Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Don Rosas arvtager?

edited February 2009 in Donaldisme

Don Rosa ble i sin tid utropt til Carl Barks arvtager/etterfølger. Nå er DR altså pensjonert. Hvem fortjener nå tittelen "Carl Barks/Don Rosas arvtager/etterfølger"?.

«1

Comments

• edited November -1

Når har Don Rosa blitt utropt til Carl Barks' arvtakar/etterfølgjar??? Og av kven? Det er ikkje ein særleg passande tittel, med tanke på at Rosa og Barks er to av dei mest ulike serieskaparane Disney-universet har sett.

Don Rosas arvtakar? Kan ikkje tenkje meg nokon som «fortjener» den tittelen. Det er *ingen* Disney-serieskaparar som jobber / teiknar / byggjar opp historiene sine på same måte som Don Rosa ... iallfall ikkje enno.

• edited November -1

Jeg synes det er et mer interessant spørsmål hvem som blir Vicars arvtager, i og med at det først og fremst er han, samt en gruppe flinke Egmont-forfattere, som har videreført arven fra Barks, slik jeg ser det.

Det har i det hele tatt vært vedlig lite diskusjon her om dagens Donald-tegnere, de som faktisk produserer nye serier hver dag. Noen favoritter?

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Jeg synes det er et mer interessant spørsmål hvem som blir Vicars arvtager

Det har vel allerede dannet seg en gruppe med Rodriques, Ferioli og Wanda Gattino i spissen som er de som tegner flest av åpningshistoriene i DD&Co i tillegg til Vicar. Når Vicar en dag gir seg finnes det mange dyktige tegnere klare til å overta.

Jeg synes i det hele tatt begrepet "arvtager" er litt merkelig i denne sammenhengen, siden vi snakker om en serie som lages av hundrevis av ulike forfattere og tegnere. I mine øyner har Don Rosa aldri vært Carl Barks' "arvtager", ingen kan noensinne bli Don Rosas "arvtager" og ingen kan heller bli Vicars "arvtager". Alle disse har sin egen unike stil, men det har også alle de andre som til en hver tid lager denne serien.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Når har Don Rosa blitt utropt til Carl Barks' arvtakar/etterfølgjar??? Og av kven? .

Olaf, det er da almennkunnsap at Don Rosa har blitt stemplet som Barks arvtager av svært mange. Her er noen eksempler:
    Don har laget fortsettelser til minst TI Barks-klassikere.
    Don Rosa var en av de få serieskaperene Carl Barks hadde kontakt med på jevnlig basis. Carl Barks er DRs store helt/inspirator.
    Forordet i den første DR HoF boken har f. eks. navnet "Don Rosa - Carl Barks' arvtager" og er skrevet av den anderkjente historikeren Øystein Sørensen.
    http://coa.inducks.org/story.php?c=Qno/HOF+++1A
    Egmont har engasjert Don Rosa i mange viktige prosjekter (Lo$, DD Stamtre, div. jubileumshistorier og nå sist Skrue-plakatene)
    De fleste fans insisterer dessuten på å hedre Rosa på denne måten.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at Don Rosa er den mest populære nålevende andetegner/forfatteren. Med andre ord er det ikke tvil om at Don Rosa fortjener denne hedersbetegnelsen.

Det er ikkje ein særleg passande tittel, med tanke på at Rosa og Barks er to av dei mest ulike serieskaparane Disney-universet har sett.

I første halvdel av DR's tegnekarriere ser vi at mange tegningene kan spores direkte til Barks og at tegnestilen alt i alt er svært lik Barks' stil, nesten likere en noen annen andetegner på den tiden.

• edited November -1

Audun skreiv:

Eh. Og kva så?

Don Rosa var en av de få serieskaperene Carl Barks hadde kontakt med på jevnlig basis.

