Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Spanske tegnere

edited August 2009 in Donaldisme

Jeg skal ikke skryte på meg å være noen bevandret Donaldist, men har akkurat begynt å ta fram favoritthobbyen min fra jeg var liten.

Jeg sluttet å kjøpe Donald rundt 93 (husker ikke helt hvorfor, men det hadde nok litt sammenheng med at jeg kjøpte blader uten å lese dem.)

I de siste månedene har jeg begynt å ta fram gamle blader, se på gamle forsider, kikke på Inducks og generelt prøvd å sortere mitt "Donald-univers", og det jeg har kommet fram til er at jeg er en stor fan av Daniel Branca og Vicar (i tillegg til Carl Barks da selvfølgelig), samtidig som jeg vemmes av mange av de nye nederlandske tegnerne da de for meg ikke tegner Donald. Dette kommer sikkert litt an på hva man er vant til, men jeg ser ingen grunn til å venne meg til noe nytt nå..;)
Med fare for å få mange mot meg må jeg nok også innrømme at Don Rosa ikke appellerer til meg, men hva betyr vel det når han har så mange fans.'

Uansett tenkte jeg å spinne litt videre på det jeg faktisk liker, stilen til Vicar og Daniel Branca (særlig på 80-tallet), for jeg ser jo at disse tegnet en stor andel av ledehistoriene i Donald Duck & Co i den perioden jeg leste det på det mest trofaste. Jeg har også kjøpt Hall of Fame-bøkene av begge tegnerne og lest de med særdeles stor glede, og de har hjulpet meg i stor grad å skjønne hvor jeg står i forhold til hva jeg liker. Når jeg i Inducks sjekker Donald-tegnere fra denne perioden ser jeg jo at det er mange tegnere som kommer fra denne "skolen". Kaller man det Vicar-skolen? Jeg ser at man i Branca-HOF-boka kaller det art nouveau uten at det sier meg noe særlig annet enn at dette representerer en slags ny stil. Man kaller det vel også en Barks-renessanse selv om tegningene jo er relativt forskjellig. Mulig noen tegnere kan kaste litt lys på dette??

I min verden kaller jeg det bare "spanskestilen" selv om jeg skjønner at det blir litt unøyaktig både fordi det fins mange spanske tegnere som ikke tegner i denne stilen, samtidig som verken Branca eller Vicar er spanske men fra Sør-Amerika, så var vel dette en stil som har sitt utspring i Gutenberghus sin rekruttering i Barcelona. En motsetning blir vel Mondadori-stilen, mens en annen er stilen til de nederlandske tegnerne (vet ikke helt hvem som har vært mest produktiv her, men når man ser på nederlandske Donald fra selv fra langt tilbake finner man en særegen stil. Selv liker jeg ikke denne stilen så godt).

Det jeg lurer på er om det finnes andre store tegnere som tegner inennfor denne stilen? Navn som Tello og Gil-Bao er vel nærliggende, selv om disse egentlig trekkes sjelden frem. Man kan jo skjønne det til en viss grad. Disse har begge en litt barnsligere og kanskje også litt snillere strek enn Branca og Vicar, men jeg synes de har såpass særpreg at jeg godt kan innrømme at jeg svak for mye som de har tegnet, særlig forsidene til Tello.

En annen tegner jeg gjerne skulle lest mer av er han som tegnet Langbein-albumene på slutten av 70/tidlig på 80-tallet hvor Langbein er forskjellige historiske personer. Disse føler jeg nesten er glemt, da jeg ser at ingen av disse har vært reutgitt i ettertid.

Håper ikke dette ble for mye selvfølgelig svada, men skulle gjerne hørt om det er flere enn meg som liker denne stilen

Comments

• edited November -1

Hmmm...litt overrasket over at dette temaet ikke genererer en eneste respons.

La oss prøve oss med denne vinklingen da: hva synes folk om at Branca og Vicar til sammen har tre bøker i HOF-serien?

Har lest litt tilbake i den tråden. og synes det er ekstra interessant å gå tilbake til innleggene rundt releasen av bok nummer 4, 14 og 24. Noen synes tydeligvis det var unødvendig å inkludere disse, mens jeg personlig skulle gjerne sett 10 bind til av tegnerne rundt Studio Recreo o.l. da det er denne stilen som for meg er selve "Donald-stilen" (litt klønete forklart, men dere skjønner sikkert hva jeg mener).

