Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Barks i Donald Duck & Co

edited April 2006 in Donaldisme

Dette har vel blitt tatt opp i tidligere tråder, men finner ikke frem i farten. Men det ser for meg ut som om vi er inne i en periode med veldig mye Barks i det ukentlige donald-bladet. Er det noen som sitter med årgangsstatistikk over antall Barks-sider, og som kan si noe om hvordan 2006 ligger an i så måte?

Prøver Egmont å redusere opplags-nedgang med å kjøre inn mye Barks? (vil det virke??)

Og kan en annen grunn være at Egmont ønsker å presentere Barks historiene for "vanlige" donald-lesere med de nye fargene som benyttes i CBSV?

Comments

• edited November -1

Jeg kan ikke si at det er mere Barks nå enn før, men hvis det er det så ser jeg helt klart sammenhengen mellom det og utgivelsen av CBSV.
    Det er vel ikke alle i Egmont som jobber med CBSV, men litt prater de vel sammen i kantina og andre plasser så jeg regner med at siden navnet Carl Barks svirrer rundt i lufta så blir Donald&co utgiverene sikkert inspirert til å lete frem gamle klassiske historier "til glede for nye lesere"
    Jeg tror personlig ikke den eventuelle økningen av Barks materiale er gjort bevist for å øke opplaget, men rett og slett som en bi effekt av det alle andre snakker om i kantina på jobben.

Dette var min lille teori, og jeg har tatt feil før :)

• edited November -1

Jeg for min del er overbevist at det er en klar sammenheng mellom utgivelsen av CBSV og det som ser ut til en formidabel økning av Carl Barks i DD&Co.
    Hvorfor? Av den enkle grunn at nå har de fått farget de om, og "pusset" opp seriene, samt at bladet har fått (for lenge siden) en økning i sideantallet. Da er det lett å putte in Carl der, samt at de får blandet inn det andre der.

• edited November -1

Det at seriene er nyrestaurert og klare til trykk er helt klart noe som gjør Barks lett "trykkbar" .

• edited November -1

Forresten noen som vet hvorfor de tykke, svarte rammene var rundt rutene/bildene i historien "Postmannen", DD 6/06?

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Forresten noen som vet hvorfor de tykke, svarte rammene var rundt rutene/bildene i historien "Postmannen", DD 6/06?

http://coa.inducks.org/story.php/x/W+US+++40-04//

Selv i en gammel nederlandsk utgivelse var de rammene der, så forklaringen er nok så enkel som at Barks laget dem selv. I samme Uncle Scrooge som denne historien først kom ut hadde også Barks historien "I Odyssevs' kjølvann" der han eksperimenterte med helt firkantede snakkebobler.

• edited November -1

Årsaken til denne eksperimenteringen med layout, var at Western begynte å merke konkurransen fra tv - og dette var et av flere mer enn mindre velfunderte forsøk på å skape mer interessante og salgsbare hefter.

• edited November -1

Tommy skreiv:

så forklaringen er nok så enkel som at Barks laget dem selv. I samme Uncle Scrooge som denne historien først kom ut hadde også Barks historien "I Odyssevs' kjølvann" der han eksperimenterte med helt firkantede snakkebobler.

I CBL in C. nr. 8 er det tatt med brev fra Barks hvor det går klart fram at han protesterte mot Westerns ny sideformat.

"Barks found the new panel architecture dictated by Western Publishing to be very confiding" står det i en bildetekst.

• edited November -1

På Cbarks.dk er der lavet en side om de forskellige layouts. Den kan ses her: http://www.cbarks.dk/layoutsene.htm

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?