For noko tull -- det hadde dei vel ikkje. Dei sendte eit par brev med kvarandre og møttes etter det eg har skjønt *ein* gong. Det kaller eg ikkje jamleg basis. Og det er lett å finne andre serieskaparar som hadde meir kontakt med Barks -- Van Horn, til dømes. Ingen kaller han arvtakar av den grunn.

Carl Barks er DRs store helt/inspirator.

Eh... Nevn ein Disney-forfattar/teiknar som *ikkje* har Barks som sin store helt/inspirator. Nei, Taliaferro er juks.

Forordet i den første DR HoF boken har f. eks. navnet "Don Rosa - Carl Barks' arvtager" og er skrevet av den anderkjente historikeren Øystein Sørensen.
    http://coa.inducks.org/story.php?c=Qno/HOF+++1A
    De fleste fans insisterer dessuten på å hedre Rosa på denne måten.

Du snakker om Don Rosa-fans her. Øystein Sørensen er òg Don Rosa-fan. Eg trur ikkje at dei fleste Barks-fans omtaler han på same måte.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at Don Rosa er den mest populære nålevende andetegner/forfatteren.Med andre ord er det ikke tvil om at Don Rosa fortjener denne hedersbetegnelsen.

Og her ser vi grunnen til at Rosa-fans bruker ordet «arvtager»: Dei bruker det som ei hedersbetegnelse. Eg er einig i at det er ei hedersbetegnelse å bli rekna som Barks' «arvtager», men eg synest det blir feil å bruke begrepet om Don Rosa berre fordi han er den mest populære (og i mange auges beste) teiknaren i dag når han samtidig er så veldig ulik Barks.

I første halvdel av DR's tegnekarriere ser vi at mange tegningene kan spores direkte til Barks og at tegnestilen alt i alt er svært lik Barks' stil, nesten likere en noen annen andetegner på den tiden.

Ikkje i første halvdel av karrieren hans, nei. Dette var kanskje tilfelle i dei første åra, og grunnen til det var at Rosa ikkje turde å finne sin eigen stil og difor kopierte Barks' teikningar. Når Rosa først turde å byrje å finne sin eigen stil, var det ein stil som er ganske ulik Barks'.

Men set teikningane til side litt og sjå på måten dei fortel historier på. For medan Barks var ein fantastisk teiknar, er det som ein fantastisk historieforteljar eg hugsar han -- og eg skal ikkje påstå at Rosa ikkje kan å fortelja gode historier, men han gjer det på ein heilt annan måte enn Barks:

- Barks var veldig påpasseleg med å aldri røpe for mykje. Enkelte detaljar valde han å utelate fordi det gjorde historiene betre. Don Rosa har skapt ei karriere av nettopp det å *røpe* desse detaljene. Eg synest at Skrues liv er ei fantastisk bok, men det er ingen løyndom at Barks ikkje akkurat var positiv til eit slikt verk.

- Barks var ein meister innanfor mange typer historier. CBSV er fullt av herlege einsidarar og hysterisk festlige tisidarar. Don Rosa laga berre EIN einsidar, og har ikkje laga ein tisidar sidan 1994, og har spesialisert seg på dei heilt lange historiene.

- Barks' historier er meir actionfylte, spennande og morosame. Mange av dei siste historiene til Rosa består av tjue sider høgtlesing frå hakkespettboka.

- Rosa gjer mengder med research for å få alt til å stemme. Barks dikta stort sett opp ting underveis (Andeby, Calisota, Gufseplassen, Tralla La, osb. er alle stadar som det er umogleg å finne på kartet). Han titta i National Geographic innimellom for å få nye idear eller få ei kjensle av t.d. korleis arkitekturen i Mongolia ser ut, men han gjorde aldri ein vitskap av det slik Don Rosa har gjort.

Nei, Barks og Rosa har ikkje nok felles til at den eine kan kallast arvtakar til den andre. Det dei har felles er populariteten. Eg liker begge to, men av vidt forskjellige grunnar.

