Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Andeby History X

edited March 2007 in Donaldisme

Jeg regner med at det er mange fanatiske Donald fans som ikke kommer til å like dette innlegget, men what the hell. Før du leser dette må du godta at du ikke skal sende meg dødstrusler og kaste murstein inn i huset mitt mens jeg sover.

HVIS DU GODTAR DET OVENFOR KAN DU LESE DET FØLGENDE:
Jeg samler på tegneserier og er veldig entusiastisk når det gjelder dette. Jeg er faktisk en skikkelig storsamler (på 68. plass på den uoffisielle lista). Men Donald er liksom ikke det som interesserer meg mest. Liker mer intelektuelle serier som "M" jeg. Uansett: Jeg leste Donald forleden dag og tenkte noe dere også sikkert har tenkt:"Hei! Andebys historie er slående lik USA sin historie!". Tenk på det, Kornelius Kvakk og militsen hans (!) kom inn og tok de hvites land og slakta masse indianere (se en historie fra 1998 der Ole, Dole og Doffen verver seg til den internasjonale hakkespettbevegelsen). Jeg ble nyssjerrig og sjekket slektstreet på donald.no. Der fant jeg en person som minnet veldig om Nathan Bedford Forrest (den første trollmannen i Ku Klux Klan)! Og det stoppet ikke der! Jeg leste en historie om hakkespettene der en av offiserene bar jernkorset! Og dette var noe som gikk igjen i praktisk talt ALLE historier om hakkespettene! Anti-kommunisme er også noe jeg har funnet gjentatte ganger. Jeg leste en historie der Donald ble sendt til en slaveleir langt mot nord i et land jeg ikke husker hva het, men dette landet skulle uansett representere Sovjetunionen. Offiseren der ble fremstilt som en sadistisk undertrykker. Jeg vet ikke hva jeg skal si...

Comments

• edited November -1

Haha, morsom sammenligning:) Og der kan du se; til og med Amerika henter inspirasjonen sin fra Andeby...

• edited November -1

ComicBookKid skreiv:

Jeg leste Donald forleden dag og tenkte noe dere også sikkert har tenkt:"Hei! Andebys historie er slående lik USA sin historie!". Tenk på det, Kornelius Kvakk og militsen hans (!) kom inn og tok de hvites land og slakta masse indianere (se en historie fra 1998 der Ole, Dole og Doffen verver seg til den internasjonale hakkespettbevegelsen).

Det er ingen ting verken i "T.R.A.N.G.S.T.A.R.T." eller andre historier som antyder at Hakkespettmilitsen skal ha tatt seg til rette og slaktet ned indianere. Derimot viser den historien og andre kilder at Fort Andeby flere ganger har vært angrepet av fiendtlige indianere. Sir Francis Drakes første garnison i fortet ble f.eks. slaktet ned i et slikt angrep.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Derimot viser den historien og andre kilder at Fort Andeby flere ganger har vært angrepet av fiendtlige indianere. Sir Francis Drakes første garnison i fortet ble f.eks. slaktet ned i et slikt angrep.

Og hvorfor tror du de indianerene var fiendlige, kanskje? De ble tydligvis ikke behandlet så veldig pent av soldatene i fortet.

• edited November -1

ComicBookKid skreiv:

Andebys historie er slående lik USA sin historie!

Det er vel ikke så underlig, med tanke på at de fleste teorier om Andebys beliggenhet plasserer byen i fantasilandet USA.

Jeg ble nyssjerrig og sjekket slektstreet på donald.no. Der fant jeg en person som minnet veldig om Nathan Bedford Forrest (den første trollmannen i Ku Klux Klan)!

Hvilken person var det som minnet om Forrest?

• edited November -1

Diff skreiv:

Sigvald skreiv:

Derimot viser den historien og andre kilder at Fort Andeby flere ganger har vært angrepet av fiendtlige indianere. Sir Francis Drakes første garnison i fortet ble f.eks. slaktet ned i et slikt angrep.

Og hvorfor tror du de indianerene var fiendlige, kanskje? De ble tydligvis ikke behandlet så veldig pent av soldatene i fortet.

De tilgjengelige kildene gir overhodet ikke noe holdepunkt for å hevde dette.

• edited November -1

De tilgjengelige kildene gir overhodet ikke noe holdepunkt for **IKKE** å hevde dette.

• edited November -1

Dersom man, slik enkelte gjør, insisterer hardnakket på at Andeby ligger i USA, og dersom man til enhver tid ønsker å knytte en av hovedpersonenes liv og levned opp mot hendelser i den virkelige verden - da ligger det i sakens natur at fiendtlige handlinger ovenfor indianere er en del av historien. Hele USAs eksistens er basert på at indianerne ble forsøkt rydddet av veien, og alle vet at dette ikke gikk særlig pent for seg. Heller ikke på Vestkysten, heller ikke i Calisota.

Dersom man //vil// at Andeby skal plasseres geografisk, historisk og kronologisk må man også finne seg i at de negative sidene av historien blir trukket inn, såsom imperialisme, kolonialisme og krig - og overgrep mot sivilbefolkingen.

For meg blir dette nok en bekreftelse på hvor meningsløst det er å forsøke å fastlåse Andeby til én tid og til ett sted, jfr. en rekke tidligere diskusjoner i dette forum.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Diff skreiv:

Sigvald skreiv:

Ikke vet jeg, men det må jo være en grunn til at indianerene er blitt fiendlige. De blir ikke fiendlige helt uten grunn.

• edited November -1

Hei alle sammen. Som forutsett har dette innlegget skapt heftig debatt.

