Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Tilbakemelding på tegninger

edited May 2006 in Donaldisme

Er det noen her som vil gi meg tilbakemelding på noen Donald-tegninger jeg har laget? Har ikke prøvd meg på så mye mer enn fjeset enda, men det vil sansynligvis komme:-)
http://kjetil.golid.googlepages.com/tegninger (for all del, vær ærlige)

«134

Comments

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Er det noen her som vil gi meg tilbakemelding på noen Donald-tegninger jeg har laget? Har ikke prøvd meg på så mye mer enn fjeset enda, men det vil sansynligvis komme:-)

Synes tegningene ser svært bra ut jeg. Du burde dog vurdere å benytte en helt sort tusj.

Forøvrig har jeg sans for sin D.U.K.K. (Dedicated to Unca Keno from Kjetil) :-)

• edited November -1

Paa skissestadiet er dette heilt greie, ganske originale og särprega, Donald-teikningar. Liker stilen din, men det er sjölvsagt vanskeleg aa vurdere slikt naar ein berre har sett nokre smaa Donald-hovud (det finst mange som til og med trur at //eg// kan aa teikna Donald fordi dei har sett meg teikna Donald fraa halsen og opp i profil i ei bestemt stilling og gaar ut fraa at det tyder at ein kan aa teikna Donald, noko det sjölvsagt ikkje gjer). Kunne dog vera interessant aa sjaa stilen din brukt i ein serie eller i det minste i ei heil teikning.

Og som du sannsynlegvis allereie er klar over, maa ting sjölvsagt tusjast slik Sigvald paapeiker. Om ikkje anna for aa fjerne unödvendige detaljar, stöttelinjer og slikt. Men sjölvsagt: Om du teiknar berre for deg sjölv og ikkje faktisk *er* Donald-teiknar, veljar du sjölv kva du har lyst til aa bruke av teikneutstyr.

Vil vel seie at teikningane var ganske stilige, men at ein har sett litt lite til aa gjera seg opp ei fullstendig meining, og understreker at eg ikkje har noko anna grunnlag aa uttale meg paa enn smak og behag.

• edited November -1

fine tegninger, men jag synes nebbet er lidt stort... men du bestemmer selv hvordan du vill tegne! jeg synes også om at tegne donald.
    det svereste er nog at få proportionerne at passe.

• edited November -1

Joda, tegningene ser greit nok ut. Legger merke til at Donald på de to øverste tegningene har ulik hodeform, i tillegg til ulik nebbstørrelse. I den til høyre er undernebbet mye større enn i den andre.

• edited November -1

Så var det jo det med tusjing da. Hver @£€$£ gang eg tusjer blyanttegningene mine så blir tegningene ødelagt. Har dette kansje noe med tusjen å gjøre? Noen som har noen tips til tusj/tusjing.
    (Skal prøve å få ut noen av mine tegninger i morgen så dere kan se ka eg mener,men scanneren vår er ødelagt for tiden.)

Når det gjelder dine tegninger så ser det bra ut. Det ene nebbet er kansje litt stort, men det er jo smag og behag.

• edited November -1

jeg har samme problem!!!
    Vilken slags tusch bruger du?
    vad bruger tegnere som Rosa, Rota och Van Horn?

• edited November -1

Kan ha noe med papirkvalitet aa gjöre? Om du bruker papir med en overflate som suger til seg tusj, er det klart at tegningene ikke blir hva de var, mens papir med en overflate som lar tusjen bli liggende "til törk" paa overflaten sannsynligvis vil gi bedre resultat. Bare en tanke.

• edited November -1

ANDonym skreiv:

jeg synes tegningen er bra selv om du ikke har tegnet mer enn fra halsen og opp.
    kan du si fra til meg når siden har blitt større det ser ut til at den kan bli bra???
    :-):-):-)

• edited November -1

Ein god start.

