Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Don Rosas jubileumsplakater!

24567

Comments

• edited November -1

Går det ikke ganske rask å tegne enn plakat :P :

• edited November -1

Solveig skreiv:

Jeg er uenig i den evige kritikken av hvordan Don Rosa bruker sin tid. Er det ikke litt respektløst å hele tiden antyde at han kaster bort tiden sin, samt å diktere hvordan han burde bruke tiden sin?

Hm... Hva med å diktere andre hva de skal mene? Er ikke det litt respektløst, egentlig? Uansett, det er vel ikke så mange som bruker tid på å sende mail/brev/ringe for å uttale seg om hvordan Don Rosa og andre burde bruke tida si? For ikke å snakke om å oversette diskusjonsinnlegg for at mannen skal kunne lese dem. Folk må såklart få bruke tida si som de vil, enten den går med til plakattegning, historieskriving eller å diskutere riktigheten i andres meninger. Var selv positivt overraska over plakaten i forhold til minibildet i Donald nr. 52-06, men synes den er altfor rotete bygd opp, samme hvor respektløst det måtte virke.

• edited November -1

D.U.C.K skreiv:

Går det ikke ganske rask å tegne enn plakat :P :

Er nok en ganske så betydelig forskjell på det å tegne en plakat i forhold til det å tegne en fantegning:)

• edited November -1

Ja, det er jo det... Men synes den tegningen var fin den og :) Også bare på 1.30 sekunder :P

• edited November -1

krice skreiv:

Var selv positivt overraska over plakaten i forhold til minibildet i Donald nr. 52-06, men synes den er altfor rotete bygd opp, samme hvor respektløst det måtte virke.

Jeg er ikke så enig i at plakaten var så rotete. For meg var plakaten helt perfekt bygd opp. Det eneste jeg stusset på, var størrelsen og papiret den var på. Det var ikke akkurat det beste papiret de har gitt til en plakat.
    Det med at det er respektløst å si noe slikt synes jeg er helt på jordet. Du må da få lov til å si din mening. Alle har da ikke samme meninger om alt.

• edited November -1

Jeg synes ikke denne plakaten representerer noen verdig markering av Skrue-jubileet. Her er det snakk om venstrehåndsarbeid. Minst tre av tegningene er tracet direkte fra Barks-historier (jeg kjenner dem igjen). Og av de fem nederste andetegningene er fire sett rett fra siden i profil. Det gjør komposisjonen stiv og unaturlig, men er selvsagt mye lettere å tegne en trekvart-perspektiv.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Minst tre av tegningene er tracet direkte fra Barks-historier (jeg kjenner dem igjen).

Det er da også ponget. Don Rosas poeng i denne plakaten er jo nettopp å vise hvordan Skrue, i Barks' strek, utviklet seg fra 1947 til 1951.

• edited November -1

Stormogulen skreiv:

Andre enn meg som har fått bladet UTEN plakaten med Donald's bil??!! Ble ganske overrasket da jeg oppdaget at plakaten ikke var der...

Ikke plakat i mitt blad kjøpt på Coop i dag heller, så det er ikke bare i abbonentbladene det er feil.

• edited November -1

Egmont opplyser om at 313-plakaten vil komme i Donald Duck & co nr.5.

• edited November -1

I nr. 1 står det at den kommer allerede i nr. 2. Ser ut til å være en røntgen-tegning av bilen. Spennende. Noen som har sett den?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Minst tre av tegningene er tracet direkte fra Barks-historier (jeg kjenner dem igjen).

Det er da også ponget. Don Rosas poeng i denne plakaten er jo nettopp å vise hvordan Skrue, i Barks' strek, utviklet seg fra 1947 til 1951.

Hvilket gjøre det ganske poengløst at Don Rosa har tegnet denne plakaten. Jeg er heller ikke imponert hverken over komposisjonen, tegningene, papirkvalitet eller størrelse (hvorav Rosa selvsagt ikke kan klandres for de to sistnevnte). Denne plakaten kunne blitt like bra, kanskje bedre, ved å lage en montasje av Barks' egne tegninger. Slikt trenger man ikke Don Rosa til, det kan hvem som helst med litt formsans klare. Dette lover ikke godt for de neste 11 plakatene, men man får krysse fingrene. Kanskje det kommer minst én som der er verdt å ha på veggen.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Dette lover ikke godt for de neste 11 plakatene, men man får krysse fingrene. Kanskje det kommer minst én som der er verdt å ha på veggen.

Jeg vil nå si at de fleste plakater, tegnet av Don og Carl, er verd å ha på veggen, selv om de ikke er helt slik du hadde ønsket den skulle være.

• edited November -1

Smak og behag.

• edited November -1

Kjetil McDuck skreiv:

Jeg vil nå si at de fleste plakater, tegnet av Don og Carl, er verd å ha på veggen,

Enig. Men ikke denne.

• edited November -1

Det er som Olaf sier: "Smak og behag"

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Dette lover ikke godt for de neste 11 plakatene, men man får krysse fingrene. Kanskje det kommer minst én som der er verdt å ha på veggen.

Hehe. vet ikke om du blir så glad over dette. Nå ha jeg fått det nye Donaldbladet og der står det at det kommer ny plakat i neste blad (nr. 5). Den er avbildet i minifomat på bakerste side og den er ganske så lik den forige.
    Mange bilder rundt et bilde i midten, av Skrue og hans 10- øring. Jeg synes plakaten ser veldig fin ut, men jeg kan jo ikke si noe veldig sikkert før jeg har fått den, men jeg synes den ligner den forige. Bortsett fra at på denne så det ikke ut som den hadde noen årstall på skilt under bildene.

