Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-historie av kjent, norsk forfatter

2

Comments

• edited November -1

Berre eg som synest at historia minna litt om Van Horns «Pizzaen skal frem»? (Positivt meint!)

Eg vil seie at historia var bra til å vera Nærums første Donald-historie.

• edited November -1

Nærum intervjues på programmet Norgesglasset på P1 idag mellom 14.00 og 15.00. Edit: Akkurat nå, faktisk.

• edited November -1

Det skal også være nettmøte med ham på donald.no på fredag. Tror det var fra 14 - 16.

• edited November -1

Nokre gullkorn frå media:

Og historien til ”Nytt-på-nytt”-kjendisen og multikunstneren blir tilgjengelig i minst 20 land, inkludert Norge, Sverige, Danmark og Finland.
    Minst 20 land? Tja, det går an å håpe. Men vi har vel sett mange døme dei siste åra på stort oppslåtte historier som har blitt utgitt i totalt TRE land?

Nærum er den første kjente norske forfatteren som skriver en historie i Donald Duck & Co.
    Right. Tor Bomann-Larsen er det ingen som har høyrd om.

Og neste gang klarer jeg kanskje til og med å skrive en historie som er morsom, sier en selvironisk Nærum.
    Sjølvironien applauderast. Får inntrykk av at både Egmont og media tar dette veldig høgtideleg, då er det godt å sjå at mannen sjølv klarer å sjå ironien i det.

- Det første Donald Duck & Co kom ut allerede i 1948. [...] kun en historie var på to sider [...]
    Haha. Flause. Kun ei historie var på meir enn to sider, skulle det ha vore.

- I dag har vi en egen norsk Disney-godkjent Donaldtegner, Arild Midthun, i tillegg til en håndfull forfattere. Det har faktisk aldri vært produsert så mange norske kvalitetshistorier som i disse dager.
    Eh. Ifølgje kven? Kven er det som har bestemt at dei historiene vi lager i dag er betre enn historiene Håkon Aasnes og Tor Bomann-Larsen og diverse andre norske Donald-skaparar har laga?

Knut Nærum er den første norske forfatteren som skriver en historie i Donald Duck. [...] Nærum er den første norske forfatteren som skriver en historie i bladet, et arbeid han påbegynte for fire år siden.
    Dette sitatet finn vi rettnok i NTB-saka som er gjengitt i ei rekke aviser inkludert Dagbladet, men eg blei spesielt imponert av Trønder-Avisas sak, fordi dei har vald å illustrere saka med eit utsnitt av forsida til bladet mi første historie stod i. Rettnok berre eit utsnitt, men dei må då ha sett på denne forsida på eit tidspunkt og sett at det stod både «Historie skrevet av norsk forfatter» og «2003» på ho?

Siden Hjemmet forlag ga ut det første norske bladet om Disneys Donald Duck i Norge i 1948 har innholdet i bladet stort sett vært laget av utenlandske tegnere og forfattere, med visse hederlige unntak. [...] De nåværende utgiverne, Egmont forlag, er imidlertid i ferd med å endre litt på dette. De har i første omgang hentet inn Knut Nærum.
    I første omgong... akkurat. For dette er ikkje dei same folka som for under eit år sidan lanserte superteamet Løkling/Nordberg/Midthun?

Det er utruleg gøy å leggja merke til kor blindt ein stoler på media i alle saker bortsett frå dei ein har litt kunnskap om sjølv.

• edited November -1

Onkel Walt skreiv:

Det skal også være nettmøte med ham på donald.no på fredag. Tror det var fra 14 - 16.

Stemmer. link

• edited November -1

Knut Nærum og Arild Midthun var på gårsdagens I kveld på NRK2. De som ikke fikk det med seg kan se det på nett-TV.

• edited November -1

Einar skreiv:

Knut Nærum og Arild Midthun var på gårsdagens I kveld på NRK2. De som ikke fikk det med seg kan se det på nett-TV.

Takk for tipset! Fint intervju.

• edited November -1

Ja det intervjuet ble skikkelig bra. Men jeg kan ikke finne tegningen av Midtun på QXLs tv-aksjonsside.

• edited November -1

Da kommer det en ny Knut Nærum-historie i Donald!
    Den kommer i nr. 31/2010.
    Etter det som står bak på nr 30, heter den muligens "Donald vs Jensen", og ser da ut som en klassisk nabokrig-historie.

• edited November -1

Gi oss en krim-historie, med Jo Nesbø i stedet :D

• edited November -1

whitesand skreiv:

Da kommer det en ny Knut Nærum-historie i Donald!
    Den kommer i nr. 31/2010.
    Etter det som står bak på nr 30, heter den muligens "Donald vs Jensen", og ser da ut som en klassisk nabokrig-historie.

Dagbladet har omtale av historien her

• edited November -1

Og for dei som vil ha ein titt bak kulissene har Donald.no (går eg ut frå) laga denne reportasjen. Intervjuer med Nærum og Midthun.

• edited November -1

Nærums nye historie er helt OK. Det samme er Midthuns tegninger. Personlig synes jeg at Midthun denne gang er mer ekte og genuin enn på svært lenge. I den senere tid har det ellers vært tydelige tendenser til A4-Egmont strek over hans serier.

