Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Sortering etter siste utgivelse.

edited November 2007 in Donaldisme

Hei!

Hvordan kan man få laget til en liste på inducks sortert etter historienes siste utgivelsesdato? F. eks alle Marco Rota-historiene gitt ut etter år 2000 o. l.
Husk at jeg er ute etter siste utgivelsesdato, og ikke første etc.

Comments

• edited November -1

Gå på avansert søk, skriv "Marco Rota" på tegnere, skriv f.eks. "2006" ("2000" gir altfor mange treff) under "Dato for første utgivelse etter". Den siste utgivelsen kommer da ikke så langt nede på listen.

• edited November -1

OK, takk for hjelpen!

• edited November -1

Det går selsagt ann med andre en Marco også!

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Gå på avansert søk, skriv "Marco Rota" på tegnere, skriv f.eks. "2006" ("2000" gir altfor mange treff) under "Dato for første utgivelse etter". Den siste utgivelsen kommer da ikke så langt nede på listen.

Men hva gjør jeg hvis jeg ønsker meg en liste over en serieskapers historier sortert etter når de ble laget (historiekode)? KRONOLOGISK!
    ;)

• edited November -1

Rett over knappen du trykker på for å søke inne på advanced search, er det er rullgardinliste heter "sort by". Denne står på "auto", men kan settes på "date of first publication". Da blir de sortert etter når de kom ut for første gang.
    Vet ikke helt om det er det du er ute etter, eller om det er dato for siste gang den ble utgitt:)

• edited November -1

Kjetil Golid skreiv:

Rett over knappen du trykker på for å søke inne på advanced search, er det er rullgardinliste heter "sort by". Denne står på "auto", men kan settes på "date of first publication". Da blir de sortert etter når de kom ut for første gang.

Akkurat denne funksjon er jeg fullstendig klar over og hvis du har ser over ser du at
    jeg har fått det forklart.

Men, du har kanskje hørt om historiekoder?:-|
    Kodene består oftest av bokstaver og tall. Bogstaverne refererer til utgivelsen eller forlaget, mens tallene refererer til utgivelsesnummer eller år, tallet refererer til når historien ble registrert hos forlaget.

I f. eks. Egmont brukes årstall.
    F. eks: D 91249 som er "Of Ducks Dimes And Destinies" av Don Rosa.
    Dette kan muligens være vanskelig for en søkemotor å forstå, men Egmonts nye modell bør ikke være noen sak, den ser nemlig slik ut:
    F. eks. D 2005-***

Du skriver at jeg kan velge "Date of first Publication", men hvis vi tar mitt forrige eksempel, Don Rosa Historien. Den ble registrert ("Created" ) i 1991, men ble utgitt første gang i 1995, Don Rosa har altså laget flere historier i mellemtiden. Så vi ser altså at publikasjon (utgivelse) varierer fra Historiekoden.
    Det er ofte at de blir utgitt i samme rekkefølge som de ble innlevert, men det er ikke alltid tilfellet.

Skjønner dere hva som menes?
    Det jeg lurer på, og som jeg tydeligvis ikke forklarte godt nok i mitt forrige innlegg i tråden er om en slik funksjon er tilgjengelig i INDUCKS.
    Med en slik mulighet kan man se en kunstner utvikle seg.

Det burde da ikke være altfor vanskelig for en profesjonell søkemotor å behandle slike data.

• edited November -1

For øyeblikket går det ikke an å sortere historier etter når de ble laget. Jeg har fått høre at man skal prøve å legge det til, men ikke i nærmeste fremtid.

Når det er sagt er det forholdsvis få historier vi har registrert en skapelsesdato på, blant annet har vi ingen registrert dato på historiene du nevner. Frem til dette er lagt til (både datoene og sorteringen) tror jeg nok derfor at du får et bedre resultat når du sorterer etter historiekode.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?