• edited November -1

Når det gjelder tusjing: Det er ingen lov som sier at du må bruke penn og blekkhus. Hvis du vil gjøre det lett for deg selv, anbefaler jeg en Pilot Fineliner filtpenn. Flere kjente serietegnere, blant annet Frank Cho (han med Reservatet), innrømmer at de bruker filtpenn.

• edited November -1

Olafs signatur:

Olaf er i Tyskland hos verdas søtaste jente 25. april - 7. mai. Ikkje forvent så stor forumaktivitet på den tida.

Du går vel ikke glipp av viktige forelesninger eller eksamenslesning nå ;-)

• edited November -1

Skjønner du ikke at Olaf er i Tyskland for å gjøre research før sommerens VM i fotball til stor glede for store fotballkjennere som deg ???

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Flere kjente serietegnere, blant annet Frank Cho (han med Reservatet), innrømmer at de bruker filtpenn.

Ikke bare innrømmer han det, men han gjør en SYKT bra jobb med den også. Ett av de største nye tegnetalentene mener nå jeg.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Når det gjelder tusjing: Det er ingen lov som sier at du må bruke penn og blekkhus. Hvis du vil gjøre det lett for deg selv, anbefaler jeg en Pilot Fineliner filtpenn. Flere kjente serietegnere, blant annet Frank Cho (han med Reservatet), innrømmer at de bruker filtpenn.

Vet du hvor man kan få tak i "penn og blekkhus"? Er det mulig å variere strektykkelsen med slike penner, slik som med pennesplitt? Eller brukes det stort sett pensler til slikt nå? Jeg antar du mister slike muligheter ved bruk av Finelineren, slik som med andre filtpenner?

• edited November -1

Kent skreiv:

Vet du hvor man kan få tak i "penn og blekkhus"? Er det mulig å variere strektykkelsen med slike penner, slik som med pennesplitt? Eller brukes det stort sett pensler til slikt nå? Jeg antar du mister slike muligheter ved bruk av Finelineren, slik som med andre filtpenner?

Nei, fordelen med Fineliner er at den har en fast men fleksibel spiss, slik at du faktisk KAN variere strektykkelsen ved å variere trykket. Riktignok ikke like mye som med en penn, men nok til å gi tegningene liv. Alle Hakkum-stripene mine er tegnet med Fineliner (bortsett fra det som er tegnet rett på PC-en).

Når det gjelder pennesplitter og tusj for serietegnere, så mener jeg å ha sett noe slikt hos Outland i Oslo. Butikker som selger kunst-utstyr har det sikkert også. Men her er det kanskje andre forum-medlemmer som vet mer?

• edited November -1

//Alle// gode teiknebutikkar har pensel, pennesplitt og tusj.

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Er det noen her som vil gi meg tilbakemelding på noen Donald-tegninger jeg har laget?

Jeg synes tegningene var svært uttrykksfulle (særlig den forelskede versjonen), og det er det viktigste. Hvis du tar mål av deg til å tegne Donald profesjonelt, bør du skaffe deg en lærebok i serietegning, for eksempel Christopher Harts "Cartooning for the Beginner". Her får du en bråte med nyttige tips som vil gi tegningene dine en kvalitet og polish som mange amatører mangler.

• edited November -1

Takker for tipsene. Får komme meg avgårde og ta en kikk når jeg får tid.

For øvrig; hvor mye bør jeg skamme meg over å være i tyveårene, studerer noe helt annet enn kunst, og sitter og tegner Donald for moro skyld?

• edited November -1

Jeg skjønte ikke spørsmålet. For meg virker du helt normal. For øvrig vil jeg oppfordre ALLE som ha lyst til å begynne å tegne Donald - og fortsette med det hvis de liker det. Et eller annet sted der ute finnes det en ny Sander Gulien, og det er slett ikke sikkert at han eller hun har studert kunst.

• edited November -1

Har fått lagt inn noen tegninger nå. Fant ingen Donald tegninger som var tusjet i farten men det kommer snart http://www.home.no/andebyverden/bilder.htm

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?