Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Den mest irriterende fortellingen?

13

Comments

• edited November -1

"Skatt i glass og ramme" er en av mine absolutte favoritter av Rosa. En av de første jeg leste også...

"Kong Skrue av Skrueriket" har vel heller ikke så **mange** henvisninger til Barks, bortsett fra Kornelius Kvakk og statuen av ham?

• edited November -1

...men man kan jo ikke si at han kopierer Barks selv om han buker noen av Barks' kreasjoner!? Da kopierer jo de fleste tegnere Barks da, siden de bruker bl.a. Anton, Skrue og Hakkespettene.

• edited November -1

Mitt siste ord om Don Rosa:
    Han hadde som manusforfatter passet bedre i pockett enn i hovedbladet.
    Han burde fått en tegner til å tegne for seg (tegningene hans er forferdelige)
    Han har nok fantasi til å kunne kjøre sitt eget løp, han har nok penger, hvorfor .... (et ord som ikke kan brukes her) Barks?

• edited November -1

Dette med siste.... var en spøk.

:D

• edited November -1

Mest irriterende fortelling... Det er faktisk den jeg prøvde å lese i går, "Mickey's Inferno" i WDCS 666. Og da må jeg legge trykk på PRØVDE. For det første er rutene her altfor små (3 kolonner i stedet for de vanlige 2). For det andre så er rutene dekket av så mye tekst, som også er så knøttliten at jeg fikk vondt i øynene av å prøve å lese den.

Men det mest irriterende.... teksten under hver rute er på rim, og beskriver det man allerede ser i tegningen, så for det meste er den smør på flesk.

Etter 5-6 sider bladde jeg bare fort gjennom resten av historien og la bladet vekk, skikkelig irritert og forbannet......

• edited November -1

176-761 skreiv:

Håper virkelig du tuller her. Menmen, hver sin smak...

• edited November -1

176-761 skreiv:
    {{ Han burde fått en tegner til å tegne for seg (tegningene hans er forferdelige)}

Tiltredes!

• edited November -1

1800 skreiv:

176-761 skreiv:
    {{ Han burde fått en tegner til å tegne for seg (tegningene hans er forferdelige)}

Tiltredes!

Det er her jeg også er enig, men jeg tør jo nesten ikke si det...Det er liksom ikke MIN Donald han tegner...
    :-S

• edited November -1

I Carl Barks historien "postmannen" som nylig ble opptrykket var det sånne tjukke svarte streker rundt. Gud jeg ble irritert...

• edited November -1

176-761 skreiv:

Jaja. Smaken er som baken. Med andre ord heilt ræva:-)

• edited November -1

Elise skreiv (om Don Rosa):

Det er liksom ikke MIN Donald han tegner...

Det er akkurat DET som er mitt problem også. Dons gnidrete tegnestil med mye skraveringer minner en del om amerikanske undergrunns-serier fra 70-tallet, og den slags hører liksom ikke hjemme i Andeby.

Det kommer vel aldri til å skje, men ... hvordan hadde det vært om Don skrev manus og Pat Block tegnet? Bare som et tankeeksperiment? Det ville jo ikke blitt en skikkelig Don Rosa-historie, men kanskje det ville blitt skikkelig bra?

• edited November -1

Håper at Don Rosa vil fortsette å skrive **og** tegne disneyserier for alltid. Uten Don Rosa hadde jeg sluttet å lese disney i forrige århundre. Hans tegninger passer som hånd i hanske til manuset. Trist for dere som ikke liker disse nydelige seriene.Jeg elsker også masse av amerikanske undergrunns-serier fra 70-tallet. Tenk om Robert Crumb hadde tegnet Donald?

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Håper at Don Rosa vil fortsette å skrive **og** tegne disneyserier for alltid.

ENIG !!! Enig...., enig og atter enig!!!!!

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

.Jeg elsker også masse av amerikanske undergrunns-serier fra 70-tallet. Tenk om Robert Crumb hadde tegnet Donald?

Det er en tanke jeg ikke tør tenke en gang. Crumb er genial og vi vet jo alle hva han synes om (bak)ender...

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Tenk om Robert Crumb hadde tegnet Donald?

My point. Hvis Crumb hadde tegnet Donald, kunne det blitt hysterisk morsomt. Men det ville ikke vært DONALD. Litt av den samme følelsen får jeg når jeg leser Don Rosa.

