Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"De fire store" i donaldsammenheng

TSPTSP
edited June 2006 in Donaldisme

I "norske forfattere"-sammenheng har vi jo: Ibsen, Bjørnson, Kjelland og Lie.
Men hvem er de fire store innen donaldsammenheng?
Selvfølglig er Don Rosa og Carl Barks to av dem, men hvem vil dere påstå er de to andre?

«134

Comments

• edited November -1

Romano Scarpa og Vicar. MIN personlige mening da..

• edited November -1

Romano Scarpa i alle fall. Men vet ikke helt hvem jeg ville hatt som nummer 4.

• edited November -1

Grublene enig med 'whitesand' ! :)

• edited November -1

Marco Rota og ... hmm hvad skal jeg tage... måske Scarpa eller Cavazzano.

• edited November -1

Scarpa må uten tvil med, men ellers er det alt for mange å velge mellom.

• edited November -1

Barks,barks,barks og barks : D neida, men de to store utenom cb og dr er nok vicar og marco rota :)

• edited November -1

Hmm. Hvis jeg ser bort fra "donaldsammenheng" blir vel min liste slik;

Floyd Gottfredson, Al Taliaferro, Carl Barks og Paul Murry.

Men det blir vel på en måte juks, blir det ikke? Å se bort fra "donaldsammenheng"?

• edited November -1

Hvis en utvider "Donaldsammenheng" til "Donald & Co.-sammenheng" er jeg helt enig med Hallgeir!

• edited November -1

Marco Rota, Romano Scarpa, Don Rosa og Carl Barks.

• edited November -1

Al Taliaferro høyrer med. Og han er jo så absolutt i Donald-samanhengen!

• MacMac
    edited November -1

Al Taliaferro, Carl Barks, Romano Scarpa och Don Rosa är nog de som (enligt mig) påverkat ank-universumet mest.

• edited November -1

Audun- skreiv:

Heilt einig!

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Audun- skreiv:

Heilt einig!

Me too. Ville også have haft William Van Horn med, men da det kun er 'De fire' bliver det disse.

For mus er det sådan:
    Floyd Gottfredson, Paul Murry, Carl Fallberg og Ferioli.

• edited November -1

Å lage slike lister er jeg ikke særlig for; men til dere som ikke har tatt med Al Taliaferro, så er dere direkte historieløse.

• TedTed
    edited November -1

ehem... Dette blir vanskelig... Kansje don Rosa, Carl Barks, Romano Scarpa og Ferioli? Alt for mange å velge mellom:-S

• edited November -1

Einherje skreiv:

Å lage slike lister er jeg ikke særlig for; men til dere som ikke har tatt med Al Taliaferro, så er dere direkte historieløse.

Vet dette er som å banne i kjerka, men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er så veldig begeistra for Taliaferro. Greit at han har historisk betydning som en av de aller første Donald-tegnerne, men dette gjør ham ikke nødvendigvis til en av de fire største.

• edited November -1

Enig!

• edited November -1

Selv synes jeg Barks, Don Rosa, Al Taliaferro og Vicar.

Romano Scarpa og Al Taliaferro var de jeg veide mest for og imot om. Scarpa er jo kjempeflink, men desverre synes jeg ikke han fortjener helt en plass blandt "De fire store".

PS: Hvem ville dere sagt var hvem hvis dere måtte plassere Donaldtegnerne etter "De fire store"?

Kanskje slik: Ibsen=Barks Bjørnson=Don Rosa Kielland=Vicar og Lie=Al Taliaferro:-P Eller hva?

PPS:Kanskje Romano Scarpa kan "være" Jonas Lie og Al Talioferro kan være Henrik Wergeland. Wergeland kom jo før "De fire store, ikke sant?":-P

• edited November -1

Barks, Rosa og... Van Horn og Rota? Barks blir Ibsen (geniet), Van Horn blir Kielland (satirikeren) og Rosa blir Lie (den mest populære). Jeg vil ikke sammenligne noen Donaldtegner med Bjørnson siden jeg ikke liker Bjørnson.

• edited November -1

Vegar skreiv:

Rosa blir Lie (den mest populære).

Barks er vel den mest populære - tror jeg? Han er ihvertfall den jeg setter øverst av Donald & Co.-tegnerne.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?