Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donalds bil

edited January 2007 in Donaldisme

Har lest at Donald har en Kvakkmobil B02.
Men jeg har også lest at han har en Kvakkmobil B56

Hva har han ? :D

Comments

• edited November -1

Han har også hatt en Kvakkmobil B-52 i DD&Co nr. 2 for i år! :P

• edited November -1

Jeg irriterer meg en del over at opphavet, opprinnelsen og navnet på 313 ikke holdes "hellig". Mulig det er feil av meg, men manusforfattere og tegnere skulle latt bilen være slik Den oppsto i Don Donald i 1937.

Al Taliaferro var førstemann som brukte den på papir i 1938 og Carl Barks tok den i bruk i The Mad Chemist i 1944. (WDC 44, mai)

I Volcano Valley i 1947. (DD FC 147, mai) avslører CB at bilen er hjemmesnekret og består i hovedsak av:

Motor fra 1920 Mixwell
    Karroseri fra 1922 Dudge
    Akslinger fra 1923 Paclac
    Og at den har plenklipperhjul

Men verdifull er den! Donald selger da bilen(?) for 1200 US$ (bytter den vekk mot en flybensinregning) - det er en knallhandel! I 1947 kostet en NY Ford Business Coupe 1330 US$!

For de med litt autofil interesse som ikke ble tilfredstilt av omtalen av Donalds biler og sånn i HOF CB1 må prøve å finne heftet:

Duckmobiles - På hjul med Donald Duck & Co

Geir Hasnes og Arne Asphjell

Classica Forlag AS 1991

Der er det mer! Anbefales serdeles varmt da det også viser den norske 313 kopien som ble bygget i 1990/91. Dengang var dette den eneste fullscala kjørbare og registrerte kopien av 313. Bilen er registrert som "Kumble Sport".

Videre i heftet er det referanser til biler tegnet av Barks med forsøk på å finne hvilke virkelige biler han har hentet inspirasjon og designelementer ifra.

• edited November -1

Hadde den artikkelen da den kom på trykk i "amcar" i 1992, men bladet forsvant i en flyttesjau senere. Det irriterer meg noe grenseløst den dag i dag..
    Den var meget informativ, og morsomt skrevet.

Kanskje det står mer i det heftet GP refererer til, i og med at det bare var en artikkel i et bilblad? Hvertfall var vel Arne Asphjell redaktør eller noe sånt i "amcar" på den tiden.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Kanskje det står mer i det heftet GP refererer til, i og med at det bare var en artikkel i et bilblad? Hvertfall var vel Arne Asphjell redaktør eller noe sånt i "amcar" på den tiden.

Heftet er på 30 sider, det som står i HOF CB1 er en slags meget komprimert utgave av heftet...

Og AA var sentral i AMCAR, stemmer det.

• edited November -1

GPLongford skreiv:

I Volcano Valley i 1947. (DD FC 147, mai) avslører CB at bilen er hjemmesnekret og består i hovedsak av:

Motor fra 1920 Mixwell
    Karroseri fra 1922 Dudge
    Akslinger fra 1923 Paclac
    Og at den har plenklipperhjul

Helt korrekt fremstilling, dette fremkommer også i Don Rosas "Et gjenoppstått vrak".

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?