Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mine Donald-lesevaner

edited March 2007 in Donaldisme

Tenkte dette kunne bli litt interessant å høre, siden jeg selv nok har litt spesielle lesevaner når det gjelder Donald. Spørsmålet mitt er egentlig hvordan folk gjennomfører Donald-lesingen. Skjer det i godstolen, på senga, eller er det helt tilfeldig. Leses hele bladet på en gang eller skjer det i etapper? Leses det fra første til siste side? Leses artiklene? Løses oppgavene?

Jeg prøver så godt jeg kan å fordele Donald-bladet utover uka, sånn at jeg har minst 6-7 sider til hver etappe. Forrige uke var fordelingen som følger:
- Kapitalister og kjøtere (14 s)
- Hastverk er lastverk (5 s) + Nøtteknekkeren (Krimgåte) (1 s)
- En liten forandring (4 s) + (Onkel Skrue uten tittel) (1 s) + (Donald Duck uten tittel) (1 s)
- Til lands, til vanns og i luften (9 s)
- Siste tog til Muldyrdalen (10 s)

Jeg liker også å lese hele historier samlet, noe som er grunnen til at første del av "Donald Duck i støtet" ikke er med. Den ble lest denne uka sammen med andre del. Jeg leser heller ikke historiene i den rekkefølgen jeg listet opp her. Hva jeg begynner og slutter med er litt tilfeldig alt etter hvor god tid jeg har. Jeg liker nemlig å lese mens jeg spiser (bortsett fra når jeg spiser middag... da ser jeg på DVD), og min Donald-lesing skjer dermed mens jeg spiser frokost og kvelds. Når det gjelder artiklene prøver jeg også å lese dem litt fordelt. Oppgavene bryr jeg meg ikke noe særlig om, bortsett fra Krimgåta som jeg selvsagt leser.

Jeg gjør det på nøyaktig samme måte også når det gjelder Mikke-bladet og Hall of Fame, mens jeg har falt litt ut av system når det gjelder Donald Pocket-lesingen. Tidligere leste jeg nemlig pocketbøker på lange fergeturer på en reise jeg ganske ofte tok. Når jeg nå ikke lenger reiser den turen, har det ført til at jeg ligger ganske mye etter i pocketlesingen (faktisk et år). Jeg har nå imidlertid begynt å lese pocketbøker på senga før jeg sovner for å komme ajour. Dessverre har det ført til at jeg rett og slett ikke klarer å lese ferdig en del historier før jeg sovner fra dem. Carl Barks samlede verk har jeg aldri laget meg noe system på, noe som fører til at det foreløpig kun er den første boka som er lest, mens de fjorten andre er ulest.

Vel, det var mine spesielle lesevaner. Hvordan gjennomfører andre Donald-lesingen? (det er jo tross alt litt av en jobb å komme gjennom alt nytt som blir utgitt av Donald i Norge...)

«1

Comments

• edited November -1

Tommy skreiv:

Jeg prøver så godt jeg kan å fordele Donald-bladet utover uka, sånn at jeg har minst 6-7 sider til hver etappe.

Helt ulikt fra meg. En tur toalettet og Donald-bladet er lest.
    Når det gjelder "Hodepine" prøver jeg halvhjertet å løse krimgåten. Alt anner blir en erstatning for Lambi.

Jeg liker også å lese hele historier samlet, noe som er grunnen til at første del av "Donald Duck i støtet" ikke er med. Den ble lest denne uka sammen med andre del.

Det gjør jeg også. Sammendraget som kommer med i del to er er ikke forklarende nok selv om jeg allerede har lest del en(som jeg ofte har glemt, da jeg har lest CBLiC CBSV og HoF).

Hva jeg begynner og slutter med er litt tilfeldig alt etter hvor god tid jeg har.

Tror jeg ikke har så mye å si. Hva er forskjellen på å lese 8 sider mot 10 sider?

Jeg liker nemlig å lese mens jeg spiser (bortsett fra når jeg spiser middag... da ser jeg på DVD), og min Donald-lesing skjer dermed mens jeg spiser frokost og kvelds.

Noen vil kanskje se på det som en litt artig løsning å lese Donald mens man spiser frokost. Jeg ville blitt veldig ukonsentrert.