Er det snakk om at det kan komme noen spesialtutgivelser fra noen av disse tegnerne? Det er jo absolutt nok å ta av.

• reyrey
    edited November -1

Som deg, så vokste jeg opp med disse tegnerene og det er de som har den "korrekte" Donaldstilen i mine nostalgiske øyne. Liker spesielt godt historiene hvor Vicar sender Donald og guttene ut på tur som i Rokkefuglens Klør, Spør Orakelet og tilsvarende.

Inkluderingen i HOF-serien er jo naturlig. En hel Donald generasjon har vokst opp med de, så en utelatelse ville vært veldig merkelig. Personlig kunne jeg likevel klart meg uten dem da jeg har lest de aller fleste historiene 100 ganger fra før av.

• edited November -1

rey skreiv:

En hel Donald generasjon har vokst opp med de, så en utelatelse ville vært veldig merkelig.

Sorry å måtte skuffe dere - det virker i all hovedsak å være bare gammeldonaldistenes nostalgi som nå teller for utgiverne av HOF-serien. Personlig hadde jeg gjerne sett bind med sentrale spanske tegnere som Joseph Tello Gonzales, Branca og Vicar, samt andre tegnere som William Van Horn, Jan Gulbransson, Arild Midthun, m.fl.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Personlig hadde jeg gjerne sett bind med sentrale spanske tegnere som Joseph Tello Gonzales, Branca og Vicar, samt andre tegnere som William Van Horn, Jan Gulbransson, Arild Midthun, m.fl.

Både Branca, Vicar og Van Horn har jo HOF-bøker. Vicar har til og med fått to!

• Wavy skreiv:

Hmmm...litt overrasket over at dette temaet ikke genererer en eneste respons.

Jeg tenkte på å svare noe da jeg så innlegget, men fant ut at jeg egentlig ikke hadde så mye mer å si enn at jeg også liker tegnerne du nevner. Nå har jeg ikke siden den gang funnet på noe nytt og banebrytende å si om «spanskestilen», men siden respons etterlyses kan jeg jo rable ned de kommentarene jeg har, skjønt det stort sett er selvfølgelig svada.

Jeg sluttet å kjøpe Donald rundt 93 (husker ikke helt hvorfor, men det hadde nok litt sammenheng med at jeg kjøpte blader uten å lese dem.)

Jeg var noe senere ute (jeg begynte å kjøpe Donald regelmessig i 1992), men kjenner meg likevel mye igjen i det du skriver.

I de siste månedene har jeg begynt å ta fram gamle blader, se på gamle forsider, kikke på Inducks og generelt prøvd å sortere mitt "Donald-univers", og det jeg har kommet fram til er at jeg er en stor fan av Daniel Branca og Vicar (i tillegg til Carl Barks da selvfølgelig), ...

Jeg er av akkurat samme oppfatning. Hva tegninger angår er Brancas historier fra åttitallet og tidlig nittitall det jeg liker aller best (med unntak av Barks), og jeg er også veldig begeistret for Vicars tegninger fra samme tid.

Jeg har litt mer blandede følelser når det gjelder Brancas senere produksjon. Han fikk en mer særegen stil, men det ser ikke lenger helt «riktig» ut i mine øyne.

Kaller man det Vicar-skolen? Jeg ser at man i Branca-HOF-boka kaller det art nouveau uten at det sier meg noe særlig annet enn at dette representerer en slags ny stil.

Begrepet stammer (som det også sies i HOF-boken) fra Gisles Donaldismen og er dermed selvsagt minst en smule tøysete ment. I anden utgave av boken skriver Gisle at han introduserte art nouveau som begrep for Vicars stil i den danske oversettelsen av første utgave, og forteller: «Jeg var på det tidspunktet svært begeistret for Vicar og skrev blant annet at betegnelsen art nouveau bunnet i at hans stil «i sine beste øyeblikk kan minne om den berømte art nouveau i kunsten omkring århundreskiftet med dens asymmetriske ornamentale linjesving med rytmisk bølgende bevegelser i ekspressiv eleganse».» (Donaldismen, anden utgave, s. 60).

Man kaller det vel også en Barks-renessanse selv om tegningene jo er relativt forskjellig.

