Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Somewhere in Nowhere

edited May 2006 in Donaldisme

Mulig jeg tar feil, men jeg kan ikke huske å ha lest noen omtale av dette albumet her på AOL, bortsett fra i nettmøtet med ekteparet Block.

Det dreier seg altså om et spesial-album fra Gemstone med samme format og sidetall som Uncle $crooge og Walt Disney's Comics. Historien er tegnet av Pat Block og manus er av John Lustig basert på et synopsis som Carl Barks laget så sent som i 1996 (han var da 95 år gammel!).

Jeg må si at historien om Donald som postmann i Alaska (hvor han må slåss mot både naturkreftene og skurken McSwine) ga meg en skikkelig god gammeldags Donald-følelse. Den minnet en del om den tidlige Barks-historien "Frozen Gold". Pat Block tegner Donald som få andre og mange av bildene fra den iskalde ødemarken er skikkelig stilige. Block var da også Barks' andrevalg som tegner til historien. Førstevalget var Daan Jippes, men han hadde ikke tid. Manuset er bra, men jeg skulle ønske de hadde gått for den lengste versjonen (les mer om dette på nettmøtet).

Albumet inneholder også Barks-historien "North of the Yukon", artikler av både Pat Block og John Lustig, mange skisser (blant annet en Barks-skisse til coveret), blyant-layout av sidene med Barks' håndskrvene kommentarer og rettelser, Barks' origial-synopsis og hans siste brev til Pat og Shelly Block hvor han forteller om sykdommen sin og at han ikke kommer til å beskjeftige seg med serier mer. Diger klump i halsen da jeg leste dette.

Noen andre som har kjøpt albumet (Tronsmo i Oslo har fortsatt et par eks) og hva synes dere i så fall?

Comments

• edited November -1

Ja, interessant historie. Jeg håber at den kommer med i CBSV, sammen med alle de historier, som Barks kun skrev manuskriptet til.
    Du nævner, at Barks' eget valg var først Daan Jippes, så Pat Block. Kender du til valget af tegner til Horsing around with History?

• edited November -1

Det var jo William Van Horn som tegnet den, men jeg vet ikke om det var Barks eller forlaget som valgte ham. Mener forresten at jeg har sett en video hvor Barks og Van Horn sitter sammen og går igjennom side-layoutene. Barks er fremme med rødblyanten og retter på en av tegningene. Er dette noe jeg har drømt?

• edited November -1

Du har IKKE drømt, det er på NRK sin Duckomentar som ble vist i forbindelse med europaturneen til Barks.

• edited November -1

Somewhere in Nowhere var en artig historie det, men jeg skulle også ønske at den lengre versjonen ble publisert.

• edited November -1

Jeg har korrespondert en del med Pat Block og fikk bl.a. historien om hvordan "Somewhere in Nowhere" ble laget. Denne ble senere tatt med under
    "Meetings" hos Kyllings cbarks.dk. De som ikke har bladet, kan lese om det her:

http://www.cbarks.dk/themeetingsblock.htm

Selv om denne historien ikke er av Barks beste, og han kun er bidragsyter til en del av den, har det likevel blitt en fin historie. Block har gjort en fin jobb med tegningene.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Noen andre som har kjøpt albumet (Tronsmo i Oslo har fortsatt et par eks) og hva synes dere i så fall?

"Somewhere in Nowhere" er knakende god. Synes den kan maale seg med mange rene Barkshistorier. Albumet hadde interessante artikler, og jeg maa si det var ordentlig morsomt aa faa se rettinger og forslag som Barks hadde kommet med til Pat Block. Selv om jeg gjerne skulle ha sett den lengere versjonen, er jeg ikke sikker paa om den hadde blitt noe bedre. Historien kunne fort ha blitt litt lang og kronglete. Hadde dog gjort seg aa kunne faatt den som tillegg, bare for aa kunne sammenligne. Imponerende aa lese albumet og aa tenke paa hvor gammel Barks var da han skrev synopsiset.Til dere som ikke har det, loep og kjoep! :-)

• ACAC
    edited November -1

Kan huske første gang jeg hørte om denne serie - i slutningen af 90'erne fra en tysk ehapa-redaktør. The Carl Barks Studio havde forsøgt at sælge serien til Egmont, men de slog ikke til. Senere må Disney italia jo så have købt den - for det var der historien blev udgivet først. Tyskland og USA er fulgt med senere, og det forekommer mig at serien er udgivet i Finland? Mon ikke det også bliver vores tur engang...