Å se på DVD mens man spiser middag er ikke så unormalt, men detblir fort unormalt å se en DVD hver dag.(da jeg går ut ifra at du har middag hver dag)

Når det gjelder artiklene prøver jeg også å lese dem litt fordelt.

Artiklene leser jeg bare når jeg er i godt humør, når jeg har tid og ikke er Lambi-løs.

Jeg gjør det på nøyaktig samme måte også når det gjelder Mikke-bladet og Hall of Fame, mens jeg har falt litt ut av system når det gjelder Donald Pocket-lesingen.

Mikke har jeg ikke sansen for, HoF går på en fredags kveld etter Skavland. Pocket leser jeg på fergen, fly etc..

Jeg har nå imidlertid begynt å lese pocketbøker på senga før jeg sovner for å komme ajour.

Jeg kan lese alt på sengen.

• edited November -1

Som regel ser jeg gjennom artiklene først, og leser om det er noe å lese. Så starter jeg forfra med historiene og leser meg bakover.

Det meste av lesinga foregår på toalettet, men noe skjer også på senga. Leser vanligvis to-tre historier i slengen.

Mikke Mus og Hall of Fame leser jeg ikke, og pocket leser jeg kun av og til når jeg har tid, så det er store hull i pocket-samlinga mi. Men skal om ikke lenge begynne på De komplette årgangene, men tviler på at jeg får noen spesielle lesevaner der.

• edited November -1

Jeg må innrømme at jeg sjelden leser Donald-blader nå for tiden. Men på rommet til Winston Churchill går det med både HoF, Lo$ samt Bone og nymotens harryserier som EON og Kollektivet.

Og av uante grunner er det bare når jeg spiser <reklame>Honey Cheerios</reklame> at jeg klarer å lese tegneserier til maten. Her er det de samme tegneseriene som går igjen (og det er fint om ingen påminner meg på hvor uhygenisk det er ).

• edited November -1

Skal være en god historie i bladet hvis jeg ikke klarer å vente til kvelds med å lese bladet.
    Må forøvrig si at jeg synes det er godt gjort å klare å fordele et Donaldblad utover hele uken uten å "smugtitte". Står det respekt av;)

Og forresten, Guffen: Du mente jo selvsagt Coco Pops

• edited November -1

Jeg pleier å lese hele bladet med en gang . Hvis jeg klarer å holde meg å ikke lese det da leser jeg det på kvelden...

• edited November -1

På den tiden jeg leste Donald-blader (sukk) leste jeg alt på en gang så snart jeg fikk det i hende. Helst i avslappet positur på sofaen. Når jeg leser Donald nå skjer det også ofte på sofaen, eller i senga om kvelden, eller mens jeg spiser, eller kanskje på bussen? Var en periode jeg leste mye Donald Pocket på skolen. Ja, ikke på forelesninger altså. I pausen. Og på bussen.

På hytta leser jeg Donald hele dagen :) (og jeg husker en gang for maaange år siden, 15 kanskje, da jeg og en fetter skulle konkurrere om hvem som først klarte å lese seg tvers igjennom en Donald-perm ... tror ikke noen av oss kom særlig langt, faktisk.)

• edited November -1

NÅ er jeg stort sett veldig konsekvent: Donald leses på do. Rekkefølgen varierer litt, men prøver å tilpasse lengden på historien med tiden jeg har tenkt å tilbringe der. Blar først i gjennom og ser på forfattere/tegnere. Krimgåten må løses slik at selvtillitten er på topp før jeg kaster meg over historiene. Det blir litt knapt med et Donald i uka, så jeg har alltid ei HoF-bok liggende i nærheten.
    FØR, da jeg bodde i barndomsheimen smurte jeg 6-7 brødskiver med sirup og hvitost som jeg tok med opp på loftet, hvor vi hadde en svær kurv med Donald. Her kunne jeg sitte i timesvis å spise og lese. Vi hadde alltid så mange blader at jeg fant et som jeg ikke hadde lest på lenge.
    TIPS til dere som er unge: ikke bland Donald og sirup. Det går sjelden bra. Det finnes ikke et eneste igjen av de gamle bladene! :-(

• edited November -1

Det er helt utrolig at så mange av dere leser bladene på toalettet, jeg tror jeg fra nå av skal la være å kjøpe brukte Donald-blader! :)

Selv leser jeg Donald når jeg har lite arbeid å gjøre på jobben. Har faktisk hele Donald-samlingen stående i hyller der, hjemme leser jeg andre ting.

