Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donaldistisk kunst

edited October 2006 in Donaldisme

Til glede for dem som liker donaldisme, såvel som de små plastperlene kjent under navnet Nabbi - kan jeg herved presentere følgende verk (bør sees i full størrelse 1024 * 768 pixels):

http://duckman.pettho.com/nabbi/donald.gif
http://duckman.pettho.com/nabbi/skrue.gif

«1

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Til glede for dem som liker donaldisme, såvel som de små plastperlene kjent under navnet Nabbi -

Har du laget dem selv?

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Har du laget dem selv?

Det er her tale om egenprodusert kunst, ja.

• ACAC
    edited November -1

Kunst er måske nok så meget sagt :-) En hyggelig hobby ville jeg kalde det. (jeg ved ikke hvordan det norske kunst-begreb definerer sig... i Danmark plejer kunst at være noget med malerier - eller kanske udstoppede hundehvalpe eller guldfisk i en blender (som er sat til strømmen)

• edited November -1

Lag hele Skrues Liv og levnet i dette, så kan vi snakke :-D

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Til glede for dem som liker donaldisme, såvel som de små plastperlene kjent under navnet Nabbi -

Nabbi? Jeg trodde Hama var plastperleprodusenten med størst sortement og kvalitet?

Men uansett, fine bilder det der, hvordan gikk du frem for å gjøre Rosa-tegningene til et perlevennlig motiv?

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Men uansett, fine bilder det der, hvordan gikk du frem for å gjøre Rosa-tegningene til et perlevennlig motiv?

Vil gjette at det Sigvald har gjort her er å krympe bileta til den storleiken han har perleunderlag i, konvertert til ein del færre farger, og forstørra det til ein synleg mosaikk.

Mitt syn er (basert på / henta frå Understanding Comics av Scott McCloud) at kunst er all handling som ikkje tufter på å overleve eller forplante seg. Og i så tilfelle er dette definitivt kunst. (Med mindre Sigvald gjer dette berre for å dra damer såklart :-))

• edited November -1

Jeg synes de var drittøffe, jeg. Fikk lyst til å grave fram de gamle perlene mine :-)

• edited November -1

:D Nå skal jeg finne fram perlene og prøve! Den med Donald var spesielt fin!

• edited November -1

Har nå fått en idé om hvordan jeg skal tapetsere veggene her hjemme...
    Skrues liv i perler! Vil anta at hver side bør være i A1 eller A2-format...
    Fra spøk til alvor: Hva med en konkurranse om hvem som kan lage det mest avanserte donaldistiske kunstverk i perler? Kanskje Sigvald kan ta på seg å publisere kunsten dersom deltakere ikke selv har anledning til å legge ut på nettet?
    PS! Kommer ikke selv til å delta, men det hadde vært svært artig å se hva flittige og tålmodige sjeler kunne fått til.

• edited November -1

Den rosa skreiv:

:D Nå skal jeg finne fram perlene og prøve! Den med Donald var spesielt fin!

Dette høres spennede ut. Du er selvsagt hjertelig velkommen til å benytte mine to bilder som mønster. Med tanke på dette har jeg nettopp finpusset dem. Lykke til med arbeidet :-)

• edited November -1

Trur eg kjem til å vurdere noko liknande. Må berre skaffe meg nabbiperler og tilbehør først. Kor store nabbiperleunderlag går det an å få?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Trur eg kjem til å vurdere noko liknande. Må berre skaffe meg nabbiperler og tilbehør først. Kor store nabbiperleunderlag går det an å få?

De vanligste er 29*29. I barndommen hadde jeg dog brett på 58*29. Man lager større bilder ved å konstruere hver kvadrant (29*29) for seg.

• edited November -1

I så fall kan vel dette være et nærliggende motiv:
    http://duckman.pettho.com/nabbi/aol.gif

• edited November -1

Meh, med «noko liknande» sikta eg til å prøve å lage noko slikt med eit donaldistisk motiv. Gjerne ei biletrute frå ein teikneserie eller noko slikt.

