Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

God adventstid

2

Comments

• edited November -1

pryds skreiv:

Har funnet flere feil i de danske index.

Og disse hører undertegnede naturligvis meget gerne om, fx gennem COAzilla.

Skal prøve å gjøre det heretter. Har nevnt det i mine rapporteringer og tror at Einar har notert dette.

En som jeg er usikker på er f.eks. i Donald Duck 1972 nr. 42, ensiders Mikke "Fødselsdagspresangen". Bladet tilsvarer dansk Anders And 1972 nr. 41 og her ser Mikke-historien anderledes ut, men tittelen er den samme.

• edited November -1

Jeg nevnte nettopp den historien på COAzilla. Det ser jo ut til at du har lagt inn helt rett historie i forhold til det bildet av historien du har lagt inn. Feilen ligger altså evt. hos Danmark og Sverige. Når jeg ser på Danmark er det ikke sikkert det stemmer heller, siden det der er lagt inn at historien har blitt tegnet om. Kanskje er det rett og slett to helt forskjellige historier som har stått på trykk i Danmark og Norge.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Jeg nevnte nettopp den historien på COAzilla. Det ser jo ut til at du har lagt inn helt rett historie i forhold til det bildet av historien du har lagt inn. Feilen ligger altså evt. hos Danmark og Sverige. Når jeg ser på Danmark er det ikke sikkert det stemmer heller, siden det der er lagt inn at historien har blitt tegnet om. Kanskje er det rett og slett to helt forskjellige historier som har stått på trykk i Danmark og Norge.

Det er mulig at Danmark hadde en annen historie, men hvorfor skulle de det? Den historien jeg har lagt inn, er også omtegnet. Se på siste rute i de forskjellige scannene. Bildet fra USA har noe annet enn boksehansker. (Flere scan nederst på siden)

http://coa.inducks.org/story.php/x/W+MM+++82-10

• edited November -1

Nei, jeg tror heller de danske inducksørene har lagt inn feil historie og at det er den historien du har lagt inn som er på trykk i alle de skandinaviske bladene. De scans som finnes av http://coa.inducks.org/story.php/x/W+MM+++65-07 viser jo at det er en helt annen historie.

Grunnen til at jeg begynte å lure er at det på den danske utgaven som tilsvarer det norske bladet vi snakker om står: "redrawn(boxing gloves instead of drumstick)". Men hvor logisk er dette i forhold til de scans som finnes av den historien? Mikke slår på ei stor tromme med noen boksehansker? Boksehanskene passer heller inn i http://coa.inducks.org/story.php/x/W+MM+++82-10 hvor det jo også ganske riktig er tegnet inn boksehansker i den norske utgaven. Mest sannsynlig fantes det ikke scan av historien da det danske bladet ble lagt inn, og de som la det inn fant ikke ut av at historiekoden som var på trykk var feil.

• edited November -1

Tommy skreiv:

....Grunnen til at jeg begynte å lure er at det på den danske utgaven som tilsvarer det norske bladet vi snakker om står: "redrawn(boxing gloves instead of drumstick)". Men hvor logisk er dette i forhold til de scans som finnes av den historien? Mikke slår på ei stor tromme med noen boksehansker? ...

Enig i at feilen sannsynligvis er gjort av danskene. Men hvor får de da "drumstick" ifra?

• edited November -1

Det er jo trommestikker i siste rute på den andre historien, så det er tydelig at disse to historiene har blitt blandet sammen på en eller annen måte. Kanskje har de kun tatt utgangspunkt i den enkle beskrivelsen av historien som sto på engelsk (siden det mest sannsynlig ikke var scans) og laget seg en forestilling av noe som viste seg å være feil.

• edited November -1

Ahhh, nostalgi... Precis de här historierna höll jag på med för 15 år sedan när jag arbetade på ett svenskt Paul Murry-index. Serien från MM82 gick i Sverige någon gång i början av 70-talet, men jag kan inte minnas att den från MM65, med Pluto och trumman, gått efter 1961. Jag kan nästan garantera att det är fel i åtminstone svenska Inducks i det här fallet.

TILLÄGG: Det var fel i det svenska indexet. Bladet från 1972 innehåller gaget från MM82, inte MM65 (Inducks meddelat).

• edited November -1

Er ikke alltid like lett å velge koder. Leter nå etter en kode for forsiden til Donald Duck 1973-31. Valget står mellom koden som finnene har brukt og koden som danskene har brukt. Skal jeg bruke "DC AA1973-31" eller "D 2717"

• edited November -1

D 2717. Så lenge en vet den riktige koden på forsidene skal vel den brukes.

• edited November -1

Men det står et spørsmålstegn ved koden på de danske sidene.