• edited November -1

Don Rosa er i tilfelle arvtager til betegnelsen "den mest populære nålevende Donaldtegneren ".

• edited November -1

Jeg synes debatten avsporer litt her. Poenget var vel ikke om det er rett å kalle Don Rosa Barks' arvtaker eller ikke. Spørsmålet gikk vel heller i retning av hvem som er/blir den neste tegneren/forfatteren som er av Don Rosas format. Jeg håper det dukker opp en, men har ikke sett noen foreløpig. Så får det heller være at ikke alle liker Don Rosas serier.

• edited November -1

Audun skreiv:

Eh. Og kva så?

Det viser muligens at han selv mener han har en arv å ta vare på?

Don Rosa var en av de få serieskaperene Carl Barks hadde kontakt med på jevnlig basis.

For noko tull -- det hadde dei vel ikkje. Dei sendte eit par brev med kvarandre og møttes etter det eg har skjønt *ein* gong. Det kaller eg ikkje jamleg basis. Og det er lett å finne andre serieskaparar som hadde meir kontakt med Barks -- Van Horn, til dømes. Ingen kaller han arvtakar av den grunn.

Ok, du vet tydeligvis mer enn meg om dette..

Carl Barks er DRs store helt/inspirator.

Eh... Nevn ein Disney-forfattar/teiknar som *ikkje* har Barks som sin store helt/inspirator. Nei, Taliaferro er juks.

Den italienske skolen ser åpenbart ut til å ha "glemt" Barks. Pockethistoriene er SVÆRT forskjellige fra Barks' historier, både når det gjelder tegnestil/layout/sideoppbygging, kjente elementer/karakterer og historie/manus. F. Eks. Skrue/Pengebingen blir fremstilt svært forskjellig i Barks' historier og pocket-historiene.
    Det er således ikke uten grunn at pocket ofte blir sett på som billig/dårlig kvalitet, mens Carl Barks/Don Rosa som regel er ensbetydende med høy kvalitet.
    (Dette ble vel kanskje litt useriøst?)

Du snakker om Don Rosa-fans her... Eg trur ikkje at dei fleste Barks-fans omtaler han på same måte.

Nei, det kan virke som Rosa blir sett på som umoderne/barnslig hos mange.

- Barks var veldig påpasseleg med å aldri røpe for mykje. Enkelte detaljar valde han å utelate fordi det gjorde historiene betre. Don Rosa har skapt ei karriere av nettopp det å *røpe* desse detaljene. Eg synest at Skrues liv er ei fantastisk bok, men det er ingen løyndom at Barks ikkje akkurat var positiv til eit slikt verk.

- Barks var ein meister innanfor mange typer historier. CBSV er fullt av herlege einsidarar og hysterisk festlige tisidarar. Don Rosa laga berre EIN einsidar, og har ikkje laga ein tisidar sidan 1994, og har spesialisert seg på dei heilt lange historiene.

Sant nok.

- Rosa gjer mengder med research for å få alt til å stemme. Barks dikta stort sett opp ting underveis (Andeby, Calisota, Gufseplassen, Tralla La, osb. er alle stadar som det er umogleg å finne på kartet). Han titta i National Geographic innimellom for å få nye idear eller få ei kjensle av t.d. korleis arkitekturen i Mongolia ser ut, men han gjorde aldri ein vitskap av det slik Don Rosa har gjort.
    Nei, Barks og Rosa har ikkje nok felles til at den eine kan kallast arvtakar til den andre. Det dei har felles er populariteten. Eg liker begge to, men av vidt forskjellige grunnar.

Du har selvfølgelig rett i mye av dette.

Gnastyface skreiv:

Jeg synes debatten avsporer litt her. Poenget var vel ikke om det er rett å kalle Don Rosa Barks' arvtaker eller ikke. Spørsmålet gikk vel heller i retning av hvem som er/blir den neste tegneren/forfatteren som er av Don Rosas format.

