Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Mikke Mus 80-år

edited August 2008 in Donaldisme

I dag leste jeg litt i boken Donald Duck 70 fra 2004, med en historie fra hvert 10-år. Jeg kom da til å spørre meg selv - hvilke historier ville jeg valgt ut dersom jeg hadde stått fritt til å komponere en tilsvarende bok i anledning Mikkes 80-årsjubileum i år - og selvsagt forutsatt at alt kunne utgis usensurert slik som i CBSV. Her er min liste:

1920-tallet
Det ble ikke utgitt Disney-tegneserier på denne tiden

1930-tallet
Gottfredson
MM Sails for Treasure Island (1932)
---------------------
Klassiker som dessverre ikke er utgitt i Norge. I denne historien møter Mikke for første gang sin senere venn Kaptein Kirkemus.

1940-tallet
Gottfredson
The 'Lectro Box (1943-44)
---------------------
Denne er heller ikke utgitt i Norge.

1950-tallet
Paul Murry
The Monster Whale (1950)
---------------------
Tidlig Murry som ikke er utgitt i Norge.

1960-tallet
Paul Murry
The Treasure of Oomba Loomba (1966)
---------------------
Denne var forkortet med 3 sider da den ble utgitt i Norge i 1968 - den er ikke utgitt på norsk siden.

1970-tallet
Paul Murry
The Mystery of the Counterfeit Masters (1970)
---------------------
Denne ble forkortet med en side da den ble utgitt i Norge i 1971 - den er ikke utgitt på norsk siden.

1980-tallet
Tello
The Slippery Stowaway (1987)
---------------------
Tello-klassiker fra 1980-tallet.

1990-tallet
Byron Erickson
Fantasy Island (1994)
---------------------
Byron Ericksons kanskje mest kjente Mikke Mus historie.

2000-tallet
David Gerstein
Mickey's Twice Upon a Christmas (2004)
---------------------
Ikke utgitt på norsk

Kort sagt mye stoff som vi ikke før har sett her på berget - og annet som vi ikke har sett på 30-40 år.

Comments

• edited November -1

Listen ser bra ut - men: en jubileumsbok med kremen av Mikke-historier utene en eneste Scarpa-historie? Scarpa hører jo utvilsomt med blant kremen av Mikke-fortellerne/tegnerne. Bedre enn Murry eter min mening. Men Gotfredson er den største, det tror jeg alle kan være enige om.

• edited November -1

Det eg likte veldig godt med Donald 70 år-boka var at den innehaldt eit digert mangfold og faktisk viste *ulike* teiknarar for kvart tiår. Om Mikke skulle kopiere konseptet, hadde eg satt veldig pris på det om dei gjorde det same.

Men Sigvald, ettersom såpass mange av historiene på lista di ikkje er utgitte på norsk, er det mange av oss som ikkje har lest dei. Kunne du tenkja deg å utdype litt kva som er så bra med dei? Eg er veldig interessert i det. Einig i at Gottfredson er kremen av kremen, men han kan vel òg ha dårlege dagar, så kva er det som gjer akkurat desse historiene spesielt gode?

For å sitere ein tidlegare Donald-redaktør og stor Murry-fan: Då han oppdaga at det fanst ein del Murry-historier som ikkje var utgitt på norsk, gjorde han alt han kunne for å få tak i desse og trykke dei i bladet ... men då han fekk tak i dei, skjønte han *kvifor* dei ikkje var utgitt på norsk før.

(eg prøver å vera så anonymiserande som eg kan her, men med tanke på kor få mannlege Donald-redaktørar vi har er det kanskje ikkje så lett?)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

For å sitere ein tidlegare Donald-redaktør og stor Murry-fan: Då han oppdaga at det fanst ein del Murry-historier som ikkje var utgitt på norsk, gjorde han alt han kunne for å få tak i desse og trykke dei i bladet ... men då han fekk tak i dei, skjønte han *kvifor* dei ikkje var utgitt på norsk før.

Han har nok stort sett rett, men det finnes minst en gammel Murry historie som ikke er utgitt på norsk, men som definitivt burde vært det: The Monster Whale, en 24 siders historie fra 1950.

• edited November -1

Den er bra altså? Kva handler den om?

• edited November -1

Den er bra altså? Kva handler den om?

Mikke og Langbein blir Shanghaiet av pirater - deriblant Svarte-Petter. Minni sniker seg etter dem og havner også i trøbbel. Piratens kaptein klarer dessuten å kontrollere en stor, sint hval.

• edited November -1

Så må vi huske at Mikke Mus fyller 80 år i dag, hipp hipp! I alle fall dersom en legger Steamboat Willie til grunn.

http://www.dagbladet.no/2008/11/18/kultur/disney/film/3756785/

• edited November -1

Hurra for ham som fyller sitt år, ja, ham vil vi gratulere! Denne dagen er en ypperlig anledning til å ta fram Walt Disney Treasures-samlingen og se noen av de gode gamle Mikke Mus-filmene på nytt. Fantastisk! "La oss aldri glemme at alt sammen startet med en mus." (Walt Disney)

• edited November -1

Dagbladet byr på en oppriktig interessant artikkel om jubilanten, den kan leses her.

