Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Måneskin i Venedig

edited January 2008 in Donaldisme

Måneskin i Venedig - Nye norske bud på Andebys lokalisering: Norditalien, Mississippi - og Nordmøre...

http://www.donaldisme.dk/venedig.htm

Awright! Liker spesielt den delen med Nordmøre B-)

(Utrolig hva man finner når man googler på eget navn...)

Comments

• edited November -1

Dagens! :D

• edited November -1

Andeby her på nordmøre??
    Hmmm..... Må vel bruke hekgen på å prøve å finne byen da..

• edited November -1

Hi hi, jeg er visst "berømt" :)

Liker godt de sidene der, spesielt avdelingen "Center for Dellaforskning." Disse danskene har virkelig ivaretatt den sunne, munter-vitenskapelige Gisle-tilnærmelsen. Har sidene noe med DDF(r) å gjøre?

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Har sidene noe med DDF(r) å gjøre?

Nej. Men der findes naturligt nok medlemmer af DDF(R) blandt Akademiets stab og blandt de studerende.

• edited November -1

Arne Bye skreiv:

Måneskin i Venedig - Nye norske bud på Andebys lokalisering: Norditalien, Mississippi - og Nordmøre...

http://www.donaldisme.dk/venedig.htm

Awright! Liker spesielt den delen med Nordmøre B-)

(Utrolig hva man finner når man googler på eget navn...)

Sydnordisk Akademi for Donaldisme kan ikke taes mer seriøst enn gjennomsnittet her på AOL. Jeg påpekte i den aktuelle debatten og gjentar det gjerne igjen. I USA bor Mikke Mus i Mouseton/Mouseville IKKE i Duckburg. Mikke Mus historier kan således IKKE brukes som utgangspunkt i en debatt om Andebys lokalisering. Det er det strengt tatt bare Carl Barks' historier som kan. Don Rosa har, basert på Barks konkludert med at Calisota, i Stella Anatium, utgjør nordlige 1/3 av vårt California. Så langt virker det å være den best begrunnede og mest realistiske teorien.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er det strengt tatt bare Carl Barks' historier som kan. Don Rosa har, basert på Barks konkludert med at Calisota, i Stella Anatium, utgjør nordlige 1/3 av vårt California. Så langt virker det å være den best begrunnede og mest realistiske teorien.

Kva ER eigentleg begrunnelsen for denne teorien, ettersom du meiner at den er så godt begrunna? Den einaste begrunninga eg kan hugsa å ha sett, er at det i EI Barks-historie dukker opp eit kart som har ei vik som Don Rosa meiner at liknar litt på vika sør for Eureka.

Ikkje ser eg kvifor dette skal vera den mest realistiske teorien heller. På denne måten har jo Don Rosa nemlig plassert Andeby på ein stad der det ikkje snør, iallfall ikkje så mykje som det gjer i Andeby.

Men dersom Barks er einaste godkjente kjelde, kvifor ikkje gå rett til kjelda? Meinte ikkje Barks at Andeby låg nær Disney-studioa i Burbank? Han skreiv til og med inn Burbank som Donalds heimby i ei Donald-historie! Og då snakker vi ganske mykje lengre sør i California enn Rosa skal ha det til.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Sydnordisk Akademi for Donaldisme kan ikke taes mer seriøst enn gjennomsnittet her på AOL

Vel, når du nevner det så er det noen her på AOL jeg har større problemer med å ta seriøst enn Sydnorsk Akademi... ;)

*dask dask dask dask*
  • edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Ikkje ser eg kvifor dette skal vera den mest realistiske teorien heller. På denne måten har jo Don Rosa nemlig plassert Andeby på ein stad der det ikkje snør, iallfall ikkje så mykje som det gjer i Andeby.

Har du så sikre kunskaper om klimaet i Stella Antum? Hvor er det gitt at klimaet i en "parallell virkelighet" er helt identisk med klimaet i vår virkelighet?

Men dersom Barks er einaste godkjente kjelde, kvifor ikkje gå rett til kjelda? Meinte ikkje Barks at Andeby låg nær Disney-studioa i Burbank? Han skreiv til og med inn Burbank som Donalds heimby i ei Donald-historie! Og då snakker vi ganske mykje lengre sør i California enn Rosa skal ha det til.

Det var FØR Barks introduserte Calisota...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Har du så sikre kunskaper om klimaet i Stella Antum? Hvor er det gitt at klimaet i en "parallell virkelighet" er helt identisk med klimaet i vår virkelighet?

Men Sigvald, dersom ein skal bruke den logikken kan ein jo seie at ein veit absolutt ingenting om noko som helst nokre stadar i Stella Anatium, og ergo er Rosas teori *nøyaktig* like truverdig som absolutt alle andre teoriar. Inkludert teorien om Nordmøre. Jamen, Andeby ligger då i USA? Vel, men for alt det vi veit kan Nordmøre i Stella Anatium vera ein del av USA, til tross for at det ligg på den andre sida av atlanteren.

Det var FØR Barks introduserte Calisota...

Og kva pokker har det med noko som helst å gjera? Kvifor skulle heile byen flytte seg berre fordi vi fekk vite namnet på staten den ligg i? For å sitere ei gamal Miks og Tips-side; før Mount Everest blei oppdaga var det då framleis Mount Everest som var verdas høgaste fjell. På same måte må vi då gå ut frå at Donald budde i Andeby òg før Barks bestemte seg for å skrive inn «Andeby» på eit veiskilt, og at Andeby låg i den same delstaten før vi fekk vite kva den heitte? At Barks «introduserte» Calisota betyr då ikkje at han med det flytta byen?

Men når det er sagt; all spekulasjon i kvar Andeby ligger er galskap, for den byen flytter på seg heile tida. Som Barks sjølv sa: «It changed every time I had a story. It was a village, it was a big city. It was a city on the ocean, and a city in the desert. It was wherever I needed it...»

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Disse danskene har virkelig ivaretatt den sunne, munter-vitenskapelige Gisle-tilnærmelsen.

Ja, humoren er noe av det viktigste Gisle & Co brakte inn i den donaldistiske forskningen. Dessverre er visse donaldister åpenbart ukjent med denne egenskapen, og der de ved sine rigide og dogmatiske utlegninger av donaldistiske "sannheter" dreper alle tilløp til lekenhet og fantasi. En hån mot donaldismens ånd, spør De meg.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?