Nettopp!

• edited November -1

Audun skreiv:

Den italienske skolen ser åpenbart ut til å ha "glemt" Barks. Pockethistoriene er SVÆRT forskjellige fra Barks' historier, både når det gjelder tegnestil/layout/sideoppbygging, kjente elementer/karakterer og historie/manus. F. Eks. Skrue/Pengebingen blir fremstilt svært forskjellig i Barks' historier og pocket-historiene.

Jeg synes dette nesten virker som en beskrivelse av Don Rosas historier... Rosa har en svært annerledes tegnestil enn Barks, veldig annerledes layout/sideoppbygging med ofte så mye som 12 ruter på hver side, riktignok de samme karakterene (det skulle vel bare mangle vel? Det er jo samme serien vi snakker om...) men veldig forskjellig type historie og veldig annerledes manus. En fast gag Rosa bruker i sine historier og som er noe som skjer veldig ofte - flere ganger pr. side, er for eksempel at det hender et eller annet i bakgrunnen med en av de figurene som ikke er med i dialogen og som ingen av de andre legger merke til. En slik konstant serie av bakgrunnsgager finner vi ikke hos Barks! Den Skrue som Rosa framstiller som hele tida kommer med negative bemerkninger til Donald er heller ikke den Skrue jeg kjenner fra Barks' fortellinger. Og at pengebingen MÅ ligge på toppen av en gigantisk jordhaug er noe jeg heller ikke kjenner igjen fra Barks. I hvilken historie var det egentlig at pengebingen lå på en kjempediger jordhaug hos Barks?

• edited November -1

Tommy skreiv:

I hvilken historie var det egentlig at pengebingen lå på en kjempediger jordhaug hos Barks?

I denne

Ellers kan heller ikke jeg se noen gode argumenter for at Rosa skulle kalles Barks arvtager, men så er jeg ikke det minste opptatt av å skulle finne noen arvtager heller.

• edited November -1

Gnastyface skreiv:

Så får det heller være at ikke alle liker Don Rosas serier.

Ikkje misforstå. Eg LIKER Don Rosas serier. Samtidig synest eg at dei seriane Don Rosa først og fremst har blitt populær med, ligger ganske langt unna måten Barks jobba på.

Men for å gå til spørsmålet om kven som blir den neste av Don Rosas format: Det er det umogleg å svare på i dag, rett og slett fordi det er ingen andre som kan samanliknast med Don Rosa. Så «den neste Don Rosa», om ein nokon gong vil eksistere, er sannsynlegvis eit menneske som vi ikkje kjenner til enno.

• edited November -1

Tommy skreiv:

... I hvilken historie var det egentlig at pengebingen lå på en kjempediger jordhaug hos Barks?

Svar:
    The Big Bin on Killmotor Hill
    i DD 1957-15.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Svar:
    The Big Bin on Killmotor Hill
    i DD 1957-15.

Takk. Jeg fikk også svaret litt lenger oppe her. Som sagt så skjønner jeg ikke hvorfor Don Rosa insisterer på at den MÅ gjøre det i alle historier bare fordi den gjorde det i én tilfeldig Barks-historie.

• edited November -1

Jeg startet å lese Donald på tidlig sekstitall og også min hukommelse (hukommelsen er ikke alltid like troverdig) sier at Skrues pengebinge ligger litt høyt i terrenget. Barks plasserte pengebingen litt tilfeldig - avhengig av historien - men etterhvert tror jeg at den lå litt høyt oppe.

• edited November -1

Også i det Andeby jeg har inne i hodet ligger pengebingen på en bakketopp. Men den er ikke like bratt som bakketoppen til Don Rosa, og så er det gress der og ikke bare jord.