• edited November -1

På DC AA1973-31 står kommentaren "->D 2717". Hvis noen D-kodede historier har kommentarer som begynner med "->" betyr dette som regel at koden skal flyttes, men at den gamle koden ennå ikke er slettet. Her er det altså D 2717 som er den riktige koden.

• edited November -1

Einar skreiv:

På DC AA1973-31 står kommentaren "->D 2717". Hvis noen D-kodede historier har kommentarer som begynner med "->" betyr dette som regel at koden skal flyttes, men at den gamle koden ennå ikke er slettet. Her er det altså D 2717 som er den riktige koden.

Takk, da lærte jeg det.

• edited November -1

Frå i morgon av vil DD&Co vere komplett indeksert på Inducks!
    Tidlegare i denne tråden spådde Einar at 1970-talet kom til å verte komplett i løpet av 2007, men no er altså alle dei andre blada som tidlegare var uindekserte, indekserte.

Ein stor takk til Øyvind Braaten som har indeksert 611 (!) av dei manglande blada frå 60- og 70-talet. Takk også til alle andre som har hjelpt til med indekseringar av DD&Co og andre utgjevingar.

Dei som har uindekserte Onkel Skrue- eller Mikke Mus-blad vert no spesielt oppfordra til å indeksere desse. Dersom ein treng hjelp er det berre å ta kontakt.

Ein måte å finne ut kva ein har som ikkje er indeksert er å registrere samlinga si på http://coa.inducks.org/account.php . Statistikkane over dette har no i det siste byrja å verte oppdaterte att, og med dette verktøyet kan ein mellom anna sjå kor mange prosent av historiene til manusforfattarar/teiknarar ein har. Ein vert også med på ei liste der ein vert rangert etter kor mange ulike historier ein eig. Vil ein finne ut kva ein har som ikkje er indeksert i Inducks, finn ein det her etter at ein har lagt inn samlinga si: http://coa.inducks.org/account.php?unindexedOwned=1 .

• edited November -1

Ja, men det er fortsatt en god del forside-scans som mangler.

Ekstremt mange Fantonald-scans mangler også

• edited November -1

Azzout skreiv:

Ja, men det er fortsatt en god del forside-scans som mangler.

Ekstremt mange Fantonald-scans mangler også

Ja, eg jobbar med saka. I dag lasta eg opp framsidescans av årgangane 1987, 1988 og 2001 med DD&Co. Dei kjem til å synast på COA på tysdag. No manglar 1989-2000, men det tek si tid å klippe til og finpusse på kvar einaste framside. I tillegg må eg, manuelt, gje kvar fil nytt namn (frå t.d. Donald_Duck_1987-01 til no_dd1987_01a_001).

Når det gjeld Fantonald-framsidescans, er vi avhengige av folk som har desse blada og som har scanner. Sjølv har eg berre nokre få, diverre, men eg skal prøve å få scanna dei eg har. Dersom du har scanner sjølv er det berre å scanne i veg og sende inn.

• edited November -1

Må man ha en bruker for å sende inn scans?

• edited November -1

Azzout skreiv:

Ja, følg denne lenkja for å opprette konto: http://coa.inducks.org/maccount.php .

Ein viktig ting å hugse når ein lastar opp scans er: Jo større, jo betre. Altså å laste opp i så stor oppløysing som mogleg. Etter kvart som du lastar opp scans, vil eg flytte dei over på outducks.org, slik at ein kan sjå dei i galleria der.

• edited November -1

Eirikb skreiv:

Azzout skreiv:

Ja, følg denne lenkja for å opprette konto: http://coa.inducks.org/maccount.php .

Ein viktig ting å hugse når ein lastar opp scans er: Jo større, jo betre. Altså å laste opp i så stor oppløysing som mogleg. Etter kvart som du lastar opp scans, vil eg flytte dei over på outducks.org, slik at ein kan sjå dei i galleria der.

Ok

Jeg har en god del av Fantonald, Mikke og en god del av av det meste fra 80 og 90 tallet av DD & co, men scanneren er ødelagt og kjellernøkkelen er knekt..:(

(Litt komisk med en slik tittel på denne tiden av året):)

• SvKSvK
    edited November -1

Har selv massevis av blader som det ikke er forsider fra i outducks/coa (blant annet Fantonald, Mikke Krim, Eventyr-Serier og Onkel Skrue), men det hjelper jo ikke når jeg ikke har scanner.

Hvis noen som leser dette har tenkt å scanne Fantonald-forsider, ber jeg om at man tar med hele bildet, d.v.s. både forside og bakside av bladet samtidig. Mange av bildene gir ikke mening hvis man ikke gjør dette, og det ser uansett mye bedre og riktigere ut.

• edited November -1

Det mangler jo fortsatt masse scans fra sent 80-tall 90-tallet...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?