Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Guardians of the Lost Library

edited June 2006 in Donaldisme

Det ble spurt hvilke historier av Don Rosa dere likte best, og mange synes visdommens voktere var en fantastisk fortelling.Siden det var litt lenge siden jeg hadde lest denne historien nå så tenkte jeg at jeg burde ta meg en kikk igjen.
Det er en veldig fin historie, men jeg kunne ikke la være å tenke på og irritere meg over en ting i denne historien.Donald sitter i vaktbua/resepsjonen i pengebingen og ser på tv(!), og siden Don Rosa har forklart at historiene hans finner sted på 50 tallet og da lurer jeg på hvordan kan Donald sitte å se på tv?tv'en var da ikke oppfunnet da var den det?...eller?

«1

Comments

• edited November -1

Joda, TV'er var et vanlig fenomen i Amerika på femtitallet.

• edited November -1

Daså;) Da var det bare at det kom litt sent til Norge da.

• edited November -1

Tv'n kom lenge før femtitallet, selv om det faktisk er femtitallet som regnes som tiåret da tv virkelig slo igjennom.

Denne er fra 1928:
    http://www.tvhistory.tv/1928-Baird-ModelC.JPG

EDIT: Måtte legge bildet som link da det var alt for bredt for denne siden.

• edited November -1

Mestparten av hva det dere ungdommer tror er helt nytt, eller nesten nytt- ble faktisk funnet opp lenge før besteforeldrene deres ble kjønnsmodne. :-)

• edited November -1

Sett alarmsystemet i «B-gjengen inntar bingen»? Eller mikrokameraet i «Petter Smart -- Hans første suksess»? DER snakker vi anakronismer.

Eg misliker eigentleg det faktum at Don Rosa lar helten frå «Gullhjelmen» og «Eggemysteriet» (og han er vel i USA tittelfigur i historia òg?) sitja i bakgrunnen og sjå TV i ei heil historie. OK, han gjorde det same i ei Barks-historie, men det var berre ein tisidar. I ei eventyrhistorie synest eg at det er kraftig underbruk av Donalds potensiale, men ...

• edited November -1

Spørsmålet er: Kva anna rolle kunne Donald hatt i "Visdommens voktere"?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
    {{ Sett alarmsystemet i «B-gjengen inntar bingen»? Eller mikrokameraet i «Petter Smart -- Hans første suksess»? DER snakker vi anakronismer.

Riktignok kan man si at Petter Smarts rolle har noe til felles med Leonardos oppfinnervirksomhet. Han er veldig forut for sin tid. Det er vel en god del av poenget med Petter Smart at han gjør det umulige mulig når som helst. :)

• edited November -1

Eg misliker eigentleg det faktum at Don Rosa lar helten frå «Gullhjelmen» og «Eggemysteriet» (og han er vel i USA tittelfigur i historia òg?) sitja i bakgrunnen og sjå TV i ei heil historie. OK, han gjorde det same i ei Barks-historie, men det var berre ein tisidar. I ei eventyrhistorie synest eg at det er kraftig underbruk av Donalds potensiale, men...

Om det er noen trøst, kan jeg nevne at underbruken av Donald er langt verre i Ducktales.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Du får trøste deg med at underbruk av Donald er langt verre i Ducktales.

Det er ikkje underbruk eg reagerer på. Det er feilbruk.

Don Rosa gjer Donald til TV-slave.
    DuckTales gjer Donald til **marinesoldat.**

Solveig skreiv:

[Petter Smart] er veldig forut for sin tid. Det er vel en god del av poenget med Petter Smart at han gjør det umulige mulig når som helst.

Sant -- men det nemnte mikrokameraet blei funne opp *før* Petters første suksess. Og ettersom eit slikt kamera openbart kvalifiserer som ein suksess, var det sannsynlegvis ikkje Petter som oppfann det -- og uansett om det VAR han som gjorde det, var slike kamera så vanlege på den tida at det ikkje var rekna som noko ekstraordinært uansett.

• edited November -1

Eg misliker eigentleg det faktum at Don Rosa lar helten frå «Gullhjelmen» og «Eggemysteriet» (og han er vel i USA tittelfigur i historia òg?) sitja i bakgrunnen og sjå TV i ei heil historie. OK, han gjorde det same i ei Barks-historie, men det var berre ein tisidar. I ei eventyrhistorie synest eg at det er kraftig underbruk av Donalds potensiale, men ...

Enig. Don reduserer av og til Donald til en "running gag", og denne historien er kanskje det verste eksemplet. Og hvis vi skal snakke om anakronimser: Donald ser på action-serier som alltid slutter med at et kjøretøy velter og tar fyr. Den slags TV-serier var det ikke så mange av på 50-tallet, da gikk det mest i westerns og advokat-dramaer.

Når det gjelder Barks-fortellingen du nevner, antar jeg at du tenker på togkræsj-historien. Her synes jeg Donalds TV-titting er en helt nødvendig dramatisk effekt. Hans likegyldighet danner en slående kontrast til dramaet som utspiller seg i snøstormen utenfor. Og den fæle kollisjonen han ser på TV-skjermen forespeiler på en glimrende måte den virkelige togulykken som alle venter på.

