Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Norske Donald-tegnere

edited February 2009 in Donaldisme

Kan noen hjelpe meg med en oversikt over norske Donald-tegnere (offisielle)?

Kjenner til Haakon Aasnes, men er ellers BLANK! :-S

Comments

• edited November -1
  • edited November -1

cw skreiv:

??? Arild Midthun er da mye mer kjent. Å sammenlikne Aasnes med Midthun er vel som å sammenliknme Strobl med Barks?

• edited November -1

Vegar skreiv:

Værsågod

Det blir ganske feil å vise til den lista der med hensyn til spørsmålet hans. Verken Olaf eller undertegnede er offisiell Donald-tegner. Dessuten er ikke Alf Næsheim oppført, siden han ikke er oppført som "norsk" i Inducks.

For å svare på spørsmålet så er de offiselle norske Donald-tegnerne vi har hatt:
    Alf Næsheim
    Håkon Aasnes
    Arild Midthun
    Ole Petter Hansen (som har tegnet noen forsider til Skrue Pocket)

Sigvald skreiv:

Å sammenlikne Aasnes med Midthun er vel som å sammenliknme Strobl med Barks?

Hvem er det som har sammenlignet Aasnes og Midthun? cw kjente jo ikke en gang til Midthun (som Donald-tegner i alle fall)...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

cw skreiv:

??? Arild Midthun er da mye mer kjent. Å sammenlikne Aasnes med Midthun er vel som å sammenliknme Strobl med Barks?

Eller Rosa med Barks

• edited November -1

Sigvald skreiv:

cw skreiv:
    {{ Å sammenlikne Aasnes med Midthun er vel som å sammenliknme Strobl med Barks?

Ja, grunnen til at Barks er meir verdsatt av donaldistar enn Strobl er jo at han er meir KJENT?

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Eller Rosa med Barks

Hvorfor trekke Don Rosa inn også i denne debatten? Han er da ikke norsk.

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Grunnen til at Barks er meir verdsatt av donaldistar enn Strobl er jo at han er meir KJENT?

Barks er vel mer kjent enn Strobl, bl.a. fordi han holdt et høyere kvalitativt og kreativt nivå?

Forøvrig må ikke mitt tidligere innlegg i denne tråden tolkes som kritikk av Aasnes, min hensikt var først og fremst å forsvare Arild Midthun.

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    Hvorfor trekke Don Rosa inn også i denne debatten?

Haha!

• edited November -1

I tillegg til de nevnte er det også en mer ukjent: Bjarne Kristoffersen. Det er imidlertid vanskelig å spore opp eksakt hva han laget, men undersøkelser pågår.

• edited November -1

Jeg kom også til å tenke på denne tråden som forteller at Pål Fossum i sin tid tegnet et slags kart/tegning over Andeby.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

[Hvorfor trekke Don Rosa inn også i denne debatten? Han er da ikke norsk.

I motsetning til Barks og Strobl?
    (En forutsigbar bemerkning - men det er umulig å dy seg når Sigvald tråkker i salaten i velkjent stil.)

• edited November -1

Er vi sikre på at Don Rosa ikke er norsk? Mange norske som utvandret til amerika, så skulle ikke forundre meg om Don Rosa kanskje har norske forfedre. Noen som vil gjøre litt slektsgransking? ;)

• edited November -1

Orlel skreiv:

Er vi sikre på at Don Rosa ikke er norsk? Mange norske som utvandret til amerika, så skulle ikke forundre meg om Don Rosa kanskje har norske forfedre. Noen som vil gjøre litt slektsgransking? ;)

Don Rosas farfar var italiensk og flyttet til USA i 1915, rett etter at hans sønn, Hugo Rosa - Don Rosas, far var født. Hugo Rosas kone (og Don Rosas mor) var datter av en tysk-amerikansk far, mens hennes mor hadde skotske og irske aner. Uansett hvilke aner Don Rosa har blir det vel likevel veldig feil å kalle han "italiensk", "tysk", "skotsk" eller "irsk"... eller "norsk" hvis det skulle vise seg at han langt tilbake har noen norske aner.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?