Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Don Rosas svake periode på slutten av 90-tallet

edited December 2009 in Donaldisme

Jeg har bl. a. benyttet dagen til å se gjennom b. la. Don Rosa bok 6 og 7 (Hall of Fame) på nytt. Det som slår meg er kvaliteten på historiene laget i denne perioden. Her finner vi relativt gode historier slik som Kong Krøsus skatt og Onkel Skrue går på veggen. På den annen side har vi veldig dårlige historier, makkverk nærmest. Ta en titt på ”Verdensrommet slår tilbake”, ”Mynten”, ”En helt spesiell liten ting” eller ”frem til fortiden” og les dem. Jeg liker ingen av disse historiene spesielt godt og synes ikke slike urealistiske elementer passer inn (slik som science fiction, romvesener, tidsreiser, svevende pengebinger og slike på størrelse med en ert) i Andebyuniverset. Jeg mener, det er i utgangspunktet flott med nyskapning og eksperimentering, men i mange tilfeller fungerer det ikke. Noen som vet om Rosa anser dette som såkalte ”fictional fiction”-historier?

Ingen av dem holder særlig høy kvalitet (tenker på manus/handling), dette må være noe av det svakeste Don Rosa har laget. De er faktisk ikke verdt å lese mer enn en gang. Personlig mener jeg dette er Rosas dårligste periode. Noen som vet noe om det er bred enighet omkring dette i det donaldistiske/rosaistiske miljøet?

Comments

• edited November -1

Han lagde jo Skrues liv og levne på 90-tallet. Jeg har i hvert fall ingenting å klage på DET verket. I tillegg skrev han jo I hjertet av Yukon i 95, men det er vel ikke slutten av 90-tallet.

• ACAC
    edited November -1

Jeg må erklære mig uenig - og jeg erkender blankt at det må have meget med nostalgi å gjøre. Jeg holder veldig meget af netop de historier du nævner - Mynten og En helt speciell liten ting er nogle af mine favoritter på top 10'en (dog slået af både SL og Columbuskortene og A letter from home).
    sf-elementerne vil jeg godt gi dig ret i er noget vi sjældent ser i Andeby - både rumskibe og tidsrejser er ikke noget Don før eller siden har beskæftiget sig med - og rumrejser hos Barks er noget af det Rosa og Sigvald m.fl netop vælger at betragte som fiktionel fiktion.
    Men for andre er det måske netop Barks sf-historier som er ophøjet af denne altid tilbagevendende nostalgiske ophøjelse - og så er de historier jo noget af det bedste barks har lavet - fra disse læseres synspunkt altså.

jeg synes med andre ord hverken de historier du nævner er makkværk eller dårlige -nogle af dem er anderledes, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at de er dårlige. jeg synes visse af Dons tidligste serier - og f. eks. dem han ikke har lavet alene, de hollandske især er det der mest grænser til makværk.
    Men i forhold til Dons forholdsvist begrænsede produktion har han i min optik lavet usædvanlig få makværk. - Personligt vil jeg påstå Barks har lavet flere dårlige historier end Don - men han så også en kæmpe produktion.

• edited November -1

Jeg er av samme oppfatning som Audun -- med det unntak at mens han synes å antyde at seriene tok seg opp igjen på totusentallet, mener jeg at de bare falt enda dypere.

Dette med hvilke perioder som var gode og mindre gode hos Rosa ble diskutert i Hall of Fame-tråden i januar i år, og innlegget mitt der oppsummerer mine meninger om saken.

• edited November -1

Jeg gir min fulle støtte til AC. Mye kan sies om Don Rosas tegneferdigheter, men historiene er en fornøyelse å lese.
    Tidsreiser og romvesner har vært en del av Andebyuniverset helt fra starten, så og si. Ikke noe nyskapende med det. Og Don Rosa har vel heller tilført Andebyuniverset mer realisme framfor urealisme? Mens Carl Barks kunne frakte endene til asteroidene og tilbake til jorda uten større problemer, prøver Rosa å gi en logisk forklaring på sin versjon av reisen ved å bruke utenomjordisk teknologi. Når det er sagt, så snakker vi tross alt om en eventyrverden hvor urealistiske elementer er en viktig del av moroa.

• edited November -1

Jeg er enig i at kvaliteten på DRs historier falt på slutten av 90-t. Jeg synes det er en markant forskjell på historiene før og etter Skrues liv. Før Skrues liv av historiene hans mye bedre enn de fleste andres, etter Skrues liv var de fra like gode som de fleste andres historier til litt bedre. Jeg synes han etterhvert gikk litt inn i et spor bl.a. ved at Skrue så og si aldri fikk beholde skattene han fant og mht skildringen av Donald som litt dum og bare interessert i brus og slikt. Savner likevel nye historier fra ham.

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Jeg er av samme oppfatning som Audun -- med det unntak at mens han synes å antyde at seriene tok seg opp igjen på totusentallet, mener jeg at de bare falt enda dypere.