• edited November -1

Tommy skreiv:

En fast gag Rosa bruker i sine historier og som er noe som skjer veldig ofte - flere ganger pr. side, er for eksempel at det hender et eller annet i bakgrunnen med en av de figurene som ikke er med i dialogen og som ingen av de andre legger merke til. En slik konstant serie av bakgrunnsgager finner vi ikke hos Barks!

?

• edited November -1

Er selvsagt klar over at Barks lot Lille Hjelper ha noen artige opplevelser i bakgrunnen i Petter Smart-historiene, men det var ikke helt det jeg siktet til. Det jeg mer siktet til var for eksempel scener der Skrue snakker med Ole, Dole og Doffen, for eksempel etter at de har lest om noe i Hakkespett-boka siden de er ute på skattejakt. I bakgrunnen skjer det diverse voldelige ting med Donald som ingen av de andre en gang legger merke til. Det hele ender med at de skal dra videre og Skrue bare kommer med en spydig kommentar til den mørbankede Donald. Det var sånne ting jeg siktet til for å få fram at Don Rosa har en helt annen fortellerstil enn Carl Barks.

• edited November -1

Og det er lett å finne andre serieskaparar som hadde meir kontakt med Barks -- Van Horn, til dømes. Ingen kaller han arvtakar av den grunn.

Jo, det har skjedd - og det har ikke vært helt ukontroversielt.

Du snakker om Don Rosa-fans her. Øystein Sørensen er òg Don Rosa-fan. Eg trur ikkje at dei fleste Barks-fans omtaler han på same måte.

Og du henviser til Barks-purister. Donaldister som liker *både* Barks og Rosa tenderer til å mene at Don Rosa i stor grad har vært trofast i forhold til Barks.

Barks var ein meister innanfor mange typer historier. CBSV er fullt av herlege einsidarar og hysterisk festlige tisidarar. Don Rosa laga berre EIN einsidar

Feil, han har tegnet flere ensidere:
    - "Leaky Luck" med manus av Evert Geradts.
    - "Gyro's Beagletrap" - også manus
    - "The Quest for Kalevala - Epilogue" - også manus

...og har ikkje laga ein tisidar sidan 1994

Når ble 10 et magisk tall?
    The Coin (12 sider), Attaaaaaack! (12 sider), Forget it! (13 sider) og Trash and Treasure (13 sider) er nyere historier som vel alle passer inn i samme bås som hans 10-sidere?

• edited November -1

Når eg seier at Don Rosa har laga berre ein einsider, er det fordi eg berre reknar den han har skrive manus til sjølv (ettersom poenget mitt var dette med å klare å skape ideer til historier av fleire lengder, reknar eg ikkje med det han berre har teikna) og som samtidig står på eigne bein og ikkje må henge saman med ei historie for å gi meining. Altså Beagletrap.

10 er sjølvsagt ikkje eit magisk tal, poenget mitt var berre at medan dei fleste av Egmonts forfattarar, akkurat som Barks, varierer mellom å skrive historier på tre sider eller seks sider ein dag og historier seksten sider månaden etter, har Rosa i stor grad gått bort frå dei korte historiene og spesialisert seg på dei kjempelange. På det området føler eg altså at han ikkje har mykje felles med Barks.

• edited November -1

10 er sjølvsagt ikkje eit magisk tal, poenget mitt var berre at medan dei fleste av Egmonts forfattarar, akkurat som Barks, varierer mellom å skrive historier på tre sider eller seks sider ein dag og historier seksten sider månaden etter, har Rosa i stor grad gått bort frå dei korte historiene og spesialisert seg på dei kjempelange. På det området føler eg altså at han ikkje har mykje felles med Barks.

En annen "kandidat" til betegnelsen "Barks arvtaker" William van Horn har kun skrevet manus til 2 - to historier som er 20+ sider. I tillegg har han tegnet tre andre historier av denne kategiorien (innkludert "Horsing Around With History"). Er det å ha "mye til felles" med Barks?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?