• edited November -1

Inga stor overrasking eigentleg, det er vel slik Don har teikna plakatar, pin-ups og til ein viss grad forsider òg (heldigvis berre forsider til Hall of Fame og sånt, som eg ikkje abonnerer på) i ganske mange år. Det var den andre tingen av to eg reagerte på då vi fekk ein Don Rosa-kalender òg (det var vel i 2003, eller var det 2004?): Fantastiske teikningar, brukbart format, herleg fargelagt, men kvifor kunne han ikkje berre ha teikna ein scene frå ei historie utan å blande inn seks andre scener i same bilde? Det var rettnok meir sømlaust gjennomført den gongen, så det gjorde ikkje like mykje, men han hadde likevel opp til fire Skruer i same motiv, noko eg aldri skjønte poenget med. Når vi så får ein kollasj av *ti* skruer, blir det berre rotete. Og for å støtte ein tidlegare talar -- dersom dette skal vera ein kollasj av ein bunke ferske gjenteikningar av ruter frå Barks-seriar, kvifor kunne dei ikkje like godt ha brukt Barks-originalane til plakaten? Resultatet hadde garantert blitt betre (ein original er jo alltid betre enn ein kopi), og Don hadde sluppe å kaste bort tida si på å teikna plakatar.

Jaja, ein får håpe på det beste, han har vel framleis ti plakatar igjen, elleve eg ikkje har sett, så mykje kan hende. Ein lykketiøringplakat? Artig. Spent på om han tar med «Å, du gamle tiøringen min», tipper at den er ei av dei historiene som i Dons kontinuitet ikkje eksisterer.

• edited November -1

Kjetil McDuck skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Hehe. vet ikke om du blir så glad over dette. Nå ha jeg fått det nye Donaldbladet og der står det at det kommer ny plakat i neste blad (nr. 5). Den er avbildet i minifomat på bakerste side og den er ganske så lik den forige.
    Mange bilder rundt et bilde i midten, av Skrue og hans 10- øring. Jeg synes plakaten ser veldig fin ut, men jeg kan jo ikke si noe veldig sikkert før jeg har fått den, men jeg synes den ligner den forige. Bortsett fra at på denne så det ikke ut som den hadde noen årstall på skilt under bildene.

I følge Don Rosa selv så vil alle plakatene se slik ut, se http://andebyonline.com/forum/2172/ .

Her sier han bl.a.

Each one has a large central figure of $crooge surrounded by 8-10 scenes from pertinent Barks stories.

Så det vil nok bli en serie med plakater som er helt likt bygd opp.

Dette hadde ikke vært noe problem om Rosa tilførte noe til tegningene, men det gjør han ikke, han bare kopierer Barks-tegninger og setter dem sammen i en montasje uten noen god flyt mellom de ulike elementene. Artig det, men egentlig noe som enhver støver med gjennomslagspapir og en stødig penn kunne fått til selv.

Og bare for å ha det sagt; jeg er i utgangspunktet en stor fan av Don Rosa. Han har gjort utrolig mye bra, både av historier og plakater. Jeg vet hva han er god for. Men det å være //fan// av noen betyr ikke at jeg ukritisk omfavner alt som vedkommende gjør. Snarere tvert imot, det betyr at jeg forventer et visst nivå på det vedkommende gjør, nettopp fordi jeg vet hva han eller hun har vært god for tidligere.

På bakgrunn av dette så er ikke den første jubileumsplakaten spesielt imponerende. Jeg vet at Rosa kan bedre. Han kunne ihvertfall det før.

• edited November -1

Hm ... Kanskje akkurat det er grunnen til at Don Rosa får så mykje kritikk som han får? Fordi han har prestert så geniale produkt tidlegare at vi veit at han kan betre?

Hadde vi blitt meir imponert over denne plakaten dersom den kom frå ein annan teiknar? Eller er ein slik plakat like middelmådig uavhengig av kven som har... kven som ikkje har signert den?

Eg vil gjerne seie det siste, at eg ikkje tar hensyn til kven teiknaren er når ein bedømmer ein plakat. Men ein veit aldri. Kanskje eg rett og slett er så imponert over Dons tidlege verk at eg underbevisst legg lista langt høgare for han? Ikkje godt å seie.

Kor mange her trur at dei ville ha likt desse plakatane betre/dårlegare med dei nøyaktig same motiva betre dersom dei hadde vore laga av ein annan enn Don Rosa?

Forresten: Desemberplakaten gleder eg meg til. Det er jo sjølve jubileumsmånaden, så der bør Don ha kome opp med noko spesielt storslagent! (Eller kanskje vi får ein juleplakat, kven veit.) På det feltet er eg uansett einig med Don Rosa: Skrues fødselsdag er i desember -- ikkje i juli.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Kor mange her trur at dei ville ha likt desse plakatane betre/dårlegare med dei nøyaktig same motiva betre dersom dei hadde vore laga av ein annan enn Don Rosa?

Plakaten er like god / dårlig uanskvett hvem som har tegnet - punktum. Jeg synes også at DR kunne gjort det anderledes slik at plakatene kunne egnet seg bedre som utsmykning... men men.

Noe som ikke er kommet fram, hvem har besluttet designet? Er det DR eller har han fått klare rammer som han har måttet holde seg til, eller er det hans eget påfunn?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?