Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

IT-Andeby

edited June 2006 in Donaldisme

//Ny// //meiningsmåling// //08.06.06://
**Vil** **du** **ha** **fleire** **IT** **Andeby-historier** **i** **Donald-bladet?**
http://www.andebyonline.com/index.php?area=poll

Kva meiner de?

(personleg stemte eg ja, fordi eg synest at det er herleg å til ei forandring sjå historier der Ole, Dole og Doffen er del av ein relativt normal vennegjeng. OK, dei må gjerne vera visdomsguruar når dei drar ut på eventyr i den store verda, men det er herleg å sjå dei oppføre seg som vanlege unger med andre vener enn kvarandre til ei forandring òg.)

«1

Comments

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Kva meiner de?

(personleg stemte eg ja, fordi eg synest at det er herleg å til ei forandring sjå historier der Ole, Dole og Doffen er del av ein relativt normal vennegjeng. OK, dei må gjerne vera visdomsguruar når dei drar ut på eventyr i den store verda, men det er herleg å sjå dei oppføre seg som vanlege unger med andre vener enn kvarandre til ei forandring òg.)

Nå vet ikke jeg hva du mener med "relativt normal vennegjeng" og "vanlege unger", men jeg har aldri vært med på å redde verden ved hjelp av en PC med kunstig intelligens.:)

Jeg stemte også ja. Jeg synes mange av historiene med IT-gjengen er ganske gode og oppfinnsomme. De er litt annerledes, men allikevel omhandler historiene de samme ODD som andre historier (omtrent i hvertfall). Det viser vel kanskje at det fremdeles er et potensiale i slike historier?

Et lite ønske når det gjelder eventyrhistorier: Jeg skulle ønske noen kunne skrive en skattejakthistorie hvor OD&D er //både// vanlige unger //og// hakkespetter. Det trenger vel ikke være noen motsetning der? Det kunne jo være litt vanskeligere å finne skatten enn å slå opp på side 1234 i tillegg Z.A.33?

• SvKSvK
    edited November -1

Jeg stemte nei. Har aldri likt det opplegget der i det hele tatt, synes det blir for barnslig. I tillegg blir vel de fleste historiene tegnet av Millet, en tegner jeg ikke har særlig sansen for.

• edited November -1

Enig med SvK, eg. IT-andeby er ein av dei mange grunnene til at eg sa opp mitt abonnement.

• edited November -1

Er slev //for// det meste som gjør Andebys folkeregister lengre, så jeg svarte ja.
    Syns også historiene er morsomme såklart...

• edited November -1

Fordrar ikkje übersmarte unger, slike som IT-ungene. Dessuten er PCen med kunstig intelligens litt for wannabe-Glupus. I tillegg synes eg det at ODD og kompani er blitt data-og internett nerder fullstendig fjerner sjarmen. Då foretrekker eg heller Donald RakkerDuck-historiane.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Fordrar ikkje übersmarte unger, slike som IT-ungene.

Barks lot jo Skrue reise på ekspedisjonar saman med tre unger som hadde ei bok som innehaldt all verdas kunnskap. Er ikkje det übersmart?

(er forsåvidt ein av IT-kompisane som ikkje er så smart, men som tar det igjen på gatekunnskap.)

Dessuten er PCen med kunstig intelligens litt for wannabe-Glupus.

Hm ... det har eg ikkje tenkt på før. Veit ikkje heilt om eg er einig, faktisk. Supersmart er ... barnslegare, langt meir begrensa, og hans sterkaste eigenskap er vel å spele dam. OK, dei er virtuelle intelligensar begge to, men dei har ikkje så mykje anna felles.

I tillegg synes eg det at ODD og kompani er blitt data-og internett nerder fullstendig fjerner sjarmen.

Har ikkje Ole, Dole og Doffen vore nerdar sidan femtitalet?

Då foretrekker eg heller Donald RakkerDuck-historiane.

Der er eg faktisk einig.

• edited November -1

Historiene er egentlig greie de, men jeg liker ikke Millets tegnestil og det spiller egentlig ingen rolle for meg, så det ble til at jeg faktisk stemte //spiller// //ingen// //rolle.//

• edited November -1

Jeg stemte 'nei'. Det blir kanskje litt vanskelig å forklare hvorfor, men jeg liker bedre Ole, Dole og Doffen bedre som hakkespetter en datanerder. Jeg elsker når Skrue tar med de tre hakkespettene på nye eventyr langt ute i villmarken. Jeg synes historiene blir litt mer tam når de sitter foran en pc og redder verden.

• edited November -1

Spiller ingen rolle, men ligesom DonaldDuck kan jeg bedre lide dem som Grönspätter.

• edited November -1

Leste faktisk en IT andeby-historie fra 1999 i går, og syntes faktisk at det var et nytt og friskt pust i bladet. Nå kan det jo hende det bare er meg som er sær da.....

• edited November -1

DonaldDuck skreiv:

Jeg synes historiene blir litt mer tam når de sitter foran en pc og redder verden.

Hm ... inneheld ikkje dei fleste IT-Andeby-historiene ein eller annan aktivitet som involverer å løpe rundt i byen?

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Fordrar ikkje übersmarte unger, slike som IT-ungene.

Barks lot jo Skrue reise på ekspedisjonar saman med tre unger som hadde ei bok som innehaldt all verdas kunnskap. Er ikkje det übersmart?

Eh, jodå, kan jo ikkje nekte for det, men Barks gjorde det på ein heilt anna og meir eventyrlig måte.

Dessuten er PCen med kunstig intelligens litt for wannabe-Glupus.

Hm ... det har eg ikkje tenkt på før. Veit ikkje heilt om eg er einig, faktisk. Supersmart er ... barnslegare, langt meir begrensa, og hans sterkaste eigenskap er vel å spele dam.

