Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hva man kunne ha brukt Don Rosa til....

edited March 2007 in Donaldisme

Dette kan kanskje være litt på kanten av topic her inne, og helt sikkert banning i noen's kirke, men har noen her inne tenkt på hva Don Rosa kunne ha skrevet/tegnet utenom Disney?

Jeg har gjort meg opp etpar tanker rundt dette, og funnet ut at siden han er en enormt god historie-forteller, med lange spennende historier, kanskje hadde egnet seg til å skrive noen Sprint-historier.

Jeg mener, han har gode ideer og plott, og takler som sagt lange historier, så dette kunne kanskje bidratt til en slags utvikling hos mannen. Han kunne latt seg inspirere av de gamle Franquin-historiene, og eventuelt lagt forskjellige oppfølgere til enkelte av dem, slik han gjorde med Barks-historier.

Jeg vet hvertfall at dette hadde jeg straks løpt og kjøpt hvis det hadde blitt en realitet.
Hvilket det selvsagt aldri kommer til å bli, dessverre.....:)

Comments

• edited November -1

Ja, som Tommy skrev:

Vi har vel fått vite at han (Don Rosa) for tida konsentrerer seg mest om ting som verken har med Donald eller tegneserier å gjøre, og at det fortsatt er ganske usikkert om det noensinne kommer nye historier fra hans hånd (dessverre).

Ellers er jeg helt enig med deg. Kanskje han hadde laget flere historier hvis Egmont hadde latt han lage de lange historiene som han sier han kan tegne men Egmont bare lar han bruke 15-25 sider på å få det fram..? Skal vi gi Egmont skylden for Don Rosas lave frekvens?

• edited November -1

whitesand skreiv:

Dette kan kanskje være litt på kanten av topic her inne, og helt sikkert banning i noen's kirke, men har noen her inne tenkt på hva Don Rosa kunne ha skrevet/tegnet utenom Disney?

Jeg har gjort meg opp etpar tanker rundt dette, og funnet ut at siden han er en enormt god historie-forteller, med lange spennende historier, kanskje hadde egnet seg til å skrive noen Sprint-historier.)

Skulle han laget noe innen den fransk-belgiske skolen burde det vært nye Blueberry-manus - så kunne Giraud ha tegnet.

• edited November -1

Hei, la oss tenke litt nytt her: Siden Don er femtitalls-freak og filmelsker - hva med en hardkokt detektivfortelling av den typen Hollywood kvernet ut dusinvis av på 40- og 50-tallet - en såkalt film-noir? En skikkelig hardbarket intrige med røff humor og kvikke ordspill. Frigjøringen fra Disney ville også gjøre det mulig for Don og tegne mer stilisert, noe jeg tror han ville trives med. Skraveringen hans vil også passe miljøet godt. Eller enda bedre: kanskje en PARODI på sjangeren? Hadde ikke det vært noe?

• edited November -1

En skikkelig sammenblandet parodi på alle film-noir-klassikerne fra 40-50-tallet, med absolutt alle tenkelige klisjeer fra sjangeren, hadde vært bare helt rått!! Her hadde virkelig Rosa's fantasi fått fritt spillerom! Fram med dystre detektiv-karakterer med lange frakker og alkoholproblemer, hete kvinner med tvilsomme karrierer. Mørke menn i svarte biler, mørke netter, og avstraffelse pr. betongsko! Joda, dette kunne virkelig blitt noe.:)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

whitesand skreiv:

Jeg har gjort meg opp etpar tanker rundt dette, og funnet ut at siden han er en enormt god historie-forteller, med lange spennende historier, kanskje hadde egnet seg til å skrive noen Sprint-historier.)

Skulle han laget noe innen den fransk-belgiske skolen burde det vært nye Blueberry-manus - så kunne Giraud ha tegnet.

Er ikke noe særlig kjent med Blueberry, så jeg vil heller nok en gang foretrekke Sprint. Men ideen din er nok helt grei den. Det lille jeg har sett av Blueberry, inneholder en tegnestil som kanskje ikke passer Rosa, derfor er det ikke så dumt om han kun begrenset seg til manuset.

• edited November -1

Sporer litt av topicet: Makan til lite produktiv tegner altså. Maks en historie i året.

• edited November -1

Duckern skreiv:

Sporer litt av topicet: Makan til lite produktiv tegner altså. Maks en historie i året.

Noa av det skyldes at han får oppdrag som å tegne 12 jubileums-plakater, skrive mange forord, osv. Den motsatte "ekstremitet" er vel William Van Horn som isolerer så effektivt fra omverdenen at det ikke lar seg gjøre å fremskaffe fotos av ham til biografier o.l.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Jeg har gjort meg opp etpar tanker rundt dette, og funnet ut at siden han er en enormt god historie-forteller, med lange spennende historier, kanskje hadde egnet seg til å skrive noen Sprint-historier.

Godt mulig.. Men jeg tror ikke at han hadde vært den rette personen til å tegne dem. Ikke fordi han ikke kan tegne Sprint, men fordi den serien er en helt annen stil enn det han tegner...

• LSLS
    edited November -1

Jeg kan se for meg han som Tom&Jerry-tegner.Stilen passer fint,det trengs mange detaljer for å få det på skinner.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?