Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Den mest irriterende fortellingen?

24

Comments

  • edited November -1

    Chrisron skreiv:

    Jeg må bare slutte meg til de som irriterer seg over Gneis. Jeg syns hun bare er slitsom.

    Har litt sans for henne jeg, men så har jeg ikke lest så mye om henne heller.

  • edited November -1

    Ted skreiv:

    Merker vi en litt negativ holdning til bifigurer? Birgitte, Klodrik, Gneist?;-)

    Liker Birgitte, men ikke Klodrik og Gneis noe større. Hvis jeg en sjelden gang hopper over historier i Pocketer, så er det de "Klodrik-ødelegge-for-Donald"-historiene det blir.

  • edited November -1

    For å sitere:
    Historiene til Don Rosa som er "spin-off" på tidligere Barks-historier! Tanketomt og intetsigende forsøk på å trekker veksler på det som Barks har laget. Det blir noe ala "Frankenstein jr". Hvis en serietegner skal utvikle seg og lage interessante og gode historier, må han utvikle sin egen stil. Rosas håpløse forsøk på å nedkopiere Barks bidrar i så måte kun trettende mani.
    Takk for den, bifalles 100%

  • edited November -1

    Ut med Klodrik og inn med Raptus von Rupp, men hvis det absolutt skal være med en and uten hjerne i Donaldpocketer: velg for guds skyld Tullrik, den ultimate dusten (positivt)!

  • edited November -1

    Jeg ville heller ha mer Raptus og Kloderik, problemet er mer at de mangler det lille extra som en dyktig manusforfatter/tegner kan gjøre med dem. Moby ligger også der, kom inn, ble aldri gjort til noe (her veiver jeg med hendene foran monitoren) ...... videre. Potensialet er der jo. Gode ideer, potensielt gode borgere i andeby, men ingen har tatt seg bryet med å gi dem kjøtt nok til å .. _Leve_..

  • edited November -1

    don rosist skreiv:

    Hvilken fortelling synes dere er den mest "irriterende" fortellingen dere har lest?


    Det jeg irriterer meg mest over er nok at Egmont øyensynlig har gitt klippekort til middelmådigheter som Paul Halas fremfor å presentere flere perler av dyktige forfattere som Olaf Solstrand, Lars Jensen, Nils Petter Smeby, Tommy Kvarsvik og Tormod Løkling.


    176-761 skreiv:

    For å sitere:
    Historiene til Don Rosa som er "spin-off" på tidligere Barks-historier! Tanketomt og intetsigende forsøk på å trekker veksler på det som Barks har laget. Det blir noe ala "Frankenstein jr". Hvis en serietegner skal utvikle seg og lage interessante og gode historier, må han utvikle sin egen stil. Rosas håpløse forsøk på å nedkopiere Barks bidrar i så måte kun trettende mani.
    Takk for den, bifalles 100%

    Jeg synes det er dårlig gjort å rakke slik ned på Don Rosa. Dessuten kopierer han ikke - han lager fortsettelser. Det var akkurat det som revitaliserte min interesse for Donald og slik har det sikkert vært for veldig mange andre også.

  • edited November -1

    Sigvald skreiv:

    Jeg synes det er dårlig gjort å rakke slik ned på Don Rosa. Dessuten kopierer han ikke - han lager fortsettelser. Det var akkurat det som revitaliserte min interesse for Donald og slik har det sikkert vært for veldig mange andre også.

    Jeg syns ikke det er "dårlig gjort". Alle må ha lov til å ha sin mening. Noen liker Don Rosa, andre ikke. Noen syns han lager Barks-kopier, andre mener han lager Barks-fortsettelser. Meningene er delte, og det bør vi respektere.

  • edited November -1

    Karamell skreiv:

    Noen liker Don Rosa, andre ikke. Noen syns han lager Barks-kopier, andre mener han lager Barks-fortsettelser. Meningene er delte, og det bør vi respektere.

    Jeg har hatt stor glede av å lese mange av Don Rosas historier. Han har en tegnestil og en strek som er meget spesiell --- litt uvant for oss som er alet opp med de "gamle" kanskje, men i mine øyne absolutt ikke dårlig. Imidlertid skulle jeg nok ønske at han virket mer "selvstendig" og ikke ( så godt som ) alltid skulle være nødsaget til å ha Barks-referanser i historiene. Uansett, tror jeg Sigvald har meget rett i at nettopp Don Rosa har revitalisert Donaldinterressen for mange. Jepp!

  • edited November -1

    Jeg synes det er dårlig gjort å rakke slik ned på Don Rosa. Dessuten kopierer han ikke - han lager fortsettelser. Det var akkurat det som revitaliserte min interesse for Donald og slik har det sikkert vært for veldig mange andre også. }}

    Poenget er at Rosa bevisst spinner videre på fortellinger fra Barks. For å uttrykke seg innen seriemediet er han avhengig av Carls historier for å kunne lage egne serier. Og da blir en han kopist. Om noen kaller det fortsettelser eller kopiering går da ut på det samme.