• edited November -1

Solveig skreiv:

Det er helt utrolig at så mange av dere leser bladene på toalettet, jeg tror jeg fra nå av skal la være å kjøpe brukte Donald-blader! :)

Jeg garanterer deg, Solveig, at sirup ikke er bedre. ;-)

• edited November -1

Elise skreiv:

FØR, da jeg bodde i barndomsheimen smurte jeg 6-7 brødskiver med sirup og hvitost som jeg tok med opp på loftet...

Personlig er jeg svært nøye med å skille mellom salt og søtt pålegg på brødskivene mine :-)

• edited November -1

Sirup og hvitost på brødskiven hørtes fryktelig ut! :) Jeg husker at jeg som barn innimellom spiste ankerstokk med smør og et tykt lag sukker på. Hadde jeg spist det i dag ville jeg nok blitt skikkelig kvalm tror jeg. :)

• edited November -1

Jeg fylles av en viss uro når jeg hører ordene Donald og sirup i samme setning.

• edited November -1

Tror ikke jeg er så veldig konsekvent når jeg leser Donald. Noen ganger leser jeg hele bladet i ett strekk, andre ganger ikke. Ofte tar det lang tid før jeg begynner. (Fortsatt ikke lest ferdig alle bladene jeg har fra 2006 til tross for at jeg kun kjøpte rundt 10 ifjor)

Noenting er uansett alltid de samme. Jeg spiser aldri mens jeg leser tegneserier. Da kan jeg jo risikere matrester i bladet. (Leser heller aviser mens jeg spiser frokost).
    Jeg kommer heller aldri til å lese på toalettet. Det syns jeg bare høres ekkelt ut.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Jeg kommer heller aldri til å lese på toalettet. Det syns jeg bare høres ekkelt ut.

Veldig, veldig enig.

Derimot leser jeg ofte når jeg spiser. Av og til Donald, men i det hele tatt har jeg lest mindre Donald i det siste. Titt og ofte leser jeg en donaldhistorie etter å ha lagt meg i helgene, når jeg er for trøtt til å lese noe annet og for våken til å sove.

• edited November -1

Selv leser jeg Donald stort sett overalt. I sengen, ved bordet, foran pc'en og ikke minst på toalettet;-) Leser stort sett bladene i en etappe. Må være tidspress som gjør at jeg stopper midt i et blad.

• edited November -1

Jeg leser Donald stort sett alle steder men mest i sofaen, sengen og på toalettet;) Når jeg leser Donald løser jeg først krimgåten så går jeg til kvakktuelt-sidene og deretter begynner jeg fra start og leser meg bladet igjennom. Jeg pleier aldri og lese
    Donaldet i etapper.

• edited November -1

Bernie skreiv:

Må være tidspress som gjør at jeg stopper midt i et blad.

Jeg liker også å ta med bladet på "the loo", og når jeg stopper midt i et blad er det ikke tiden som presser, for å si det slik.

Men nå skal jeg ikke være altfor vulgær. Frokostbordet var lenge min Donald-arena, men etterhvert ble Donald utdanket av Aftenpoften. Derfor begynte jeg å lese Donald på senga om kvelden, men etterhvert ble Donald også her utdanket, denne gang av ugjorte historielekser.

Med andre ord Krig=2, Donald=0

Nå har jeg fått et nytt remedium som jeg håper skal revolusjonere Donald-lesningen min, og det er en rød sakkosekk. Å lese Donald på noe som kjennes ut som en svær, varm loff, ja det er noe jeg trives med.

• edited November -1

Kanskje man kunne utvide denne tråden og spørre: Hvor er det RARESTE stedet du har lest Donald? Hva meg selv angår: På gulvet på et legekontor (jeg var 5).

• edited November -1

Rart og rart. Men jeg har kost meg med "Det gamle slottets hemmelighet" i noen tusen meters høyde.

• edited November -1

Jeg har også kost meg i Donald i mange tusen meters høyde (på fly). Leste DD&Co 8/2003 på vei til Tenerife. Bladet inneholdt blant annet den Van Horn-historien der Donald i snøværet blir en gigant. Var også et ekstranummer med en Barks-klassiker.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?