Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Disneys samlede filmplakater

edited August 2006 in Donaldisme

Er det noen som kan anbefale denne boken?

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=130929

Comments

• edited November -1

Solens Sønn skreiv:

Er det noen som kan anbefale denne boken?

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=130929

Kanskje noen bude foreslå for Egmont at de med fordel kunne følge opp denne med f.eks en "Don Rosas samlede covere & pin ups"?

• edited November -1

Ettersom Don Rosa personleg har sagt fleire gonger at han hater at dei gir ut slike ting, håper eg at dei har respekt nok til å la vere.

Men ikkje sånn å forstå at eg vil vri denne tråden til å handle om Don Rosa altså, beklagar.

• edited November -1

Hall of Fame har jo noen av coverene, om det ikke er alle...

• edited November -1

Har boken og kan på det varmeste annbefale den til alle som liker "gammel" kunst i form av plakater. Bildene er veldig fine :D

• edited November -1

Ok! Var og så på en butikk der jeg visste de hadde den, men der var de utsolgt, så nå skal jeg bestille den på nettet.:)

• edited November -1

Er ganske så sikker på at de har den ikke så langt herifra, men syns den er en smule dyr når man tenker på at det BARE er plakater i den (untatt et fåtall artikler)

• edited November -1

Kom over den boka på Ark i Mo i Rana her om dagen og bladde fort igjennom den. Hadde ikkje tid til å studere noko nøye, men eg beit meg merke i tittelen Chicken Little på ein ganske så gamal plakat. Naturleg nok begynte eg å lure: er Chicken Little-ilmen som kom i år ein videreutvikling av ein gamal disneyproduksjon, eller noko i den dur?

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Kom over den boka på Ark i Mo i Rana her om dagen og bladde fort igjennom den. Hadde ikkje tid til å studere noko nøye, men eg beit meg merke i tittelen Chicken Little på ein ganske så gamal plakat. Naturleg nok begynte eg å lure: er Chicken Little-ilmen som kom i år ein videreutvikling av ein gamal disneyproduksjon, eller noko i den dur?

"Chicken Little" er et gammelt eventyr om den lille kyllingen som får en kongle i hode og tror at himmelen er i ferd med å falle ned. Dermed må han avgårde og fortelle det til kongen, og på veien møter han forskjellige dyr, en høne (Henny Penny), en and (Ducky Lucky), en gås (Goosey Loosey) og en kalkun (Turkey Lurkey). Alle blir med for å fortelle kongen om katastrofen. Til slutt møter de imidlertid reven (Foxy Loxy) som lokker dem hjem til hiet sitt og spiser opp hele hurven.

Hos Asbjørnsen og Moe finner vi det samme eventyret som "Høna som skulle til Dovre for at ikke allverden skulle forgå". I den norske versjonen er det Høne Pøne som tror at himmelen faller ned, og på veien møter hun Hane Pane, Anne Vanne, Gasse Vasse og til slutt Rev Skrev. Her blir ikke alle spist til slutt, men høna og hanen redder seg unna etter at reven har spist de to andre - hvorvidt det går bra til slutt er ofte avhengig av om hvor små barn eventyret skal fortelles til.

Når det gjelder filmene så har jeg ikke sett noen av dem, men jeg antar at begge to er gjenfortellinger av det opprinnelige eventyret og at det ikke er noen sammenheng mellom dem utover det.

• edited November -1

Den første av Disneys Chicken Little filmer var en kortfilm som kom ut under andre verdenskrig.

Hvis man leser mellom linjene (ser mellom bildene?) på den filmen, er det meningen at reven representerer Nazi-Tyskland og at hønsegården representerer et hvilket som helst "snilt" land. Filmen viser da hvor farlig det kan være nå både rykter og propaganda får spre seg i et land.

Denne kortfilmen ble sendt på svensk TV da jeg var en 5-6 år gammel (i programmet "Teknade pärlor"), og jeg kan fortsatt huske hvor sjokkert jeg var over slutten.

Filmen finnes forresten på sone 1 i Treasures settet "On the Front Lines"

• edited November -1

Vil den dvden komme på norsk? Eller er det norsk tekst på den?

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Den første av Disneys Chicken Little filmer var en kortfilm som kom ut under andre verdenskrig.

Hvis man leser mellom linjene (ser mellom bildene?) på den filmen, er det meningen at reven representerer Nazi-Tyskland og at hønsegården representerer et hvilket som helst "snilt" land. Filmen viser da hvor farlig det kan være nå både rykter og propaganda får spre seg i et land.

Reven har jo tilogmed "Hitler-bart". Er også en del hakekors rundt om kring om ikke jeg husker feil.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?