Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gisle eller "Jisle"?

edited March 2006 in Donaldisme

Donaldismens far, Jon Gisle, har i det siste igjen kommet i søkelyset. I den anledning synes jeg det vil være greit å få avklart hvordan mannen selv uttaler sitt etternavn - er det Gisle, slik de fleste uttaler det? Eller er det den mer særnorske uttalemåten "Jisle"?

«1

Comments

• edited November -1

Kan ikkje tenkje meg til at han uttalar det "Jisle". Det blir for dumt.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Donaldismens far, Jon Gisle, har i det siste igjen kommet i søkelyset. I den anledning synes jeg det vil være greit å få avklart hvordan mannen selv uttaler sitt etternavn - er det Gisle, slik de fleste uttaler det? Eller er det den mer særnorske uttalemåten "Jisle"?

Har du eksempler på andre som heter Gisle, som uttaler navnet sitt Jisle?

Hva er egentlig "særnorsk" i denne sammenhengen?

Antar at du ser for deg å møte Gisle i fremtiden, og at du derfor vil være sikker på at du uttaler navnet han riktig, eller er dette nok en språk-tråd?

Forøvrig traff jeg Gisle for ca. 20 år siden, og kan ikke huske annet enn at navnet uttaltes med G. (i motsetning til kulturministeren)

• edited November -1

Uttales akkurat som det skrives! 100% sikker

• edited November -1

Det viktigste er å høre hvordan **mannen** selv uttaler navnet sitt. Så følgende tips; avanser mot ham, rekk ut lanken og presenter deg med fullt navn. Enten svaren han "Jon Gisle" eller "Jon Jisle".

Statsråden Giske uttaler sitt som "Jiske", men i følge ham selv sier han også ofte "Giske".
    Så lytt til selve mannen...

• edited November -1

Nettopp derfor jeg vet hva som er riktig uttale...

• edited November -1

Eh... Du *er* ikke...? :-)

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Eh... Du *er* ikke...? :-)

Jeg tror han er. Nemlig "Helgenen", etter profilbildet å dømme. ;)

• edited November -1

Nei, jeg er ikke Jon Gisle. Derimot kjenner jeg Jon ganske godt!

• edited November -1

Du kan jo kalle ham for Gislejisle, men tror nok at han foretrekker Gisle. Selv kaller jeg Edvard Munch for "Munchmonk", sånn for sikkerhets skyld. (Vet det er teit, men synes at teit skal teit fordrive).

• edited November -1

Hele denne diskusjonen er teit!

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Du kan jo kalle ham for Gislejisle, men tror nok at han foretrekker Gisle. Selv kaller jeg Edvard Munch for "Munchmonk", sånn for sikkerhets skyld. (Vet det er teit, men synes at teit skal teit fordrive).

Der er du inne på et liknende tilfelle. På norsk er det normalt å utale ordet munk med o-lyd - slik: monk, men familien Munch er vistnok særlig fisefin på det og insisterer på at navnet skal uttales med u-lyd - slik: munk.

• edited November -1

Jon Gisle er, såvidt jeg vet, ikke spesielt fisefin, og alle er enige om at navnet skal uttale Gisle, inkludert Gisle selv, så da blir hele denne diskusjonen ganske poengløs, blir den ikke? :p

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Jon Gisle er, såvidt jeg vet, ikke spesielt fisefin, og alle er enige om at navnet skal uttale Gisle, inkludert Gisle selv, så da blir hele denne diskusjonen ganske poengløs, blir den ikke? :p

Der har du et **poeng** ;-)

• edited November -1

Gisle... End of discussion...

• edited November -1

Då skulle eg kanskje ikkje opne denne diskusjonen att, men eg har eit anna spørsmål: Skal uttalen vere "Gissle" eller "Gisjle"?

• edited November -1

Er dette den nye quiz-tråden?;-)

• edited November -1

Jeg har alltid tenkt meg det førstnevnte!

• edited November -1

Hugsar at vi i fjor på denne tida hadde ein diskusjon om korleis «Klodrik» skulle uttalast (klodrik eller klådrik). Vi blei ikkje einige om noko som helst då heller.

• TedTed
    edited November -1

Gissle...

• edited November -1

Nei, Gisjle...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?