Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

QXL en gullgruve

edited April 2006 in Donaldisme

Har akkurat funnet ut at QXL nettauksjon må være en gullgullgruve for samlere av Disney. Har nå vunnet to kvart årgang-bøker, 23 Skrue-pocket, 12 Onkel Skrue-hefter, 2 B-gjengen-pocket,en komplett 1999-årgang DD,nesten komplette 1993 og 1994-årganger, 9 Donald Ducks Show,5 Elleville eventyr, og 110 assorterte blader fra -70 og -80-tallet.
Her skal det leses, og mimres, da jeg har hatt mye av dette tidligere, men mistet i grenseløse oppryddingskampanjer av frustrerte foreldre. Trening til årets NM i Donald kan man vel også kalle det.QXL kan også være et tips for de som har lyst til å øke sin Donald-samling. Selvfølgelig er ikke alt i perfekt stand, men de er jo tross alt brukt da.
Nå er jeg av den oppfatning at bladene ikke trenger å være strøkne for å kunne samles på, men gjerne ha både rifter,bretter, og andre skavanker uten at det går ut over underholdningsverdien. Det er jo tross alt innholdet som teller vel. Jeg mener, kjøpe blader for å pakke i plast, og sette på loftet uten å lese de? hva er vitsen? For all del, jeg har full respekt for dere som gjør det, folk er forskjellige. Selv så leser jeg mens jeg eter, eller i badekaret, eller ute på verandaen. Ungene får også lov å lese bøkene og bladene, de skal jo også lære å sette pris på tegneserier.
Nå gleder jeg meg til de neste to ukene, og alle pakkene jeg skal motta....:-D

«1

Comments

• edited November -1

Jeg er enig i at bladene skal leses og både brettes, skrukkes og alt annet, men jeg foretrekker at det er jeg selv som har gjort det. Tanken om at en eller annen fyr har sittet på do og skrukket bladet jeg sitter og tar på er litt trasig synes nå jeg :)

• edited November -1

Enig, Solveig. Man veit jo aldri om den forrige eieren har plukka seg i nasen eller klødd seg på ballane mens han las dei. Nei, brukte teikneseriar kjøpar eg ikkje (med mindre dei er i frykteleg god stand, og det er jo sjelden brukte teikneseriar er det).

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Enig, Solveig. Man veit jo aldri om den forrige eieren har plukka seg i nasen eller klødd seg på ballane mens han las dei. Nei, brukte teikneseriar kjøpar eg ikkje (med mindre dei er i frykteleg god stand, og det er jo sjelden brukte teikneseriar er det).

På Løvås holder de brukte bladene/bøkene jevnt over en høy standard i hvert fall.

• edited November -1

Eg handlar ein del på QXL. Eg synes det er mange bra blad der.
    Ser mest etter blad og pocketar som er ulest. For det er det ein del av på QXL.
    Eg for min del har kjøpt: De glade 80-årene (Grønn og Raud), Nokon DP, Disney album, Hakkespettkomandoen, Mikke Krim, Gigantpocketar + nokre andre små hefter.

Kristian Rødvand skreiv:

Det er jo bare å vaske seg på fingane etterpå eller kjøpe uleste blad, så på QXL skal det handlast meir. ;)

• edited November -1

Jeg kjøper litt brukte blad også innimellom, ja. Hvis man ikke tåler brukte blad, betyr jo det at man går glipp av utrolig mange blad som er så og si umulige å finne i ny tilstand, med mindre man har alt av blader selv. Og jeg leser stort sett for underholdningen i det, jeg er ikke den store samleren som må ha alt i mint, men det er klart - jeg foretrekker bladene så strøkne som mulig, uten at jeg lar det gå ut over underholdningsverdien bladene gir meg.

• edited November -1

Brukte blad gjør ikke meg noe, bare ikke vedkommende som har hatt dem før meg har skrevet eller tegnet i bladene. Det gjør meg rett og slett irritert.

• edited November -1

Solveig skreiv:

Jeg er enig i at bladene skal leses og både brettes, skrukkes og alt annet, men jeg foretrekker at det er jeg selv som har gjort det. Tanken om at en eller annen fyr har sittet på do og skrukket bladet jeg sitter og tar på er litt trasig synes nå jeg :)

Tusen takk for den tanken. Sånt er koseleg å ha i bakhovudet når ein jobber som bibliotekar ...

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Solveig skreiv:

Tusen takk for den tanken. Sånt er koseleg å ha i bakhovudet når ein jobber som bibliotekar ...

Jeg nekter å tro at du ikke har tenkt den tanken før, uten min hjelp. :)

• edited November -1

Har faktisk ikkje det :-)

• edited November -1

Au da, stakkars Olaf! Unnskyld, det var ikke meningen. :)

• edited November -1

Tegneserier (les samleobjekter) skal ikke leses på do. Her brukes kun lesestoff av typen "se og hør". Tegneserier skal ikke brettes, men leses med silkehansker. Dersom du må brette heftene, anbefales det at du kjøper to eks.. Slik at du har et til arkivering og et til å ødelegge.