Dei har kanskje ikkje så myke til felles, men Supersmart er ei kunstig intelligens og han er grønn, det var nok til at eg tenke Glupus med ein gong eg såg han for fyrste gong.

I tillegg synes eg det at ODD og kompani er blitt data-og internett nerder fullstendig fjerner sjarmen.

Har ikkje Ole, Dole og Doffen vore nerdar sidan femtitalet?

Jodå, men som Hakkespett-nerder har dei jo sin sjarm. Som datanerder, derimot, blir dei berre platte og kjedelege.

Då foretrekker eg heller Donald RakkerDuck-historiane.

Der er eg faktisk einig.

:v

• edited November -1

Hm ... inneheld ikkje dei fleste IT-Andeby-historiene ein eller annan aktivitet som involverer å løpe rundt i byen?

Joda, du har rett der, men de løper rundt i byen med en pc i hånden som sier dem hva problemet er, hvordan de skal løse problemet, hvor de skal løpe og alt annet utenkelig informasjon som pc'n sier. Så ordet 'tam' er kanskje litt feil. Urealistisk er kanskje et bedre ord...

Kristian Rødvand skreiv:

Jodå, men som Hakkespett-nerder har dei jo sin sjarm. Som datanerder, derimot, blir dei berre platte og kjedelege.

Helt enig. Det var dette jeg egentlig mente, men visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere setningen :P

• edited November -1

Stemte også for IT-historier, synes de er fine avbrekk fra de "vanlige" historiene.

• edited November -1

Spiller ingen rolle, stemte jeg - men jeg kunne like gjerne stemt nei.
    Jeg har ingen god forklaring på hvorfor, det bare er sånn.

• edited November -1

Jeg stemte selvfølgelig for da jeg liker fornyelse og en litt mere tidsriktig plassering av historiene i donald. Selvfølglig hører nymotens aparater som mobiltelefoner og datamaskiner hjemme i Andeby. Tegningene og tidvis historiene i dette IT Andeby konseptet kan til tider halte litt etter min smak, men litt fornying som disse historiene representerer liker jeg godt.

Men til motstanderene av slik nymotens vulgær teknologi som data i andeby vil jeg bare si en ting: Hva er egentlig inne i hakkespettboken ?? Kan det være en PDA med satelitttmodem og adgang til verdensveven ?? Jeg har aldri sett inne i boken og det har vel ingen andre enn hakkespettene, og det skulle ikke forundre meg om Petter Smart som har funnet opp halvlederbaserte videokameraer allerede på femtitallet (Don rosa mener ihvertfall det) ligger langt fremme i utviklingen av søkemotorer og verdensveven som hakkespettene er blitt testbrukere av. Tenk litt på det dere :)

• edited November -1

Det har vært historier der man faktisk kunne se i Hakkespettboka.

• edited November -1

Men er innsynet såpass bra at du kan se at det er skrift på papir og og ikke skrift på en skjerm innfelt i det som ser ut som en bok for ikke å røpe superduper teknologiske nyvinninger for almuen utenfor hakkespettenes indre krets ??

Sånn prinsippielt hva er forskljellen på ALLE opplysningene i hakkespettboken og ALL informasjon på verdensveven ? Er det ikke samme informasjon på to forskjellige medier ? Beklager avsporingen fra IT Andeby, burde kanskje diskutert dette i en annen tråd.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sånn prinsippielt hva er forskljellen på ALLE opplysningene i hakkespettboken og ALL informasjon på verdensveven ? Er det ikke samme informasjon på to forskjellige medier ? Beklager avsporingen fra IT Andeby, burde kanskje diskutert dette i en annen tråd.

Det er det laga ein Disney-serie om, og nei, det blir ikkje same informasjon i det heile tatt :-)

Sjekk «Kvakks forsvunne skatt» i DD&Co 10/2004, så ser du at dei to mediene ikkje er samanliknbare. Eit kort samandrag: Nettet inneheld så mykje informasjon at ein må sile ut ein del av det som er fiktivt eller farga av forfattarens syn for å kunne bruke det. Hakkespettboka inneheld berre dei BESTE artiklane. Boka inneheld dessutan berre ein artikkel om kvart tema og fungerer ikkje så godt som hypertekst grunna plassmangel, så dersom ein artikkel omhandler to forskjellige tema, og du slår opp under *feil* tema av desse to, finner du ikkje nødvendigvis noko som helst (ikkje eingong ei henvisning, skulle ein leggja inn slikt ville nemlig boka bli ofsleg tjukk).

• edited November -1

Eit kort samandrag: Nettet inneheld så mykje informasjon at ein må sile ut ein del av det som er fiktivt eller farga av forfattarens syn for å kunne bruke det. Hakkespettboka inneheld berre dei BESTE artiklane.

Og hvem har sagt at ikke Petter Smart er i stand til å lage bedre søkemotorer en for eksempel Fast.

Boka inneheld dessutan berre ein artikkel om kvart tema og fungerer ikkje så godt som hypertekst grunna plassmangel,

I følge verdens største oppfinner (Petter Smart) er hypertext passe for lenge siden :) og denne dingsen er online 24/7 så plassmangel er ikke ett tema.

så dersom ein artikkel omhandler to forskjellige tema, og du slår opp under *feil* tema av desse to, finner du ikkje nødvendigvis noko som helst (ikkje eingong ei henvisning, skulle ein leggja inn slikt ville nemlig boka bli ofsleg tjukk).

Du vil ALDRI få feil artikkel, hvordan det er mulig er en hemmelighet som Petter Smart vil ta med seg i graven sammen med mange andre hemmeligheter, og tykkelsen på boka er uavhengig av mengden online tilgjengelig informasjon.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?