Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald, miljø og leker i FBI

edited January 2007 in Donaldisme

Kommende onsdag (31. jan) skal det være et (kritisk) innslag om Donald Duck & Co, miljø og leker i forbrukerprogrammet FBI på NRK 1. Programmet begynner 19.30.

«1

Comments

• edited November -1

Kan vi forvente stygge ord om plastskrotet?

• edited November -1

Det var jammen på tide!
    Håper de sabler dri**** så til de grader ned i støvlene at den er borte fra plastomslaget i løpet av 5 - 6 nummer.
    Hvis de da kompenserer tullet med å senke utsalgsprisen med ei krone i tillegg...

• edited November -1

Adamant skreiv:

Kan vi forvente stygge ord om plastskrotet?

Det kan vi nok, så lenge du med stygge ord ikke mener ord som **** , **** og ******.

• edited November -1

De av oss som har levd en stund (30 år +) husker at Donald slett ikke var innpakket i plast, og at det som fulgte med bladet ikke var plastskrot, men klistremerker.

Noget mer miljøvennlig på det gode gamle 70-tallet?

• edited November -1

Det må jeg huske å se på! Mamma mener jeg må se FBI uansett, så jeg ikke blir lurt når jeg skal ... kjøpe ting. Heh. Forresten så fulgte det med klistremerker, plakater og ekstrablader (og spå'er! etc.) da jeg var liten også, så det så.

• edited November -1

Donald var tidlig ute med klistremerker. De første var av den typen som du måtte legge i vann for å løsne dem fra underlaget. Da gjaldt det å være forsiktig, for den tynne hinnen med motivet på filtret seg lett sammen og ble ødelagt. Jeg har en gammel reiseskrivemaskin dekorert med en Pluto som stammer fra tidlig 60-tall, tror jeg.

(OT: Skrivemaskinen har støvet ned i mange år. Jeg tror jeg var en av de første her i landet som brukte bærbar PC. Jeg jobbet på Norsk Data og fikk en grå Acer, en stålboks på størrelse med fire moderne laptop'er plassert oppå hvernadre. Den virker fortsatt.)

• edited November -1

Jeg tror den aller første samleserien som var med i bladet, kom i 1961. Dette var samlekort som het 'Naturens Småbarn'. Se link for eksempel.

• edited November -1

God oppbygget reportasje som faktisk skremte meg litt... At søppelberget Donald genererer over 2 år var så svært hadde jeg ikke sett for meg!

Sjefsredaktøren i Egmont pratet seg bare bort og lot ikke til å ville innse fakta. Han skulle jo bare innrømmet at "alle andre gjør det - vi tør ikke være de første som slutter med det"...

For det er nok det som er sannheten?

• edited November -1

Skummelt med de ni svømmebassengene med søppel. Abonnement uten plastskrot bestilles i dag, sammen med pekefingermail adressert til Egmont. Håper de får en del av de etter dette programmet, og kutter ned på plastforbruket. Lov å leve i troen, eller?

( Og hva var det med programlederen, slutta å lese Donald? :-O )

• edited November -1

Jeg synes det var bra at de tok opp dette så fikk kanskje redaktøren av Egmont noe å tenke over. For min del kan de lekene som følger med i bladet bare dra rett vest... jeg tror den eneste leken jeg har fått som var sånn passe bra var den pistolen vi fikk for litt siden. Den holdt faktisk i noen dager før den gikk i søpla...
    Ja, som noen sa før her så var lekene bedre før. Har ikke sett så mange av de veldig gamle, men faren min har samlet før og har ganske mange av de eldrefra før 80' i en eske på loftet. vet ikke om han har kastet det nå, men de er i alle fall ganske mye bedre. leker er kanskje ikke det rette ordet, for det er jo stort sett papp ting som man måtte klippe ut og lage til selv(noe som jeg synes er mye bedre), eller så er det klistremerker.
    Jeg trodde ikke det var så mye som 9 bassenger med leker på ??? år fra donald.(husker ikke helt hvor mange år det var, men det var svært overaskede)

• edited November -1

Artikkel her:
    http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.1738096
    (Opplag på 160 000 i året, det var litt lite vel.)

• edited November -1

Andungen skreiv:

Abonnement uten plastskrot bestilles i dag

hvordan gjør du det??? må du først avbestille det du har også bestille på nytt igjen og markere at du ikke vil ha plastskrot, eller???

• edited November -1

Går sikkert an å berre ringe Abonnementsservice og be om å få bytte òg?

• edited November -1

De som ikke fikk sett innslaget kan se det her:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/224950

Det er første innslag i programmet, og begynner ca. 1.45 min ut i klippet.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

...(Opplag på 160 000 i året, det var litt lite vel.)

Synes det høres mye ut. Donald selger nå i løssalg godt under 100 000. Men så kommer abonnenter i tillegg.

• edited November -1

Jada, men *i året*?

• edited November -1

Lol...8 millioner plastleker i 160.000 donald-blader årlig. Det må ha vært en trykkleif. 160.000 blader i uken er jo ganske bra. Men tross alt. Det er bra de får skolebarn til å bli miljbeviste!(?)

• edited November -1

Ikke noen trykkfeil forutsatt at opplagstallet er riktig!

Setter vi opplaget lik 160 000 i uken,
    52 uker = 8 320 000 blader

Sekken de hadde med leker var samlet over 2 år = 16 640 000 leker

• edited November -1

Stemmer det. Men det så ut som de sa at det ble solgt 160.000 donald-blader ÅRLIG.

• edited November -1

Tommy skreiv:

De som ikke fikk sett innslaget kan se det her:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/224950

Det er første innslag i programmet, og begynner ca. 1.45 min ut i klippet.

Takk for linken. Interessant og litt skremmende å se hvor ekstremt mye søppel det bli av Donald-bladet.

Ble også overrasket over tunfisk-innslaget da man kan se broren min jobbe i fiskedisken hos Centra. (Ikke overasket over at han jobber, men at han var på tv.) :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?