• edited November -1

Bortsett frå dyre samlebøker som HOF og Blueberry så er nok alle mine teikneseriar innom dassen ein og anna gong. Det er då ikkje noko problem å lese teikneseriar med silkehanskar sjølv om man sit på dass. Å anskaffe to samlingar er i meine auge både uøkonomisk (med mindre ein skal selgest videre med tida, sjølsagt)og unødvendig. Har ingen interesse av å ha ei arkivert samling liggende å støve ned. Eg samlar då teikneseriar utelukkende før å kunne lese dei igjen og igjen, og vaksne folk burde då vere i stand til å behandle teikneseriar fint uansett kvar dei blir lese :-)

• edited November -1

Jeg har full forståelse for at noen synes det er morsomt å samle på helt strøkne eksemplarer, men selv bryr jeg meg ikke om slikt. Jeg setter alle bladene inn i permer, fordi det er slik jeg liker best å lese dem. Noen ganger må jeg flytte blader fra én perm til en annen, og da er det ikke til å unngå at det blir noen bretter eller små rifter. SJOKK-MELDING FØLGER: Jeg har til og med kappet litt av høyden og bredden på albumene i Carl Barks Library for at de skulle passe inn i Fantomet-permer (som er litt større enn Donald-permer). Så gal er jeg.

• edited November -1

Personlig har jeg aldri skjønt hvordan noen orker å lese noe på dass i det hele tatt. Synes det er greit å heller bli fortest mulig ferdig jeg.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Bortsett frå dyre samlebøker som HOF og Blueberry så er nok alle mine teikneseriar innom dassen ein og anna gong.

Ja, jeg har nå lest både HoF og Blueberry på do, det går utmerket godt an å kombinere do-lesing med det å ta godt vare på bladene sine. Det at en brukt tegneserie er i Near Mint-kvalitet er ingen garanti mot at eieren hatt med seg serien når han/hun skulle pudre nesen. :)

Å kjøpe brukte blader er av og til den eneste muligheten til å få tak i et blad eller en historie. Alternativet er å vente på at ting trykkes opp på nytt igjen, og det er ikke alltid //det// skjer, snarer tvert i mot.

Problemet med å handle på QXL er at man ikke alltid kan vite hvilken kvalitet det er på det man kjøper. Går man i et antikvariat så kan man vurdere bladets kvalitet opp mot prisen som forlanges og veie frem og tilbake om det er verdt prisen osv. På QXL er man prisgitt selgerens redelighet og ikke minst //evne// til å kvalitetsvurdere tegneserier. Jeg har kjøpt ting på QXL som har vært mer slitt enn jeg hadde forventet, men alt i alt er jeg svært fornøyd med de tingene jeg har fått tak i der.

Forøvrig tror jeg at det til en viss grad er kjøpers marked på QXL for tiden, det er massevis av serie som tilbys, og det er fullt mulig å gjøre et kupp eller to.

• edited November -1

Dass er det ultimate stedet for lesing. Der får man ro nok i sinnet til at informasjonen man tilegner seg ved lesing får sunket inn, og slik er det: Ting forsvinner ut, og da oppstår det et vakuum hvor informasjonen kan sette seg.

Men tegneserier er forbeholdt frokostbordet, og jeg er stolt av den melka og smulene jeg har smusset bladene til med :)

• edited November -1

Jeg liker å vise frem hobbyen min av og til. Og da er det viktig at den tar seg bra ut. Dersom jeg finner noen stygge hefter i samlingen så kaster/gir jeg de bort. Var ikke så nøye på kvaliteten da jeg var ung. Dette har jeg bittert fått angre på i ettertid, og mange av heftene er skiftet ut med penere eksemplarer.

• edited November -1

Det er klart, kommer jeg over noen hefter eller bøker i bedre kvalitet enn de jeg har, så skifter jeg de ut. Men kan ikke si jeg leter aktivt etter det. Det jeg først og fremst leter etter er hefter og bøker jeg ikke har fra før.

• edited November -1

Har nå fått ein ny lading frå QXL, der i blanat:
    Andeby-Boere Del 1 & 2.
    Så leste eg bak på del 1 at det skulle komme ut tre delar (Ein med Onkel Skrue, ein med Donald og ein med Mikke). Lurte litt på om det kom ut nokon fleir?
    Det var forresten ganske morosame fordi det var tilbake blikk av gamle hiistoriar.

Motok også 3-D spesial morsam denne og.

• edited November -1

Trur at det ikkje kom noko hefte med Mikke.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?