• edited November -1

En kanskje ikke like hyggelig bursdagshilsen til jubilanten kan leses her...

• edited November -1

Tommy skreiv:

Skal tro om Mikke Mus T-skjorter snart blir forbudt i skolen og Mikke Mus bannlyst fra Barne-TV for å unngå å støte den voksende muslimske minoriteten i Norge?

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Så må vi huske at Mikke Mus fyller 80 år i dag, hipp hipp! I alle fall dersom en legger Steamboat Willie til grunn.

Så blir spørsmålet kvifor i alle dagar ein skal leggja Steamboat Willie til grunn når Plane Crazy var den første filmen Mikke var med i.

• edited November -1

Så blir spørsmålet kvifor i alle dagar ein skal leggja Steamboat Willie til grunn når Plane Crazy var den første filmen Mikke var med i.

Det er et bra spørsmål, og jeg har tenkt på det samme selv. Det er vel fordi hverken Plane Crazy eller Gallopin' Gaucho slo særlig godt an i første omgang, slik at Walt ikke fant noen distributør til dem. Steamboat Willie var den første tegnefilmen som synkroniserte lyd og bilde, slik at når Mikke spiller på instrumenter, eller på geiter, gjess, katter og kyr, så stemmer musikken med det vi ser på filmen. Derfor var denne filmen noe nytt og helt spesielt, og ble en stor suksess. Deretter ble de to første gitt ut på nytt, denne gangen med lydspor. (Alt dette med forbehold om at jeg husker min Disney-historie rikitig.)

Så er det bare blitt sånn. 18. november feires som Mikkes fødselsdag, fordi det var utgivelsen for den første vellykkede filmen om Mikke Mus. Det kunne godt ha vært annerledes, men nå er datoen så innarbeidet at det er vanskelig å gjøre om på det.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

Skal tro om Mikke Mus T-skjorter snart blir forbudt i skolen og Mikke Mus bannlyst fra Barne-TV for å unngå å støte den voksende muslimske minoriteten i Norge?

Jeg leste om den saken i Adresseavisa for en stund siden, og han saudiarabiske fyren har blitt godt og grundig latterliggjort over hele den muslimske verden, så jeg tror ikke det er noen fare for det du.

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Steamboat Willie var den tredje Mikkefilmen som ble laget (etter Plane Crazy og Gallopin' Gauch). Disse filmene ble laget av Ub Iwerks og Walt Disney i all hemmelig på kveldstid våren 1928, mens firmaet fremdeles lagde Oswald-filmer. De var opprinnelig stumfilmer, men pga suksessen med bl.a Jazz Singer (første lydfilm med synkronisert lyd) bestemte Walt seg for å legge lyd på Steamboat Willie fordi han ikke fikk solgt disse stumme Mikkefilmene. Dette var i mai (?) 1928. 18. november 1928 hadde Steamboat Willie sin offisielle premiere på kino i USA. En filmhelt var født, antakelig mest pga den synkroniserte lyden som var helt nytt innen animasjon. Mikkefiguren lignet veldig mye på Oswald og Mikkefilmene skilte seg ikke ut fra mengden.

• edited November -1

Hvis jeg ikke husker feil så ble de to første Mikke filmene kun vist for noen få distributører mens de fortsatt var stumfilmer, mens Steamboat Willie ble den offisielle premiærefilmen, siden den var den første som ble funnet interessant nok.

Jeg syns Steamboat Willie er et meget godt eksempel på hvor viktig timing er i forhold til hva som blir populært eller ikke. Hadde ikke Mikkefilmene kommet akkurat da den synkroniserte lydfilmen ble introdusert, så ville vi sansynligvis ikke hatt noen Mikke og uten intektene fra Mikkefilmene ville vi kanskje ikke hatt noe av alt annet produsert av Disney heller.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Hvis jeg ikke husker feil så ble de to første Mikke filmene kun vist for noen få distributører mens de fortsatt var stumfilmer, mens Steamboat Willie ble den offisielle premiærefilmen, siden den var den første som ble funnet interessant nok.

Det er helt korrekt

Chrisron skreiv:

Jeg syns Steamboat Willie er et meget godt eksempel på hvor viktig timing er i forhold til hva som blir populært eller ikke. Hadde ikke Mikkefilmene kommet akkurat da den synkroniserte lydfilmen ble introdusert, så ville vi sansynligvis ikke hatt noen Mikke og uten intektene fra Mikkefilmene ville vi kanskje ikke hatt noe av alt annet produsert av Disney heller.

Absolutt, timingen her er viktig, og Disney var ekspert på riktig timing, i tillegg til synkronisert lyd var han også langt fremme i bruk av farger. Han hadde enerettighetene til å bruke Technicolor i noen år. Multiplanekameraet ble også en viktig brikke i Disneyanimasjon.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?