• edited November -1

AC skreiv:

Kan huske første gang jeg hørte om denne serie - i slutningen af 90'erne fra en tysk ehapa-redaktør. The Carl Barks Studio havde forsøgt at sælge serien til Egmont, men de slog ikke til. Senere må Disney italia jo så have købt den - for det var der historien blev udgivet først. Tyskland og USA er fulgt med senere, og det forekommer mig at serien er udgivet i Finland? Mon ikke det også bliver vores tur engang...

I henhold til INDUCKS er den utgitt i:
    - Brasil (2001)
    - Tyskland (2003)
    - Frankrike (2001 / 2002)
    - Italia (2000 / 2001)
    - Nederland (2001)
    - USA (2005)
    Vi må sikkert vente til CBSV bind XXX (2008) før vi får se den. Det er selvsagt bare tull av Egmont å ikke utgi denne historien i DD&Co så fort som mulig, i stedet for samlebåndsmateriale av middelmådigheter som f.eks. Paul Halas.

• edited November -1

Tull av Egmont? Tja. Eg takker aldri nei til nye Barks-historier, men samtidig vil eg vel hevde at det i minst like stor grad var «tull» av leiinga i Carl Barks Studio å produsere ei heil historie og prøve å selge denne til Egmont til blodpris i staden for å la Egmont kome med tilbakemeldingar tidleg i prosessen.

Frå nettmøtet med John Lustig:

The story was commissioned by the managers of the Carl Barks Studio. They paid me to script the story and Pat Block to draw it. Then they submitted the completed story to Egmont.

Egmont ended up rejecting the story. (I think the editor who rejected it, genuinely disliked the story. But it didn’t help that he and the managers of the Barks Studio couldn’t stand each other.)

Quite frankly, the managers of the Barks Studio made a terrible tactically error. They assumed Carl’s name would assure that the story would automatically be bought (at several times the regular Egmont story rate.)

They also assumed that they could bypass the editor that they were feuding with. And they submitted a story that was completely written and drawn instead of a synopsis or even a script. Thus, there was no way for Egmont to edit the story and make any necessary changes—without redoing most of the story.

Uansett: Sjølv om eg gjerne skulle ha sett denne historia på norsk, er eg usikker på om Donald Duck & Co er rett medium for ei slik historie. Gemstone hadde vett til å gi det ut i eit eiget hefte. Her i landet har vi strengt talt ingen tradisjon for å gi ut slike eigne hefter, om ein då ikkje reknar med ekstraheftene til Donald -- men sjølve Donald-bladet er uansett best eigna til kortare historier av dei gode serieskaparane du akk så blindt henviser til som middelmådige (ein trenger ikkje å gå lenger enn til denne vekas fortsetjingshistorie for å sjå at Paul Halas av og til skriver g-e-n-i-a-l-e historier). Det er garantert ein grunn til at dei aller færraste Donald-historier i dag har meir enn 16 sider. Det blir fort problematisk å putte inn ein 28-sider i eit blad med 64 sider til saman. Men, men -- ein kan jo krysse fingrane for å få historia som sommerlesning.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

AC skreiv:

I henhold til INDUCKS er den utgitt i:
    - Brasil (2001)
    - Tyskland (2003)
    - Frankrike (2001 / 2002)
    - Italia (2000 / 2001)
    - Nederland (2001)
    - USA (2005)
    Vi må sikkert vente til CBSV bind XXX (2008) før vi får se den. Det er selvsagt bare tull av Egmont å ikke utgi denne historien i DD&Co så fort som mulig, i stedet for samlebåndsmateriale av middelmådigheter som f.eks. Paul Halas.

Er ikke sikker, men mit bud på hvorfor Egmont ikke har udgivet denne historie, er vel fordi at de har vidst i flere år, at de på et tidspunkt skulle lave CBSV, og derfor ventet med at udgi denne historie, til dette værk. Altså som en historie, man får først gang i CBSV, sådan der også findes noget specielt uudgivet materiale (altså i skandinavien), ligesom Another Rainbow gjorde med The Milkman historien, som ikke var udgivet før i USA.

• edited November -1

Hvor er det mulig å kjøpe dette albumet?
    Ikke våg å mobbe Paul Halas. Paul Halas manus med Vicar tegninger er my "enklere" å lese (min mening). Tror mange unge liker de bedre.

• edited November -1

Da jeg var hos Tronsmo i forrige uke hadde de to eks. igjen. Jeg antar at Outland også har det.

• ACAC
    edited November -1

Ja, eftersom Egmont har haft planer om et CBL siden 1998 (se annoncen for Egmont i Komiklex 4 øverst i venstre hjørne, danske forumbrugere) har den serie nok været planlagt dertil.
    Hmm... kommer til at tænke på om jeg har en lille anelse om hvilken redaktør det var. Well - heldigvis er tiden med de mangere forbi.

• edited November -1
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?