    Jeg vet at Barks selv hatet dette, at noen bevisst brukte hans historier til å "koke suppe på" for å lage nye historier. (Det har han selv fortalt meg). Hvis Rosa ikke hadde de gamle Barks-historiene å spinne videre på, er det tvilsomt om han hadde hatt noen selvstendige og bærende idéer. I mine øyne er dette egentlig fint lite kreativt, og vitner om idétørke - noe Barks selv var helt enig i.

    Hvis alle skulle kopiere hverandre, hadde det blitt skapt lite av varig verdi. Så lenge Rosa er avhengig av referanserammene til Barks, blir historiene ikke særlig originale - men heller forutsigbare og kjedelige. For å bli en god og selvstendig serieskaper, er det nødvendig å finne en egen stil.

    Hvis vi eksempelvis ser på Daan Jippes, så lager han historier i Barks´ fortellertradisjon. Men han setter figurene og fortellingene inn i sin egen kontekst, og er ikke avhengig av referanser og lett plagiering av Barks´ historier for å kunne uttrykke seg. Og der ligger forskjellen.

  • edited November -1

    1800 skreiv:

    Jeg vet at Barks selv hatet dette, at noen bevisst brukte hans historier til å "koke suppe på" for å lage nye historier. (Det har han selv fortalt meg).

    Når du sier at Barks hatet dette, er dette et ganske sterkt uttrykk. I og med at du har snakket med ham om dette, kan du si noe mer om hva han faktisk sa om Rosas serier ?
    Peter Kylling har på cbarks.dk en side som heter Meetings, hvor kjente og mindre kjente personer forteller om sitt møte med Barks. Du har ikke vurdert å bidra der ?

  • edited November -1

    1800 skreiv:

    Hvis alle skulle kopiere hverandre, hadde det blitt skapt lite av varig verdi. Så lenge Rosa er avhengig av referanserammene til Barks, blir historiene ikke særlig originale

    Här håller jag inte med. Visst, jag tycker också Rosa dragit fortsättningarna på Barks serier lite väl långt men många av hans egna kortare serier står sig fortfarande som ett genuint hantverk, utan att för den skull referera till någon specifik Barks-serie. Själv är jag lite kluven till Rosas serier, och skulle personligen inte hylla Rosa som någon av de **allra** främsta Disneyserie-skaparna, men det går inte att komma ifrån att han bidragit med väldigt mycket nya ideer och revolutionerat Disneyserierna, vare sig man gillar hans verk eller inte. Och den kreativa person som påstår att han/hon inte delvis lånar element från andra (vare sig vi kallar det låna eller att kopiera) antingen ljuger eller saknar fullständigt självinsikt. Varje tanke som passerar genom våra huvuden blir automatiskt en tolkning av förlagan och Rosa både skriver och tecknar så vitt jag vet sina berättelser själv. Rosa sticker i alla fall inte under stol med sitt arv från Barks.

    For å bli en god og selvstendig serieskaper, er det nødvendig å finne en egen stil.

    Och en egen stil har Rosa definitivt skapat. Hans teckningsstil är så distinkt att även otränade läsare kan känna igen hans ankor. Dessutom är hans inställning att basera berättelser på historiska fakta, och ansträngningen att inte motsäga historien, Barks eller sig själv rätt unik. Därmed inte sagt att man måste tycka om det. Angående plagiering så beror det på var man drar gränsen. I princip kan man inte använda Magica i en serie utan att referera till Barks och låsa sig inom hans referensramar.

    Hvis vi eksempelvis ser på Daan Jippes, så lager han historier i Barks´ fortellertradisjon. Men han setter figurene og fortellingene inn i sin egen kontekst, og er ikke avhengig av referanser og lett plagiering av Barks´ historier for å kunne uttrykke seg. Og der ligger forskjellen.

    Detta anser jag är **exakt** vad Rosa gjort i många av sina tidiga 10-sidare. Till exempel serien om de chokladdoppade skvimporna (WDC528), skolk-serien (WDC531) eller fönsterputsar-serien "Incident at McDuck Tower" (DDA22) tycker jag är lysande berättelser, till stora delar i Barks berättar-tradition utan att för den skull vara i närheten av något plagiat.

  • edited November -1

    La meg si med en gang at jeg ikke har noen problemer med at andre har forskjellige oppfatninger enn de jeg selv har. Denne tråden gjelder selvsagt "irriterende" fortellinger - og der har jeg kommentert hva jeg selv misliker. Andre trenger selvsagt ikke dele disse meningene!

    Barks selv var opptatt av hans historier var hans egne. Derfor irriterte det han at Rosa begynte å spinne videre på dette (som var noe Barks hadde laget på egenhånd), og til overmål var den direkte årsak til at Rosa ble populær i Europa. Dette var bakgrunnen til at Barks sa ja når han ble invitert til Europa i 94, fordi han følte at Rosa ufortjent tok æren for noe som Barks egentlig var opphav til.