• edited November -1

Don Rosa har en tvetydig skildring av Donald, men det er vel en måte å få fremhevet onkel Skrue på, som jo er skikkelsen Don Rosa ønsker å skrive om. Noen ganger blir Donald fremstilt som en dumstut og andre ganger blir han respektert litt mer slik som i 3 lystige fyrer, hvor han skal være hovedperson, og hvor historien baseres på at Donald ikke blir vist den respekt han fortjener - vanligvis heller ikke av Don Rosa.. :)

• edited November -1

I Rosas verden er Donald litt for ofte en fender for alle ulykker. Kan til tide virke som om han bare er plassert der for å være en slags artig side-kick som får alt fra lyn til meteoritter og fallende flymotorer i hodet (nesten).

• edited November -1

Einherje skreiv:

Mestparten av hva det dere ungdommer tror er helt nytt, eller nesten nytt- ble faktisk funnet opp lenge før besteforeldrene deres ble kjønnsmodne. :-)

Jepp, det skal være sikker og vist. Hadde de lest Carl Barks-serier fra 1950-tallet, ville de sett at det var TV-er der også. Noe jeg reagerte på i et inlegg for noen år siden, var det en som mente at Donald-serier ikke kunne finne sted på 1950-tallet siden han hadde egen bil!! Haha, er det til og med noen som tror at BILEN ble oppfunnet på 1970-tallet?

• edited November -1

Hehe, jeg har lest det meste av Barks som er, men har nok ikke tenkt over akkurat det.men må nok følge mer med :p

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Noe jeg reagerte på i et inlegg for noen år siden, var det en som mente at Donald-serier ikke kunne finne sted på 1950-tallet siden han hadde egen bil!! Haha, er det til og med noen som tror at BILEN ble oppfunnet på 1970-tallet?

Det kan nok være forskjell på når en ting er oppfunnet, og når den er i vanlig bruk.
    Og på 50-tallet var det også stor forskjell mellom hva en vanlig amerikaner disponerte og hva Ola Normann hadde tilgjengelig. TV på 50 tallet var en åpenbar forskjell mellom USA og Norge. Men også biler var det. Det var ikke absolutt normalt å ha egen bil i norge på 50 tallet. Det var fortsatt rasjonering, og bilsalget ble ikke frigitt før utpå 60-tallet, hvis jeg husker rett.
    En annet eksempel kan være mikrobølgeovnen, som var på markedet i USA i 1947. Men når hadde folk flest dette i norge? På slutten av 80-tallet.

• edited November -1

Drikaton skreiv:

En annet eksempel kan være mikrobølgeovnen, som var på markedet i USA i 1947. Men når hadde folk flest dette i norge? På slutten av 80-tallet.

Jeg tror forøvrig mikrobølgeovnens suksess i USA kom lenge etter 1947. Det var vel lanseringen av såkalt "mikro-mat" som ble det store gjennombruddet?

• edited November -1

Solveig skreiv:

Don Rosa har en tvetydig skildring av Donald, men det er vel en måte å få fremhevet onkel Skrue på, som jo er skikkelsen Don Rosa ønsker å skrive om. Noen ganger blir Donald fremstilt som en dumstut og andre ganger blir han respektert litt mer slik som i 3 lystige fyrer, hvor han skal være hovedperson, og hvor historien baseres på at Donald ikke blir vist den respekt han fortjener - vanligvis heller ikke av Don Rosa.. :)

Det samme gjelder også "Super Snooper Strikes Again"

• TSPTSP
    edited November -1

Drikaton skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:

Noe jeg reagerte på i et inlegg for noen år siden, var det en som mente at Donald-serier ikke kunne finne sted på 1950-tallet siden han hadde egen bil!! Haha, er det til og med noen som tror at BILEN ble oppfunnet på 1970-tallet?

Det kan nok være forskjell på når en ting er oppfunnet, og når den er i vanlig bruk.
    Og på 50-tallet var det også stor forskjell mellom hva en vanlig amerikaner disponerte og hva Ola Normann hadde tilgjengelig.

Du er klar over at Skrue er verdens rikeste i Donald? Rike folk skaffet seg TVn blant annet for å holde seg oppdatert. Og selv om Skrue er gjerrig så så han nok nytten i produktet og siden han har masse penger tok han seg nok bryet med å kjøpe TVn og det som kan være verdt å legge merke til er jo at TVn ikke har så veldig stor skjerm og heller ikke er flat? Noe som er realistisk.
    Jeg tror også at hvis Donald hadde hatt TV selv hadde han nok heller ville vært hjemme å sett på. Jeg ser på det slik at Donald har tatt jobben for å tjene penger og kunne se på TV, noe han ikke kan hjemme, da han mest sannsynlig ikke har noen TV.

• edited November -1

... Klart Donald har TV!

• TSPTSP
    edited November -1

Er ikke sikkert at Don Rosa mener det samme? Har vi noengang vært hjemme hos Donald i en Don Rosa -fortelling og sett en TV?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?