Forresten, Sigvald ... berre så eg skjøner det riktig, dei filene du viser fram her er ikkje laga av nabbiperler nei? Det er berre datateikningar, ikkje sant? Eller misforstår eg?

• edited November -1

Forresten, Sigvald ... berre så eg skjøner det riktig, dei filene du viser fram her er ikkje laga av nabbiperler nei? Det er berre datateikningar, ikkje sant? Eller misforstår eg?

Er det bare juks? Da er det jo ikke noe imponerende i det hele tatt. Nå ble jeg skuffet. Her trengs en avklaring fra kunstneren selv. Eller snakker vi bare om //"kunstneren"// ?

• edited November -1

Vel, mi dømmekraft meiner at dersom dette hadde vore verkeleg laga av ekte nabbiperler hadde det vore så godt som umogleg å lage det så regelmessig. Alle perlerader er snorrette og parallelle i horisontal og vertikal retning, alle perler er på prikken like store, perlene går tett i tett med biletkanten utan å bli kutta, ting ser generelt veldig mykje betre ut enn dei hadde gjort dersom dei hadde skulle blitt skanna eller fotografert ... Eg vil ikkje kalle det juks, Sigvald hevda jo aldri at han hadde laga dette av nabbiperler, men desse bileta bærer iallfall alle kjenneteikn for å vera laga i eit dataprogram og ikkje med ekte perler.

• edited November -1

Eg vil ikkje kalle det juks, Sigvald hevda jo aldri at han hadde laga dette av nabbiperler, men desse bileta bærer iallfall alle kjenneteikn for å vera laga i eit dataprogram og ikkje med ekte perler.

Helt riktig. Disse bildene er rett og slett laget i paint. Håper de kan inspirere andre til å lage ekte bilder :-)

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Her trengs en avklaring fra kunstneren selv. Eller snakker vi bare om //"kunstneren"// ?

Datakunst er da også kunst? :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Eg vil ikkje kalle det juks, Sigvald hevda jo aldri at han hadde laga dette av nabbiperler, men desse bileta bærer iallfall alle kjenneteikn for å vera laga i eit dataprogram og ikkje med ekte perler.

Helt riktig. Disse bildene er rett og slett laget i paint. Håper de kan inspirere andre til å lage ekte bilder :-)

Jeg har ikke store nok perlebrett... :-(

• edited November -1

Eg vil ikkje kalle det juks, Sigvald hevda jo aldri at han hadde laga dette av nabbiperler, ...

Men han har gitt inntrykk av at dette er laget av nabbiperler. Også på flere av spørsmålene som han svarer på tidligere får man det inntrykket.

Pkt.1

Til glede for dem som liker donaldisme, såvel som de små plastperlene kjent under navnet Nabbi ...

Hvorfor dra inn plastperlene i det hele tatt?
    Ville vært mye mer ærlig å kalle en spade en spade, og si at det er en tegning i paint.

Pkt.2 Nestor Burma spør om Sigvald har laget dem selv, og referer da til

Til glede for dem som liker donaldisme, såvel som de små plastperlene kjent under navnet Nabbi ...

Hvoretter svaret blir

Det er her tale om egenprodusert kunst, ja.

Pkt. 3 MatsGull spør

....hvordan gikk du frem for å gjøre Rosa-tegningene til et perlevennlig motiv?

Olaf svarer da:

Vil gjette at det Sigvald har gjort her er å krympe bileta til den storleiken han har perleunderlag i, konvertert til ein del færre farger, og forstørra det til ein synleg mosaikk.

Og "kunstneren" holder godt kjeft.

Er ikke dette juks, er det i hvertfall et alvorlig forsøk på å lure folket. Å utgi et arbeid for noe det ikke er, er svindelforsøk. Om ikke for økonomiske grunner, så for prestisjemessige grunner. Shame on you!!!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?