Handlingen går ut på at

SPOILER:

Donald og Jensen skryter av hva de skal gjøre i ferien. Jensen sier at han skal på bjørnejakt, mens Donald sier at han skal til syden og surfe. I virkeligheten blir begge hjemme. Begge gjør alt for å overbevise den andre om de selv er på den ferien de har skrytt av. Donald sikrer seg nevøenes støtte ved å love å ta oppvasken i ett år etterpå. Når det så dukker opp en tyvebande våger ingen av dem å gripe inn mot tyvene av frykt for å avsløre sin egen feriebløff. Tyvene blir likevel tatt fordi Ole, Dole og Doffen trosser avtalen med Donald og ringer til politiet. Alt i alt en riktig så bra historie hvis største svakhet er dens tidstypiskhet - bl.a. er de tuftet på at Donald og Jensen kommuniserer via mobiltelefoner.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nærums nye historie er helt OK. Det samme er Midthuns tegninger. Personlig synes jeg at Midthun denne gang er mer ekte og genuin enn på svært lenge. I den senere tid har det ellers vært tydelige tendenser til A4-Egmont strek over hans serier.

Handlingen går ut på at

SPOILER:

Donald og Jensen skryter av hva de skal gjøre i ferien. Jensen sier at han skal på bjørnejakt, mens Donald sier at han skal til syden og surfe. I virkeligheten blir begge hjemme. Begge gjør alt for å overbevise den andre om de selv er på den ferien de har skrytt av. Donald sikrer seg nevøenes støtte ved å love å ta oppvasken i ett år etterpå. Når det så dukker opp en tyvebande våger ingen av dem å gripe inn mot tyvene av frykt for å avsløre sin egen feriebløff. Tyvene blir likevel tatt fordi Ole, Dole og Doffen trosser avtalen med Donald og ringer til politiet. Alt i alt en riktig så bra historie hvis største svakhet er dens tidstypiskhet - bl.a. er de tuftet på at Donald og Jensen kommuniserer via mobiltelefoner.

Det er litt latterlig at du i ditt forsvar for Don Rosa, nok en gang tar avstand fra at historier foregår i "nåtid", og at dette er denne historiens største svakhet.

• edited November -1

Tintern skreiv:

Det er litt latterlig at du i ditt forsvar for Don Rosa, nok en gang tar avstand fra at historier foregår i "nåtid", og at dette er denne historiens største svakhet.

Hva har Don Rosa i denne tråden å gjøre??? I dette tilfellet sammenlikner jeg med Barks' tidløse fortellinger fra 1950-tallet. Det er dessverre få som forsøker å videreføre dette tidløse Andeby.

• edited November -1

Barks' historier var ikke tidløse. De hadde da både biler, busser og fjernsynsapparat i seg. Slikt er IKKE tidløst og kunne ikke foregått for 200 år siden eller om 200 år. Historiene til Barks fant sted i hans egen samtid. Om det nå var på 40-, 50-, eller 60-tallet. Det samme er tilfellet for flertallet av dagens Donald-historier, de foregår .

Det er Don Rosa som i sin egen fantasi prøver å tidfeste alt til 1950-tallet, slikt er derimot heller ikke tidløst. Han har flere ganger sagt at dette kun er hans personlige måte å oppfatte Andeby-universet på.

Dersom Barks hadde vært aktiv serieskaper i dag er jeg overbevist om at hans serier hadde hatt moderne elementer som PC, mobiltelefon og liknende i seg.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Tintern skreiv:

Hva har Don Rosa i denne tråden å gjøre??? I dette tilfellet sammenlikner jeg med Barks' tidløse fortellinger fra 1950-tallet. Det er dessverre få som forsøker å videreføre dette tidløse Andeby.

For de som kjenner deg og dine innlegg, vet vi at du i større grad enn før prøver å skjule Rosa i dine innlegg, ved å ikke nevne han direkte, bare indirekte.
    Ok, jeg kan akseptere at du skyver Barks foran deg (som du også har gjort mange ganger) men i bunn og grunn er det Rosa`s filosifi som ligger bak ditt innlegg, der du påpeker at svakheten med historien er at det blir pratet i mobiltelefon. Og som det blir påpekt av andre, så er Barks historier ikke tidløs i den forstand at omgivelsene er tidløse.
    Men mange andre elementer med historiene er forsåvidt tidløse.
    Da de kom i Norge var de derimot faktisk forut for sin tid, da norske unger på 50-tallet ikke hadde fjernsyn, noe Andeby-beboerne hadde. Det var da nesten science-fiction.

• edited November -1

Kan noen definere "tidløs" for meg? Donald og Jensen bor i hus i samtlige historier, og det viser da at historiene finner sted senere enn f.eks. steinalderen... (Hm, når begynte egentlig ender og hunder å eie hus og snakke som mennesker?)

Det virker som noen av dere mener at en tidløs historie er en som kunne vært skrevet rundt tiden da Andeuniverset oppstod. Selv er jeg ingen tilhenger av at tiden skal stå stille i Andeby.

• edited November -1

Fisken skreiv:

Kan noen definere "tidløs" for meg? Donald og Jensen bor i hus i samtlige historier, og det viser da at historiene finner sted senere enn f.eks. steinalderen... (Hm, når begynte egentlig ender og hunder å eie hus og snakke som mennesker?)

Det virker som noen av dere mener at en tidløs historie er en som kunne vært skrevet rundt tiden da Andeuniverset oppstod. Selv er jeg ingen tilhenger av at tiden skal stå stille i Andeby.

Det jeg mente med tidløs i mitt innlegg (dvs. at deler av Barks historier kan være tidløse) har ikke med endenes omgivelser å gjøre, men mer med selve historiene, der f.eks moralen i historien kan være tidløs. Det er dette som gjør f.eks. Henrik Ibsen aktuell idag også, selv om miljøet han beskrev i sine stykker ikke lenger er særlig relevant.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?