Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

AC i dansk TV

2»

Comments

• edited November -1

Alt er ved det normale når Sigvald kaller selveste Julenissen for fantasi. :-)

• edited November -1

Sigvald, eg meinte ikkje nødvendigvis historier av låg kvalitet då eg sa «historier dei ikkje liker». Eg sikta til nettopp det du skriver her -- historier som inneheld element som ein ikkje klarer å få til å passe inn i universet ein har bygd for seg sjølv. Det «ekte Andeby-universet»? Kvifor kan ikkje eit romhjul på veg til asteroidebeltet høyra heime i «det ekte Andeby-universet»? Og om ei historie inneheld ei anakronisme, kven er det då som bestemmer at ein skal forkaste historia i staden for å inkorporere denne anakronismen i «det ekte Andeby-universet»?

Med historier ein ikkje liker meiner eg altså historier som ein bestemmer seg for å forkaste og klassifisere som mindre «ekte» enn dei andre fordi ein ikkje liker elementer i historia.

• ACAC
    edited November -1

Det sjove er i øvrigt at Sigvald og Don Rosa ikke er de første der på denne måde vælger at se bort fra bestemte historier. F. eks. historien med timeglasset.
    Skrue-biografisten Jack L. Chalker der skrev den for mig berømte An Informal Biograpphy of Scrooge McDuck valgte også at ignorere mange af de første serier med Skrue - hvor figuren ikke var etableret og grundlagt nok endnu. Der er simpelthen for mange ting i de første historier Barks lavede der divergerer med den Skrue han senere laver historier om. Man kan se det i only a poor old man hvor Barks ligesom starter forfra og præsenterer Skrue-figuren på nyt. Derfor har Chalker valgt hovedsageligt at se på de historier.
    Mange videnskabsmaænd ser jo også på bestemte teorier og tager ikke andre med - men at kalde de historier man ikke tager med for fictional fiction er en anelse langt ude, må jeg sige. Men jeg respekterer at disse folk inde for faget ikke tager dem med i deres billede af universet.

• edited November -1

Jeg kan forøvrig ikke huske å ha lest en Donald-historie som fastslår at Julenissen IKKE finnes.

• edited November -1

AC skreiv:

Det sjove er i øvrigt at Sigvald og Don Rosa ikke er de første der på denne måde vælger at se bort fra bestemte historier. F. eks. historien med timeglasset.
    Skrue-biografisten Jack L. Chalker der skrev den for mig berømte "An Informal Biograpphy of Scrooge McDuck" valgte også at ignorere mange af de første serier med Skrue - hvor figuren ikke var etableret og grundlagt nok endnu.

Det verket begynner da etter hvert å bli allment kjent? Mange i foreningen, inkludet meg og Jesper Sichlau, har jo også kopier av den. Det er forøvrig en ikke uvanlig oppfatning at Don Rosa både har kjent til og latt seg inspirere av Chalkers verk da han skapte sin enda mer kjente Lo$-biografi. Kanskje man med rette kan si at Chalker er en viktig forgjenger for "strukturalismen"? Chalkers "feil", sammenliknet med Jon Gisle (Donaldismen), var manglende bruk av relevante illustrasjoner - men det har blitt forklart med amerikanske Disneys sykelige holdninger i copyrightspørsmål.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er forøvrig en ikke uvanlig oppfatning at Don Rosa både har kjent til og latt seg inspirere av Chalkers verk da han skapte sin enda mer kjente Lo$-biografi.

Det har han definitivt, i forordet til den boka fra 1997 skriver han:

Science fiction-forfatteren Jack Chalker skapte en gang sin egen versjon av Skrues liv, basert på kjensgjerninger han fant i de første sytti Carl Barks-numrene av tegneseriebladet Uncle $crooge. Han utgav dem i en liten trykksak med tittelen "An Informal Biography of Scrooge McDuck". Jeg leste den og syntes at den var en storartet beretning og en kjærlig hyllest til den gamle mesterens skikkelser. Men jeg tenkte aldri på selv å gi meg i kast med et lignende prosjekt før midten av 1991, da Disney-selskapet i USA besluttet at de ville få noen til å lage en slik serie.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?