Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Sidste års julestriber

edited November 2006 in Donaldisme

http://andebyonline.com/index.php?area=art&id=389
Sidste år gik i flere norske aviser en Donald-julestribe af Tormod Løkling og Arild Midthun. Det er naturligvis en stor fejl, at de ikke er nævnt i Inducks endnu. Men for at kunne tilføje dem, må vi vide noget:

Striberne blev distribueret af Bulls, men hvem //producerede// dem? Er det nogen her på forumet, der med sikkerhed ved, om det var Bulls, Egmont, eller en hel tredje part, der producerede disse striber?

På forhånd tak.

Comments

• edited November -1

Kan sende ein mail til Arild og spørja.

• edited November -1

Jeg har akkurat sendt en mail til Tormod Løkling om dette.

• edited November -1

Heh, ok, då går det mail litt i alle retningar :-)

• edited November -1

Ingen respons fra de herrer Midthun og Løkling?

• edited November -1

Jeg har i hvert fall ikke fått noe svar ...

• edited November -1

På den danske redaktion ser man ikke ud til overhovedet at have kendskab til disse striber. Har nogen her mon mulighed for at kontakte den norske redaktion om dette (både 2005- og 2006-striberne)?

• edited November -1

Endnu ingen reaktion fra de to?

• edited November -1

Ikkje hit iallfall.

• edited November -1

Jeg sendte en ny mail, og denne gangen fikk jeg svar: Stripene ble produsert for Egmont.

Han fortalte også at det var meningen at disse adventsseriene skulle bli en årlig tradisjon.

• edited November -1

Noen som vet om det kommer en slik serie i år også? Og evt. hvilke aviser som trykker den.

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Noen som vet om det kommer en slik serie i år også?

Det ser slik ut her, ja: http://bullspress2.com/online/catalog/product_info.php?products_id=97

Vil Andeby Online ha serien i år, Olaf?

• edited November -1

Eirik: Nei. Det var interessant å prøve å leggja ut serien eitt år, og hadde det verkeleg slått an, hadde eg sannsynlegvis gjentatt stuntet. Men det er mange faktorar som gjer at eg ikkje føler at det er verdt det. Ein ting er at kvaliteten på historia var heller middelmådig -- nydelege teikningar, og handlinga var sikkert god nok for avislesarar, men donaldistar stiller litt høgare krav. Ein annan ting er at ein del aviser veljar å la vera å publisere desse stripene på sundagar, noko som medfører at dei viser første stripe allereie to-tre-fire dagar før 1. desember. Når ei av desse avisene heiter Dagbladet og er ei av Noregs største aviser, blir det vanskeleg å konkurrere. Kvifor skal folk løpe til Andeby Online for å få lese den stripa som stod i Dagbladet for ganske mange dagar sidan?

Alt dette kunne eg sannsynlegvis ha feid under teppet dersom det hadde vore slik at folk faktisk viste stor interesse for desse stripene, såpass stor interesse at stripene genererte nok annonseinntekter til å spise opp det meste av kostnaden eg betalte for å få bruke desse stripene. Men det var ikkje tilfelle i fjor, og eg finn det urealistisk at det skulle kunne bli tilfelle i år.

• edited November -1

Forresten: Om nokon framleis har interesse av å lese desse stripene, gjelder avtalen eg inngjekk i fjor framleis i nokre dagar til, så her ligger stripene.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Ein annan ting er at ein del aviser veljar å la vera å publisere desse stripene på sundagar, noko som medfører at dei viser første stripe allereie to-tre-fire dagar før 1. desember. Når ei av desse avisene heiter Dagbladet og er ei av Noregs største aviser, blir det vanskeleg å konkurrere. Kvifor skal folk løpe til Andeby Online for å få lese den stripa som stod i Dagbladet for ganske mange dagar sidan?

Dette er vel strengt talt en deffinisjonssak. Man kan også snu litt på det å si; Hvorfor betalte 15 kroner (eller hva Dagbladet koster..) hver dag i 24 dager når man kan lese det gratis på internett? Men forstår at stripene er dyre og at de genererer lite annonseinntekt. Er lite poeng i å satse stort om når du vet det ikke vil lønne seg økonomisk.

Men grunnen til at jeg egentlig skriver dette innlegget er ikke for å "krangle" med hr Solstrand. Jeg ønsker å vite om de stripene som er laget av Løkling/Midthun er utgitt i trykket form (altså bortset fra Dagbladet og andre aviser) og ev hvor og i hvillke hefte(r)/album/blad(er)?

• edited November -1

Jeg så at stripene fra 2005 går som fortsettelseshistorie i Donald & Co for tiden. De åtte første er i nummer 49.

• edited November -1

jaså, er de fra 2005, trodde at det var årets striper som gikk i DD i år.;-)

• edited November -1

whitesand skreiv:

jaså, er de fra 2005, trodde at det var årets striper som gikk i DD i år.;-)

Noen som vet hvor vi kan se årets striper på nettet?

• edited November -1

For de som ikke følger med på serien vil jeg trekke fram to språkperler fra dagens stripe:

Donald til B-gjengkar:
    "Hei, sett meg ned, din råtasopp!"

B-gjengkar til B-gjengkar:
    "Fløtt deg, din deigræv!"

Skaperne veier tydelig opp for det manglende poeng ved å putte inn morsomme ord (kanskje er det ment at råtasopp og deigræv skal bli "fangfraser" hos ungdommen?). Jeg kjøper det.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?