Jeg prøvde å sjekke slekstreet på donald.no igjen for å besvare spørsmålet til Øystein. Men de hadde oppdatert siden og jeg fant rett og slett ikke slekstreet. Uansett, jeg husker såpass: Jeg har lært historieleksa mi og det ar diverse personer på det slekstreet sdom antakeligvis var bygget på kjente personer fra den amerikanske borgerkrigen. Av den typen som støttet slaveriet. Men det er nettopp dette som er så fascinerende. Disse mørke sidene fra borgerkrigen som er gjemt inn i serien. Hvem vet, kanskje grunnen til at Andeby og Gåseby er fiender er at Gåseby representerte sørstatene og føderasjonen (jeg sier ikke at de GJORDE det, jeg sier at det er en sannsynlighet)?

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

De tilgjengelige kildene gir overhodet ikke noe holdepunkt for **IKKE** å hevde dette.

Feil argumentasjon. Det er anklagerne som har bevisbyrden.

Når det gjelder utslettelsen av sir Francis Drakes garnison i Fort Drakestaden, som Don Rosa (via e-post) har datert til midten av 1580-tallet har jeg i min fremstilling av Andebys Historie i DDF(r)appet vist til sammenfallet i tid med den spansk-engelske konflikten som kulminerte med den spanske armada (1588), og den spansk-engelske rivaliseringen på Nord-Amerikas vestkyst som tok til med Francis Drakes landgang i Nova Albion i 1579 - og antydet at spanjolene i hvert fall har hatt motiv for å bestikke lokale indianere til å angripe og utslette den engelske garnisonen. Jeg har bl.a. begrunnet dette med at indianere deltok i senere kriger på det nord-amerikanske kontinent mellom europeiske kolonimakter som Frankrike og Storbritania. Forøvrig synes den nevnte garnisonen å ha vært for svak til å prøve seg på offensive operasjoner mot de lokale stammene. Det er også kjent at garnisonens viktigste oppgave ikke var kamp eller erobringer, men å kopiere Francis Drakes erobrede boksamling.

Det finnes heller intet grunnlag for å knytte Kornelius Kvakks Hakkespett-milits til offensive operasjoner mot lokale indianere. Det som derimot er kjent er at nevnte millits ble grunnlagt for å *forsvare* fortet og den nærliggende bebyggelsen mot angrep - altså tilsvarene oppgaver som det norske forsvaret har i forhold til det norske samfunnet. Militsens deltakelse ved San Juan Ridge i 1899 kan her sammenliknes med dagens norske innsats i Afghanistan. Et annet poeng er at både Don Rosa og Byron Erickson faktisk har antydet at Kornelius Kvakk hadde et godt forhold til indianerne.

Nestor Burma skreiv:

Dersom man //vil// at Andeby skal plasseres geografisk, historisk og kronologisk må man også finne seg i at de negative sidene av historien blir trukket inn, såsom imperialisme, kolonialisme og krig - og overgrep mot sivilbefolkingen.

Calisota er mye mer enn Andeby. Det eneste jeg sier at det ikke finnes noen kjente kilder som så mye som antyder at det har blitt foretatt angrep mot lokale indianere med utgangspunkt i Fort Drakestaden/Andeby. Hva som har skjedd andre steder i Calisota finnes det enda minde kunnskap om.

Diff skreiv:

Sigvald skreiv:

Diff skreiv:

Ikke vet jeg, men det må jo være en grunn til at indianerene er blitt fiendlige. De blir ikke fiendlige helt uten grunn.

Jeg har sett/lest mer enn nok westerns til å vite at ondskapen var rimelig likelig fordelt mellom de ulike folkegruppene i Nord-Amerika. Det er uansett en kjent sak at holdningene til de hvite varierte mye fra stamme til stamme.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg har sett/lest mer enn nok westerns til å vite at ondskapen var rimelig likelig fordelt mellom de ulike folkegruppene i Nord-Amerika.

En historiker som ser på westernbøker som godt kildegrunnlag..? :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg har sett/lest mer enn nok westerns til å vite at ondskapen var rimelig likelig fordelt mellom de ulike folkegruppene i Nord-Amerika. Det er uansett en kjent sak at holdningene til de hvite varierte mye fra stamme til stamme.

Men som historiker må du då ha lært at fiktive verk ikkje kan brukast som kjelder sånn utan vidare? Vil ikkje dei fleste westernfilmar/bøker/seriar vera like gode kjelder om USA på 1800-talet som Stanley Kubrick er om samfunnspolitikk i 2001? (og kor mange av desse westernane du har lest og sett er skrive av indianarar, forresten?)

• ACAC
    edited November -1

Der fant jeg en person som minnet veldig om Nathan Bedford Forrest (den første trollmannen i Ku Klux Klan)!

Hvilken person var dette?

Og det stoppet ikke der! Jeg leste en historie om hakkespettene der en av offiserene bar jernkorset!

Hvilken historie var dette??

Undskyld, men hvis man her sammenligner Grønspætterne med nazister, så er det nok mere det man skal være kritisk overfor...

Barks fandt bl.a. på Hakkerspetterne for at lave sjov med det amerikanske militær.

• edited November -1

Hm, man blir vel fort litt smågretten når noen parkerer skuta si ved ens land og sier: "Dette landet er vårt nye land!" :-)

OT: En ting som er litt artig å tenke på er at indianerne også er innvandrere i Amerika. De kom over isen i fra Mongolia-områdene, den gangen det var mulig å gå over isen mellom kontinentene (Amerika - Asia).

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?