Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Plystrende lopper og svirrende fluer

24

Comments

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Så ... hvorfor liker vi WvHs tegnestil? Den er jo ganske forskjellig fra mainstream Donald. Personlig liker jeg tre ting ved måten han tegner på:

1. Tegningene er enkle og rene med store, luftige flater. Dette gjør dem behagelige å se på, samtidig som bevegelser og ansiktsuttrykk kommer tydelig fram. Van Horn har tydeligvis merket seg Walt Disneys instruks til sine tegnere: "Make your drawings READ".

2. Bevegelser og action er alltid perfekt timet. Når Donald blir overfalt av en fiskestim midt på landeveien (en av disse tingene som til stadighet skjer i Van Horn-historier), så er bevegelsene i billedruten så presist gjengitt at vi uten videre godtar den totalt absurde situasjonen.

3. En liten detalj: Jeg liker skyggen inne i nebbene. På en eller annen måte får den endene til å virke tredimensjonale og "virkelige" for meg. Jeg kan ikke i farten komme på noen andre tegnere som bruker denne effekten i samme grad, bortsett fra Al Hubbard i sin tid.

Noen andre som har gjort seg tanker om William Van Horns tegnestil?

Ganske einig med det du seier her, men det er ikkje før no i dei siste åra at eg har begynt å like stilen hans. I begynnelsen syntes eg historiane hans berre var rare og sære (noko eg fortsatt synes, men på ein positiv måte) og eg greide ikkje heilt å få tak på stilen hans. Men etterkvart vart eg vant med den og begynte å like den. Spørs om han ikkje finn veien inn på 10 på topp lista mi, ja. Men kvar han ligg i forhold til DR er eg faktisk ikkje sikker på.

• edited November -1

Da har jeg bestilt to eksemplarer. Kan aldri starte tidlig nok med julegavene :) Regner med at jeg får begge signert av begge forfatterene ?? Hvilken plan er det over utsendelsen av verket. Sendes det ut i økende/minkende postnummer rekkefølge, eller kanskje til de som har bestilt flest først :)

• edited November -1

Synkende rekkefølgje basert alfabetisk på andre konsonant i mellomnamnet. Dei som ikkje har oppgitt eit mellomnamn vil automatisk få utdelt mellomnamnet Pål.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Synkende rekkefølgje basert alfabetisk på andre konsonant i mellomnamnet. Dei som ikkje har oppgitt eit mellomnamn vil automatisk få utdelt mellomnamnet Pål.

Jeg vil ikke hete PÅL! Ikke min skyld at jeg ikke heter Elise Randi! ;-)

• Elise skreiv:

Jeg vil ikke hete PÅL! Ikke min skyld at jeg ikke heter Elise Randi! ;-)

Blir ikke Pål et av de beste navnene, siden det er //synkende// alfabetisk rekkefølge?

(Og for at vi skal kunne kontrollere at Olaf sender ut boken i korrekt rekkefølge uten noe snusk og unnasluntring bør //selvsagt// alle som har bestilt oppgi mellomnavnet sitt her. Mitt er Ingmar.)

(For ordens skyld: :))

• edited November -1

Eg sa basert på **andre** **konsonant** i mellomnamnet. Då sorterast Pål under L, som når ein sorterer synkande vel er litt under midt på treet. Ikkje at det er så nøye, når eg er ferdig med å sortere kjem eg til å putte alle pakkane i den same postkassa uansett. :-)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

//Hermegåsa// her følger lett etter :)

Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg stort til ett så stort index/presentasjon av den største nålevende andetegner.

Selv om jeg har en annen favoritt enn Van Horn ser også jeg frem til denne boken.

• edited November -1

Jeg vet ikke om dere tar det opp i boka (som jeg selvsagt har bestilt til tross for at andre konsonant i mellomnavnet mitt er t), men jeg skulle gjerne sett flere LANGE van Horn-historier. Jeg husker spesielt en hvor Skrue reiser jorden rundt og kjøper opp sine egne bedrifter - med de andre endene hakk i hæl (å forklare HVORFOR han gjør det vil føre for langt). En fin blanding av humor, mysterium, spenning, en dash vold og en fin ironisk slutt. Dette er dagens Disney-serier på sitt beste.

• edited November -1

Du tenkjer på "Fattigmannsspeileit", som har blitt envnt her på forumet tidligere, (dog stort sett av meg). Det er i mine auge den den beste historien Van Horn har laga, og eg skulle så gjerne ynskje at han laga fleire slike lange historiar.

• edited November -1

Kan jeg også få be om signaturer på min? :)

• edited November -1

Klart du kan.

• edited November -1

Eg må berre seie at eg er kjempefornøgd med boka no som eg endelig har fått bla litt i ho. Lover at eg skal bruke heile kvelden i morgon på å pakke bøker.

• edited November -1

Hvor mange har blitt solgt til nå??

• edited November -1

Unnskyld hvis jeg sender denne diskusjonen på avveie, men siden det er snakk om bøker lurte jeg bare på om den nye utgaven av donaldismen vil bli mulig å kjøpe i nettbutikken på Andeby Online?

• edited November -1

Nei, det vil den ikkje.

• edited November -1

Jeg tror jeg kommer til å bli inspirert til å lese mye van Horn når jeg har bladd gjennom denne boka her.

Før i tiden likte jeg egentlig ikke van Horn selv, men har nå i det senere lært å sette pris på ham. Det virker som om denne mannen faktisk har det moro med å lage tegneserier, og det er beundringsverdig.

• edited November -1

Om nokon har hatt tid til å *lese* boka allereie, er vi veldig takknemlige for kritikk ... :-)

• edited November -1

Nei, det vil den ikkje.

Hvem har ansvaret for det? Du eller Gisle?

• edited November -1

Hm, kva meiner du? Kven som har ansvaret for at Donaldismen ikkje blir å få kjøpt i Andeby Onlines nettbutikk? Tja, det er vel i hovudsak meg, sjølv om eg ikkje er sikker på kva du spør om.

• edited November -1

Om nokon har hatt tid til å *lese* boka allereie, er vi veldig takknemlige for kritikk ... :-)

Kommer nok når boka er kommet frem. Venter på vår venn posten :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?