Enig, kanskje med unntak av Jakten på tempelridderskatten/A Letter from Home er det ikke mye bra.
    Rosa var nok best fra 1990 og frem til midten av 90-tallet. På samme måte som Barks var best på 50-tallet.

innlegget mitt der oppsummerer mine meninger om saken.

Mye fornuftig i den tråden ja.

• edited November -1

Der er nok jeg også uenig. Don Rosas kvalitetskurve stiger for hvert år som går. Du merker jo stor forskjell på de første historiene han tegnet, og dagens verker.

"En helt spesiell liten ting" er min yndlingshistorie nummer 5 av alle jeg noen gang har lest :D

• edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

Der er nok jeg også uenig.

Det er isåfall helt greit.

Don Rosas kvalitetskurve stiger for hvert år som går.

Akkurat det er vel heller tvilsomt. Dersom du mener at historier som "De tre caballeros rir igjen" og "mynten" er bedre enn storheter som Skrues Liv-serien, "Kong Skrue av Skrueriket", "På et Sølvfat", "Visdommens voktere" eller "Skatt i glass og ramme" vil nok mange mene du er på tynn is.
    Kvaliteten på Rosas historier bygde seg opp fra 1986 og gjennom 90-tallet, både tegneferdighetene og fortellermessig, men fra slutten av 90-tallet begynte kvalitetskurven å synke. Don Rosas historier fra 2004 og 2006 er derimot på ganske høyt nivå ja.

• edited November -1

Audun skreiv:

Dersom du mener at historier som "De tre caballeros rir igjen" og "mynten" er bedre enn storheter som Skrues Liv-serien, "Kong Skrue av Skrueriket", "På et Sølvfat", "Visdommens voktere" eller "Skatt i glass og ramme" vil nok mange mene du er på tynn is.

For å sitere krices signatur: «Den som snakker på vegne av andre, mener som regel 'jeg'.»

Don Rosas historier fra 2004 og 2006 er derimot på ganske høyt nivå ja.

Her er eg veldig ueinig med deg.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Audun skreiv:

Dersom du mener at historier som "De tre caballeros rir igjen" og "mynten" er bedre enn storheter som Skrues Liv-serien, "Kong Skrue av Skrueriket", "På et Sølvfat", "Visdommens voktere" eller "Skatt i glass og ramme" vil nok mange mene du er på tynn is.

For å sitere krices signatur: «Den som snakker på vegne av andre, mener som regel 'jeg'.»

Nå synes jeg du er rimelig upresis, Olaf! Dette er ingenting å hisse seg unødvendig opp over. Både Gnastyface og Øystein Skartsæterhagen (se lenger opp i denne tråden) har da gitt uttrykk for at de deler min oppfatning når det gjelder kvaliteten. Det samme er også tilfellet i denne tråden hvor fire personer på en eller annen måte stiller seg bak undertegnedes meninger i åpningsinnlegget.

• edited November -1

Ta det med ro :D

Det er nok sant som Olaf sier her, de aller siste historiene hans er nok ikke de beste, men alle er jo bra for det. Nye tilleggskapitler til skrues liv slår jo alltid an, men skrue mc ducks liv og levnet er det beste han noen gang har skrevet.
    Dermed basta.

• edited November -1

Etter min mening finnes det ikke noe som heter "en dårlig Don Rosa-historie". Bare dårlige lesere ;) Det finnes plenty av andre fortellere og tegnere som er mye dårligere enn Rosa, både tidlig og sent i hans karriere, så det er ingenting å klage på!

• edited November -1

Paddekaka skreiv:

Det finnes plenty av andre fortellere og tegnere som er mye bedre enn Rosa, både tidlig og sent i hans karriere...

Hvor mange av disse har fått sin komplette Disneyproduksjon utgitt i HOF-serien? Hvor mange av disse har vært hovedtrekkplaster (Disneyrelatert) på tegnseriefestivaler i Norge, Sverige, Damark, Finland, Tyskland, Italia, etc...?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Paddekaka skreiv:

Det finnes plenty av andre fortellere og tegnere som er mye bedre enn Rosa, både tidlig og sent i hans karriere...

Hvor mange av disse har fått sin komplette Disneyproduksjon utgitt i HOF-serien? Hvor mange av disse har vært hovedtrekkplaster (Disneyrelatert) på tegnseriefestivaler i Norge, Sverige, Damark, Finland, Tyskland, Italia, etc...?

Sånn går det når man bestemmer seg for å endre hva man skal skrive midt i en setning... Riktig "versjon" er den som nå foreligger...

• edited November -1

Paddekaka skreiv:

Sånn går det når man bestemmer seg for å endre hva man skal skrive midt i en setning... Riktig "versjon" er den som nå foreligger...

OK, fint at du oppklarer misforståelsen.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?