    Og det finnes en grunn til at "Horsing around with history" ikke ble overlatt til Rosa for ferdigtegning. Dette skal visstnok ha irritert Rosa veldig, fordi han så på seg selv som den offisielle Barks-arvtager...

  • edited November -1

    1800 skreiv:

    Barks selv var opptatt av hans historier var hans egne. Derfor irriterte det han at Rosa begynte å spinne videre på dette (som var noe Barks hadde laget på egenhånd), og til overmål var den direkte årsak til at Rosa ble populær i Europa. Dette var bakgrunnen til at Barks sa ja når han ble invitert til Europa i 94, fordi han følte at Rosa ufortjent tok æren for noe som Barks egentlig var opphav til.

    Og det finnes en grunn til at "Horsing around with history" ikke ble overlatt til Rosa for ferdigtegning. Dette skal visstnok ha irritert Rosa veldig, fordi han så på seg selv som den offisielle Barks-arvtager...

    Barks var under "managerstyre" i en periode, noe som han senere beskrev som de verste årene i sitt liv. Forholdet mellom disse managerne og Rosa var ikke særlig godt, hvordan kan dette ha påvirket hans forhold til Rosa ? Etter denne perioden kom det jo til en slags forsoning mellom Barks og Rosa - ved at Barks inviterte ham hjem til seg. Ville han ha gjort det med en serietegner som han hatet historiene til ?

  • edited November -1

    Mest irriterende fortelling? Don Rosas "En drøm for livet". Her blir en morsom ide ødelagt av et totalt ulogisk plot. Hvorfor er det så viktig at Skrue ikke røper kombinasjonen til hvelvet mens han drømmer? B-gjengen er jo uskadeliggjort - de sitter bastet og bundet på Skrues kontor. Den enkleste måten å få dem ut av drømmen på, må vel være å FORTELLE dem kombinasjonen. Så kunne Skrue bare forandret koden straks han våknet opp.

  • edited November -1

    1800 skreiv:

    La meg si med en gang at jeg ikke har noen problemer med at andre har forskjellige oppfatninger enn de jeg selv har. ... Andre trenger selvsagt ikke dele disse meningene!

    Oj, nu verkade jag kanske för hård i ett inlägg igen. Tolka mig ikke som att jag tycker alla måste dela min mening heller.

    Eftersom tråden mycket riktigt handlar om "irriterande berättelser" kan jag nämna att jag irriterar mig på många av Rosas berättelser på grund av att han inte utnyttjar sin potential. Han har gång på gång visat att han kan skriva fantastiska berättelser, främst när han tar sig an kortare, mer humoristiska berättelser. Många av hans längre äventyrsberättelser blir för tråkiga att läsa för att han måste dra in så många detaljer och förklara allting i de överdrivet komplicerade berättelserna i minsta detalj -och det har blivit värre med åren.

    Derfor irriterte det han at Rosa begynte å spinne videre på dette (som var noe Barks hadde laget på egenhånd), og til overmål var den direkte årsak til at Rosa ble populær i Europa.

    Jag skulle gå så långt som att skriva att (jag tror att) Barks berättelser är den direkte årsak till att det fortfarande publiceras Disneyserier. Jag tror helt enkelt inte intresset för Disneyserier hade varit tillräckligt stort för att motivera fortsatt produktion om inte Barks kommit in i bilden.

  • edited November -1

    Jeg har også fått referert det møtet mellom Barks og Rosa. Det utviklet seg visstnok til at Barks skjønte at Rosas serier var laget ut fra hans beundring av det Barks tidligere hadde laget. Personlig hadde jeg ingen kontakt med Barks etter dette, så jeg aner ikke om han hadde endret innstilling til dette "gravrøveriet" som han tidligere hadde omtalt Rosas serier som.

  • SvKSvK
    edited November -1

    Bare for å si det med en gang: Don Rosa hadde blitt populær selv om han ikke hadde laget fortsettelser til Barks-historier. Han har jo bevist dette mange ganger med kvalitetshistorier som ikke har noe med Barks å gjøre. "De ti avatarene", anyone?

  • edited November -1

    SvK skreiv:

    Bare for å si det med en gang: Don Rosa hadde blitt populær selv om han ikke hadde laget fortsettelser til Barks-historier. Han har jo bevist dette mange ganger med kvalitetshistorier som ikke har noe med Barks å gjøre. "De ti avatarene", anyone?

    "Visdommens voktere" er også en god historie som ikke har noe med Barks å gjøre...

  • edited November -1

    Jonas Larsen skreiv:

    "Visdommens voktere" er også en god historie som ikke har noe med Barks å gjøre...

    Nja, både general Sniff, Hakkespettboken såvel som Hakkespettenes wjw-logo er i det minste Barks-oppfinnelser. Men ellers har du selvsagt helt rett.

  • edited November -1

    Også har vi jo «Skatt i glass og ramme» (det var det jeg mente i stad:-))

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?