Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hvilken art er Advokat Lur?

edited March 2006 in Donaldisme

Er dette tatt opp før? Hvis, så må dere unnskylde.

Hvilket dyr mener dere at advokat Lur er? Mange sier han er en **rotte** , men jeg mener at han er en **coyote** ...

Her er litt fakta om coyoten: http://no.wikipedia.org/wiki/Coyote

Comments

• edited November -1

Interessant teori (at Lur er en coyote,altså). Selv må jeg innrømme at jeg alltid har sett på ham som en slags rotte. Men ved nærmere ettertanke er jo onkel Mortimer (som jo per definisjon burde være en mus) også litt rotteaktig. Jeg er fullstendig forvirret nå! Kan jeg ta en telefon til onkel Floyd?

• edited November -1

Jeg har trodd rev, men coyote virker plausibelt.

• edited November -1

As a kid, I always thought Sylvester (Lur) was a type of dog, as his ears are similar to those of Goofy and Pluto.
    But Floyd himself—in some long-ago interview, I believe—called Sylvester a rat, and in his earliest appearances, Sylvester does have a long rat's tail and rat's claws on his feet.
    So he's a rat in the same way that Gyro is a chicken: not the most obvious example of the species, but... well, the guy who should know best says so.
    Re: coyote, even if we didn't have Floyd's words on the rat issue, the tail would make it seem very unlikely to me.

• edited November -1

Jeg så også på saken for en stund siden, og kom fram til at han måtte være en prærieulv......selv om jeg altid har sett på han som en skabbete kjøter:)

• edited November -1

Advokat Lur har også ganske lik snute som den Coyoten (Prærieulven) i Loney Toones :-)

• edited November -1

I mitt hode har han alltid vært rotte, men er litt mer usikker etter å ha lest denne tråden.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

I mitt hode har han alltid vært rotte, men er litt mer usikker etter å ha lest denne tråden.

Når vår tids kanskje fremste sjefsautoritet på området Floyd Gottfredsons Mikke Mus, David Gerstein (ramapith), fastslår at Floyd Gottfredson fastlo at advokat Lur er en rotte så er det vel ikke mye å lure på lenger?

• edited November -1

Men så tror jeg at Lur ble skapt av Disney himself, og ikke av Gottfredson. Da er det vel fullt mulig at Lur var rotte i Gottfredsons hode, men ikke nødvendigvis i andres...

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Men så tror jeg at Lur ble skapt av Disney himself, og ikke av Gottfredson. Da er det vel fullt mulig at Lur var rotte i Gottfredsons hode, men ikke nødvendigvis i andres...

Spørsmålet er da hvilket hode som er mest til å stole på. Mange vil nok mene at Gottfredson var like viktig for muse-universet som Carl Barks var for ande-universet.

Et søk på internett gir dessuten følgende informasjon:

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Sylvester Shyster
    Sylvester Shyster is a character created by Floyd Gottfredson for the Mickey Mouse Comic Strips.

Så jeg holder nå fortsatt en knapp på Gottfredsson rottesyn i denne saken, jeg ;-)

• edited November -1

Jepp, han er utvilsomt en rotte.

• edited November -1

Mulig han er en rotte, men jeg ser fremdeles på ham som en Coyote ;-)

I DD & co for noen år siden, da den "Skrurkeportrett"-artikkelen gikk, sto det om han at han vistnok skulle være skapt av Walt Disney.

På denne siden: http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzone/hoozoo/shyster.html
    står det også at Lur var med i en film (er iallefall snakk om actor voice), men det er godt mulig at Gottfredson skapte figurer til filmer også.

Men at Gottfredson var like viktig for Mikke Mus, som Barks var for Donald, er jeg helt enig i.

• edited November -1

Han er en rotte for meg !

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Mulig han er en rotte, men jeg ser fremdeles på ham som en Coyote ;-)

I DD & co for noen år siden, da den "Skrurkeportrett"-artikkelen gikk, sto det om han at han vistnok skulle være skapt av Walt Disney. .

Det var Walt Disney som skrev manus til "Mickey Mouse in Death Valley" og var skaper av figuren, men det var Win Smith som tegnet. Gottfredson kom inn i bildet litt senere.
    Når jeg ser de første bildene av ham i "The Unsensored Mouse" ser han ut som en rotte med lang, tynn og svart hale.

• edited November -1

Er Sylvester en rotte, burde han ha rotteører. Men det har han ei. Dog coyote tror jeg temmelig sikkert han ikke er. Ørene ligner på Langbein's som jo er en bikkje (basset?). Utseendet er temmelig rotteaktig, så svaret må bli: Rottehund evt. langøret rotte

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?