Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Tegninger

edited April 2006 in Donaldisme

Noen som vet hvor store tegningene som tusjes er i forhold til tegningene i bladene?

Comments

• edited November -1

Tror det varierer fra tegner til tegner, men jeg har i hvertfall hørt at Vicar faktisk tegner historiene sine i skalaen 1:1. Andre tegnere vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at f.eks. Don Rosa tegner betydelig større:-)

• edited November -1

Meiner at det vanlege er å teikna i A2 eller A3. Vicar tusjer òg ein stad i den storleiken -- han skisserer i 1:1-skala, men deretter forstørrer han det på kopimaskin før han tusjer det. Faktisk.

• edited November -1

Mener dette ligger på et sted mellom 1:1,5 - 1:2

• edited November -1

Många av de äldre tecknarnas original är dock större. William Van Horn verkar dock vara den som tecknar i absolut störst format. Scarpa tecknade sina Topolino-sidor (åtminstone de jag sett) lite större än A4 men de skulle ju krympas ner till betydligt mindre format.

• edited November -1

germund skreiv:

Många av de äldre tecknarnas original är dock större. William Van Horn verkar dock vara den som tecknar i absolut störst format.

Det skal være visst.
    Han tegner jo en side som vi ser i bladet, på to A3 ark.

• edited November -1

Jeg antar Vicar lager de aller fleste detaljene under tusjingen? Det er vel ikke mulig å lage slike tegninger i forholdet 1:1, selv med hans erfaring? Men det er uansett ganske imponerende. En skal vel ha ganske god rutine for å gjøre det på den måten. Jeg ville tro det vanlige er å skissere så mange detaljer som mulig i en litt stor skala og så tusje langs de skisserte, og evt. "uttynnede", linjene?

• edited November -1

Jeg siterer fra Hall of Fame-Vicar:

Detaljrikdommen preger Vicars tegninger, men fordi han gjør skissene i 1/1 størrelse, virker de aldri overlesset.

På bildet over denne teksten ser det ikke ut som om han forminsker skissene noe særlig før han tusjer de(etter blyantstrek-tykkelsen i forhold til tusjstrek-tykkelsen å dømme)

• edited November -1

ANDonym skreiv:

På bildet over denne teksten ser det ikke ut som om han forminsker skissene noe særlig før han tusjer de

Mener du ikke "forstørrer skissene"?

Jeg fant fram den beskyttelseshistorien som åpnet et donaldblad for noen uker siden. Den historien er tegnet av Vicar. Det er noen ruter der som inneholder så små detaljer at jeg ikke kan forstå annet enn at han er nødt til å forstørre skissene før tusjing. Hvis han er i stand til å tegne såpass gode "Donalder" i den størrelsen som ses i historien er han virkelig en mye bedre tegner enn hva jeg tidligere har ment (og jeg har alltid syntes Vicar er en meget flink tegner).

• edited November -1

Hehe, mente såklart forstørre:-)

• edited November -1

Barks tegnet i 2,5:1. Han tegnet en halv side av gangen for å få plass til arket på tegnebrettet. På 60-tallet forlangte forlaget at han skulle redusere størrelsen til 2:1.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?