Jeg synes Branca og Vicar var/er ganske nær Barks i stil. For å snu saken litt på hodet klarer jeg ikke å komme på noen andre som har tegnet på en måte som ligner mer på Barks.

Det jeg lurer på er om det finnes andre store tegnere som tegner inennfor denne stilen?

Den første jeg tenker på er Wanda Gattino, som tegner så likt Branca at jeg har problemer med å skille de to fra hverandre. Jeg ser dog at Gattino er nevnt i Branca-HOF-boken, så jeg formoder at du allerede kjenner til ham.

• edited November -1

Ja, jøss...må innrømme at selv om jeg leste navnet Gattino når jeg leste HOF-boka bet jeg meg ikke merke i det da jeg leste den, men går inn på inducks og søkte han opp nå, og det er jo utrolig likt Branca da! Det er nesten så man kan lure på om det er hans alias, så likt er det.

Kan vel også nevne at for meg er også Branca forsidetegneren over alle. Forsidene han tegnet fra sent 70-80-tallet mangler sidestykke. Kombinert med den deilig rene trykkestilen man hadde på den tiden holder jeg disse bladene særdeles høyt bare på grunn av coveret (i tillegg til innholdet da selvfølgelig). Skjønner jo at jeg har gått glipp av mye bra historier fra perioden etter jeg sluttet å kjøpe Donald, men nå er jo disse bladene både billige og enkle å få tak i brukt, så kommer nok til å kikke nærmere på disse fremover.

Leste forresten akkurat en Branca-historie fra sent 70-tallet som er skrevet av nordmannen Tor Bomann-Larsen, som handler om noe handel av rein i Arktis-distriktet. Kanskje ikke den vasseste historien jeg har lest, men artig å lese for kuriositeten sin skyld.

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Jeg synes Branca og Vicar var/er ganske nær Barks i stil. For å snu saken litt på hodet klarer jeg ikke å komme på noen andre som har tegnet på en måte som ligner mer på Barks.

Noen gang hørt om Daan Jippes? Hvorfor tror du han fikk oppdraget med å vikariere for Barks (riktignok ikke alltid like vellykket) i CBSV? Og så er der jo også Pat Block som har tegnet "Somewhere in Nowhere":
    http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TES+++3-1

• edited November -1

Jippes er flink han, men enkelte ganger er stilen hans litt overdrevet, noe av det blir nesten som en Barks-parodi/karikatur. Virker som han tar de kjente trekkene til Barks og forstørrer de opp litt. Det kan til tider bli litt slitsomt og negativt.

For meg er nok Vicar og Branca to absolutte favoritter, i tillegg til Barks. Som det er sagt tidligere, dette er det jeg vokste opp med, og som er "korrekt" Donald for meg.

• edited November -1

Jeg har et godt forhold til både Vicar og Brancas 80-tallsserier. Det er i hovedsak disse seriene jeg husker fra min tidlige barndom.
    Jeg kan dessverre ikke si det samme om seriene som Vicar tegner i dag. For meg virker det som om disse seriene er preget av slurv, hvor detaljer og bipersoner endrer utseende fra rute til rute. Til og med Donald ser riktig ille ut i enkelte ruter. Ingen tvil om at det høye produksjonstempoet går ut over kvaliteten.
    Jeg mener derimot at Branca bare ble bedre og bedre. Ved siden av Ferioli ble han min favorittegner i løpet av 90-tallet. Han hadde en helt fantastisk dynamikk i tegningene sine. Det var en sann fryd å lese hans aksjonfylte serier, hvor figurene formelig spratt ut av heftet. Jeg savner Branca noe enormt.
    Så må jeg legge til at jeg er veldig glad for at Donald kan tegnes på så mange forskjellige måter. Det gjør donaldlesingen ekstra morsom!

• edited November -1

kÅre skreiv:

Ved siden av Ferioli ble han min favorittegner i løpet av 90-tallet.

De var vel viktigst på 1980-tallet? 1990-tallet vil nok husket best for Don Rosa, William van Horn og deres Barks-renessanse. Vicar, Branca og Ferioli regnes alle, med rette, som store tegnere, men de har skrevet ytterst få manus og mangler derved den bredden i sitt virke som kjennetegner mer komplette serieskapere som Carl Barks, Don Rosa, William van Horn og Marco Rota.

