:-)
    Dette spillet ER en julepresang, ja, men i MIN del av verden er det ofte slik at man må kjøpe presanger selv, men de blir pakket inn for så å pakkes ut julaften. For deretter å vente til 1.juledag med å pakke det ut å spille det. Julaften er det ikke mulig å gjøre slikt, da jeg er opptatt med å se hva ungene får til jul, samt rydding, vasking av kopper, og annen sosial hygge. :-)
    Uansett, Sigvald og alle andre: God Jul, med eller uten Donald-spillet.

• edited November -1

Jeg er en av de heldige som fikk dette spillet til jul. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg er meget positivt overrasket over standarden.

• edited November -1

Jeg fikk dette spillet i min pakkekalender lille julaften. Det var i grunn litt vanskelig å sette seg inn i alle reglene (vi surra litt, vi gjorde det), men spillet var ganske gøy. Mange av spørsmåla var langt utenfor mine kunnskaper.

Det eneste negative jeg har å si om spillet var at jeg ikke vant.

• edited November -1

Enig, her var det mange gjennomførte detaljer! Har ikke rukket å spilt det ennå, men det blir etterhvert. Reglene så litt kompliserte ut, men etter noen gangers spill sitter det nok.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?