Men det finnes unntak, for eksempel LoS. Denne serien har jeg stor glede av, og den har også beriket min opplevelse av Barks-universet. Når Skrue nevner noe som skjedde i hans ungdom, tenker jeg "tilbake" på Don Rosa-historien som beskriver den samme hendelsen. Dermed får lesingen over- og undertoner som den ikke hadde før.

I LoS er jeg heller ikke plaget av Dons tegnestil, både fordi han tegnet bedre den gangen enn han gjør nå, og fordi stilen på en måte kler historier som foregår i "gamle dager".

• edited November -1

Elise skreiv:

1800 skreiv:

176-761 skreiv:

Tiltredes!

Det er her jeg også er enig, men jeg tør jo nesten ikke si det...Det er liksom ikke MIN Donald han tegner...
    :-S

For meg er Don Rosas tegninger av Donald, sånn jeg tenker at Donald **egentlig** hadde sett ut hvis han hadde levd i dag. Barks og Rota har etter min mening de //beste// tegningene av Donald, mens Rosa har de mest //virkelige.//
    Harr ikke peiling på hvorfor jeg mener dette da:-)

• edited November -1

Denne er jeg helt enig i :) At Don Rosa på en måte tegner endene sånn som de ville ha sett ut om de kom ut av bladene.
    Jeg synes at tegningene hans er kjempefine jeg. På sin egen spesielle måte. Og en Don Rosa historie tegnet av noen andre en Don sjøl? :S Brr!

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Det er akkurat DET som er mitt problem også. Dons gnidrete tegnestil med mye skraveringer minner en del om amerikanske undergrunns-serier fra 70-tallet, og den slags hører liksom ikke hjemme i Andeby.

Er det noe som, etter mitt skjønn, ikke hører hjemme i Andeby så er det heller Fecchis og andres strukturløse sidelayout i Marvel-stil.

• edited November -1

For meg er DR's herlige undergrunns-stil med dei effektfulle skraveringane og alle detaljane den ulitimate Andeby-stilen. Undergrunnsmiljøet i Andeby er jo godt representert i historiane, så kvifor ikkje ein undergrunns-teiknestil?

Nils Petter skreiv:

I LoS er jeg heller ikke plaget av Dons tegnestil, både fordi han tegnet bedre den gangen enn han gjør nå, og fordi stilen på en måte kler historier som foregår i "gamle dager".

Det går jo ikkje an å seie at han teikner dårligere no enn han gjorde da? Greit at du ikkje liker retninga stilen hans har utvikla seg i, men å seie at han teikna betre før blir feil i mine auge. Spør du meg så har den då ikkje utvikla seg *så* mykje sia då. DR er og blir DR, det har då ikkje skjedd nokon store merkbare forandringar i stilen hans sidan LoS, har det vel? Bortsett ifrå Flemming Andersen som gjerne vil vere italiener og Vicar som er i ferd med å bli gamal, så er det så vidt eg har oppdaga få teknarar som har gjort drastiske endringar i stilen sin opp i gjennom åra.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

DR er og blir DR, det har då ikkje skjedd nokon store merkbare forandringar i stilen hans sidan LoS, har det vel?

Dette er det nok delte meninger om, men det er jo nettopp det som er noe av moroa. Hvis alle her på AOL-forumet hadde likt og ment det samme, ville det blitt ganske kjedelig.

Jeg prøvde å legge "Skjerperen i Culebra" opp ved siden av en episode av LoS, og etter min mening er kvalitetsfallet påfallende. Dette går først og fremst på tre ting:

1. Figurene er stivere i den nyeste serien. Positurene virker mer kunstige.

2. Kameravinklene er mindre oppfinnsomme.

3. Streken er mer grumsete, som om Don plutselig har begynt å tegne i mindre format.

Nå skal jeg innrømme at det siste kan skyldes Photoshop eller dårlig trykk. Jeg har bare den amerikanske utgaven av LoS, og der er trykken svært god.

Bortsett ifrå Flemming Andersen som gjerne vil vere italiener og Vicar som er i ferd med å bli gamal, så er det så vidt eg har oppdaga få teknarar som har gjort drastiske endringar i stilen sin opp i gjennom åra.

Barks' 40-tallsdonald med lang hals og langt nebb er vel svært forskjellig fra 50- og 60-tallsversjonen. Og Daniel Branca forandret jo tegnestil totalt, nesten over natten (dette har vært diskutert i en annen tråd).

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?