Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Scans/fotos etterlyses

edited March 2006 in Donaldisme

http://outducks.org/no/kb/
Som dere vil se ved å følge denne linken, har jeg nå lagt ut scans av coverne til
flesteparten av Kjempebøkene i Outducks. Fremdeles er det dog 2 covere som mangler:
- Onkel Skrue og lykkeskillingen (1989)
- Den store Skrue McDuck (1993)

Det ville være fint om noen her kunne bidratt til å få tettet de to hullene. Øyvind Braaten var forleden grei og sende meg fotos av to av bøkene (456*600pixels). Tilsvarende eller bedre kvalitet kan brukes. Mine egne bøker har jeg scannet (i 150 dpi) i to omganger - først øverste halvdel av coveret - etterpå den nederste halvdelen. Etterpå monterte jeg de to halvdelene (som overlappet hverandre) sammen og brukte til slutt et egnet program til å finpusse det hele.

Jeg foretrekker at fotos/scans sendes i f.eks. JPG-format slik at de blir lette å håndtere. Dersom noen kan scanne disse coverne og må gjøre det i to omganger vil det være fint om scannene sendes separat, så fikser jeg montering, etc.

«1

Comments

• edited November -1

At det var så mange bøker visste jeg ikke. Jeg må lure inn noen spørsmål her, så jeg slipper å lage en ny tråd:
    Hvor mange CB Jubileumsbøker har kommet ut?
    Er Jubileumsbøkene det samme som Gullbøker?
    Er det noen som har peiling på hvor mye et Carl Barks maleri (orginal) er verdt?
    Veldig takknemlig for svar

• edited November -1

donald4eva skreiv:

Jeg må lure inn noen spørsmål her, så jeg slipper å lage en ny tråd:

Det er vel ingen skam å lage en ny tråd for et nytt tema?

Hvor mange CB Jubileumsbøker har kommet ut? Er Jubileumsbøkene det samme som Gullbøker?

Det er de samme bøkene som kalles både jubileumsbøker og gullbøker, ja (begge navnene kommer fra den første boken i serien, som heter Jubileumsboken og er gullfarget). Det er 17 av dem; du finner oversikt over alle her:

http://coa.inducks.org/magazine.php/x/no/GB

Dessuten finnes boken Carl Barks julespesial, som ikke er en gullbok, men som er utført i omtrent samme stil som dem (den største forskjellen er at Donald-portrettet på forsiden er erstattet med et utsnitt av et Barks-maleri):

http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/CBJUL+1

• edited November -1

donald4eva skreiv:

Er det noen som har peiling på hvor mye et Carl Barks maleri (orginal) er verdt?

Det kommer mye an på bildet, men originalene er altfor dyre. I 2002 gikk "The Flying Dutchman" for åtti tusen dollar, d.v.s. en halv million kroner.
    http://scoop.diamondgalleries.com/scoop_article.asp?ai=8364&si=123

• edited November -1

donald4eva skreiv:

Jeg vet ikke om det er noen av hans malerier som har gått for enn høyere pris enn:

Sitat fra cbarks.dk:

It took a total of 5 months for Barks to produce his largest painting Rich Finds at Inventory Time. It immediately sold for 200,000 dollars.

• TedTed
    edited November -1

wow! holy shit! Det var dyrt det!:O

• edited November -1

Takk for svar!
    Jeg har visst litt igjen før jeg har en komplett samling av disse Jubileumsbøkene. Når det gjlder maleriene har jeg som mål å skaffe meg et innen 10 år :V

P.S. At jeg ikke startet en ny tråd er mest fordi jeg er både dum og lat...:)

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

(begge navnene kommer fra den første boken i serien, som heter Jubileumsboken og er gullfarget)

Dette tror jeg er feil. Jeg tror navnet gullbøker kommer fra Danmark (og Sverige?) der alle bøkene i denne serien har gyllent cover.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

(begge navnene kommer fra den første boken i serien, som heter Jubileumsboken og er gullfarget)

Dette tror jeg er feil. Jeg tror navnet gullbøker kommer fra Danmark (og Sverige?) der alle bøkene i denne serien har gyllent cover.

...så rart at jeg har kalt dem det lenge før jeg visste at de ble utgitt i Sverige og Danmark.

• edited November -1

Hm, er ikkje namnet gullbøker brukt i utgivinga ein stad og slik innført av Hjemmet då? For dei må vel ha visst at serien blei utgitt i Sverige og Danmark? :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

...har jeg nå lagt ut scans av coverne til
    flesteparten av Kjempebøkene i Outducks

Ikke ta dette som hverken klage eller mas, men hvorfor legger dere ikke ut flere scans av DD&co?

• edited November -1

Eg har i det siste lagt ut coverscans av dei blada eg har indeksert og nokre fleire, og eg vil prøve å få lagt til fleire. Scannaren min er ikkje akkurat nyaste modell, men det er då betre enn ingenting? Du kan òg leggje til scans, dersom du vil.

EDIT: Dei som er interesserte i å bidra med scans, kan fylgje denne lenkja: http://coa.inducks.org/sendscan.php , og registrere seg der.

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Sigvald skreiv:

...har jeg nå lagt ut scans av coverne til
    flesteparten av Kjempebøkene i Outducks

Ikke ta dette som hverken klage eller mas, men hvorfor legger dere ikke ut flere scans av DD&co?

Jeg jobber med saken. Alle årganger frem til og med 1959 finnes nå i Outducks. For en tid tilbake fikk jeg forøvrig tilsendt en CD med scans av aller årganger frem til 2005, så mer kommer etter hvert. Det første nye som vil dukke opp er scans av coverne til de 42 albummene i serien "Beste Historier fra/om DD&Co".

• edited November -1

Riksmåls eller landsmålsutgaven av de 7 albuma som er gitt ut på begge målformer ? :D

• edited November -1

Såvidt jeg kan se så er alle 42 album på plass. På riksmål. Men dersom rett skal være rett så må vel de 7 nynorskutgavene være med også. :V

• edited November -1

Bare en digresjon, riksmål er ikke det samme som bokmål ;-)

• edited November -1

Digresjoner tillatt og godatt :) Jeg bare tenkte jeg skulle skrive såpass dannet sprog at meldingen kom frem :)

• edited November -1

Hehehe :)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Riksmåls eller landsmålsutgaven av de 7 albuma som er gitt ut på begge målformer ? :D

Jeg har bare bokmålsutgavene av disse albumene.

Nestor Burma skreiv:

Såvidt jeg kan se så er alle 42 album på plass.

Foreløpig bare i Outducks. det tar alltid litt tid fra slike scans dukker opp i Outducks til de også registrerers og benyttes av COA.

De spredte scannene man nå finner i COA er altså ikke mine.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Såvidt jeg kan se så er alle 42 album på plass.

Foreløpig bare i Outducks. det tar alltid litt tid fra slike scans dukker opp i Outducks til de også registrerers og benyttes av COA.

De spredte scannene man nå finner i COA er altså ikke mine.

OK. Jeg må innrømme at jeg ikke har full innsikt i hvordan Inducks og Outducks fungerer i forhold til hverandre.

Kanskje det er noen andre som kan hjelpe til med å skaffe scans av nynorskutgavene? Ikke jeg dessverre, jeg har bare riksmålsutgaven. ;)

• edited November -1

Jeg har de syv albuma en plass. Kan sikkert finne de frem og skanne forsiden av dem. Hvor sender jeg så sluttresultatet ?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?