• edited November -1

Jeg vokste opp med seriene til disse karene, men har alltid syntes både tegnestilen til Vicar og manusene han tegnet etter har vært ganske kjedelige. Branca likte og liker jeg mye bedre, særlig den litt sære stilen hans på andre halvdel av 90-tallet - den operahistorien er og blir en favoritt. Santanach og Colomer er vel de mest produktive spanske (latinske er kanskje et bedre ord, siden de fleste av disse tegnerne er latinamerikanere - på den andre sida innebærer vel "latinske" italienere og franskmenn også, og det blir jo helt feil) tegnerne som ikke har blitt nevnt ennå, selv har jeg aldri likt noen av dem, men den til Colomer der Donald overtar alle pengene til onkel Skrue er jo ikke så verst.

Jeg likte seriene til amerikanerne (Rosa og Van Horn, Rota er en bror i ånden) og nederlenderne (Heymans, Reice osv) bedre da jeg leste bladene på 90-tallene bedre og synes vel det er fortjent at disse er mer anerkjente enn spansketegnerne.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

kÅre skreiv:

Ved siden av Ferioli ble han min favorittegner i løpet av 90-tallet.

De var vel viktigst på 1980-tallet? 1990-tallet vil nok husket best for Don Rosa, William van Horn og deres Barks-renessanse. Vicar, Branca og Ferioli regnes alle, med rette, som store tegnere, men de har skrevet ytterst få manus og mangler derved den bredden i sitt virke som kjennetegner mer komplette serieskapere som Carl Barks, Don Rosa, William van Horn og Marco Rota.

Det er vel ganske individuelt hvilke tegnere man husker fra en gitt periode? Joda, Don Rosa skal ha en stor del av æren for at jeg begynte å samle for fullt på Donald Duck & Co i 1990, men jeg mener at når det gjelder tegneferdigheter går både Branca og Ferioli han en høy gang. Noe jeg reagerer mest på med Rosas tegninger, er hans begrensede kunnskap i å tegne perspektiv. Hus og bygninger ser ofte litt rare ut i seriene hans. Og Sigvald, legg merke til at det er tegningene jeg prater om nå, ikke historiene:-)

• edited November -1

kÅre skreiv:

[ Noe jeg reagerer mest på med Rosas tegninger, er hans begrensede kunnskap i å tegne perspektiv. Hus og bygninger ser ofte litt rare ut i seriene hans

Alt ser rart ut i seriene hans. ;-)

• edited November -1

Var og kjøpte DD 41/1971 i dag ene og alene fordi denne inneholder Vicars aller første publiserte historie "Billigsalg". Skal si det ikke er helt det samme nivået som de senere historiene...;)

Interessant nok er denne historien aldri reutgitt annet enn i Tyskland (Vicar HOF+Tollsten Geschichtten begge 2004) og Spania (HOF 2009)

• edited November -1

Skal prøve å ikke nagge for mye med denne tråden nå, men en tegner som ofte glemmes blant denne generasjonen tegnere som jeg har snakket om er Santiago Scalabroni Ceballos.
    Stilen er veldig i samme gate som Vicar og Branca, men i motsetning til de andre som tegnet i denne stilen er han ikke særlig underlegen de mer kjente Daniel og Victor.
    Spør du meg er han den kanskje beste Petter Smart-tegneren (av alle).

• edited November -1

Wavy skreiv:

i samme gate som Vicar og Branca

Jeg kan ikke helt si at jeg skjønner sammenligningen mellom Vicar og Branca. I mine øyne tegner/tegnet disse to ganske ulikt.

• edited November -1

Mulig det kommer an på øynene som ser, men jeg har ikke problem med å sette de to til en viss grad i samme bås, selv om jeg overhode ikke har noe problem med å skille de to. Branca har nok en tanke mer ekstrem og "sprelsk" strek, mens Vicar er mer klassisk Barks i stilen. Her sammenligner jeg dem mest siden de begge har en stil som (jeg synes) minner om Ceballos sin.

• edited November -1

Wavy skreiv:

Skal prøve å ikke nagge for mye med denne tråden nå, men en tegner som ofte glemmes blant denne generasjonen tegnere som jeg har snakket om er Santiago Scalabroni Ceballos.

Jeg vet lite om Scalabroni, men han anerkjennes av den anerkjente serieskaperen og kjenneren Rob Klein, så jeg tviler ikke på hans kvaliteter.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?