Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Jeg vil ha Donaldismens "nye testamente"

edited March 2006 in Donaldisme

Etter å ha lest Donaldismen av Jon Gisle venter jeg spent på en fortsettelse som tar for seg de tretti årene som har gått etter at boka ble skrevet.

Jeg synes denne perioden noe som bør bli dokumentert av en kyndig donaldist på samme måte som den foregående, og det er absolutt nødvendig at dette blir gjort før våre kyndige Donaldister får et altfor langt avstandsforhold til perioden det skal skrives om.

Er det gjort et forsøk på dette før, vil jeg svært gjerne høre om det.

«134

Comments

• edited November -1

Jeg er enig! Donaldismen er en genial bok som dessverre stopper litt tidlig. (Ikke så rart siden den er skrevet for år og dag siden).

Imidlertid frykter jeg at en Donaldismen-fortsettelse vil bli litt for... seriøs. Og litt for fokusert på tegnere. Joda, en slik bok ville også vært meget interessant og etterlengtet, men Donaldismen har sin styrke i å være ganske så morsom og ironisk samtidig som den tar veldig mye på kornet. Heia Donaldismen :)

• edited November -1

Da Donaldismen kom ut var den rykende ferskvare...

• edited November -1

Einherje skreiv:

?
    Slik er det jo med mange bøker som kommer ut.

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Einherje skreiv:

?
    Slik er det jo med mange bøker som kommer ut.

Det var nå bare ment som en rask kommentar til dette:

Jeg er enig! Donaldismen er en genial bok som dessverre stopper litt tidlig. (Ikke så rart siden den er skrevet for år og dag siden).

Bokas forord er skrevet i 1972 og har med seg info om DD&Co opp til det året.

• edited November -1

Apropos donaldisme: Har dere sett dette:

http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=768

Det hadde vært artig med noe tilsvarende i Norge.

• edited November -1

Det hadde det vore. Kjenner vi til donaldistar som jobber i det miljøet der?

• edited November -1

Gunnar And skreiv:

Det hadde vært sinnsykt kult ;)

• TedTed
    edited November -1

Jepp:-D Heia!

• edited November -1

Skal vi få ein Donaldismen 2, må den nesten vera skrive av Jon Gisle (ihvertfall etter mi meining). Så spørs det korvidt han har interesse for slikt.

Alternativt kunne Cappelen kanskje gi ut Donaldismen på nytt med eit lengre forord av ein meir moderne donaldist.

• edited November -1

har ikke lest Donaldismen, vist du først finner den er den jo svindyr, og det lokale biblioteket har det ikke :(. Håper det blir gjennopptrykk har syykt lyst til å lese den.

• edited November -1

don rosist skreiv:

har ikke lest Donaldismen, vist du først finner den er den jo svindyr, og det lokale biblioteket har det ikke :(.

Bergen Offentlige Bibliotek har den. Dei har den rettnok ståande i magasinet, så du finner den ikkje i hyllene, du må spørja etter den, og den er dessutan utlånt akkurat no, men dei har den.

• edited November -1

Takk:) Skal prøve å få lånt den.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Alternativt kunne Cappelen kanskje gi ut Donaldismen på nytt med eit lengre forord av ein meir moderne donaldist.

Dette kunne vært en oppgave for deg, Olaf ! Kanskje du kunne foreslå dette for Gisle ?

• edited November -1

Hm. For det første er eg ikkje interessert i å skrive noko slikt (eg trur det er ein kjempejobb som eg ikkje er moden for). Dessutan har eg ingen kontakt med Gisle.

• edited November -1

Gunnar And skreiv:

Kanskje det er mulig å spørre NRK på e-post, om de syntes dette er interresant? De laget jo en duckumentar om Barks og jeg tror muligens at en slik video om Donaldismen hadde skaffet seg like mange seere.

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Etter å ha lest Donaldismen av Jon Gisle venter jeg spent på en fortsettelse som tar for seg de tretti årene som har gått etter at boka ble skrevet.

Boka ble utgitt i 1973 så vi snakker om 33 år eller 1/3-århundre.

Jeg synes denne perioden noe som bør bli dokumentert av en kyndig donaldist på samme måte som den foregående, og det er absolutt nødvendig at dette blir gjort før våre kyndige Donaldister får et altfor langt avstandsforhold til perioden det skal skrives om.

Jeg liker tanken din. Spørsmålet er bare om det ikke har skjedd så mye de siste 33 år - f.eks. baserte Gisle seg kun på norske utgivelser - at det beste vil være å begynne helt på nytt? Donaldismens historie kan i så fall baseres på amerikanske forhold og f.eks. inndeles i følgende grove faser:

- Urdonaldismen (1928-1942)
    = Tiden før Barks aktive tegneserieperiode. Dominert av Floyd Gottfredson.

- Den klassiske donaldisme (1942-1967)
    = Barks' aktive periode som serietegner.

- Den donaldistiske middelalder (1967-1987)
    = Tiden mellom Barks' aktive periode som serietegner og Gladstones presentasjon av den nye generasjon i form Don Rosa og William van Horn.

- Den donaldistiske renessanse (1987-)
    = Den nye tid hvor bl.a. Don Rosa spiller en viktig rolle, men hvor også mange serieskapere er viktige.

Er det gjort et forsøk på dette før, vil jeg svært gjerne høre om det.

Det har i hvert fall jeg ikke hørt noe om.

Olaf Solstrand skreiv:

Skal vi få ein Donaldismen 2, må den nesten vera skrive av Jon Gisle (ihvertfall etter mi meining). Så spørs det korvidt han har interesse for slikt.

Enten det eller av flere personer med fokus på hvert sitt område, under ledelese av en autoritet som Erik Hørthe.

Det er jeg rimelig sikker på at Gyldendal (det er dem som har utgitt mitt eksemplar i hvert fall) hadde protestert heftig på - copyright gjelder nemlig for andre enn bare Disney...;-)

• edited November -1

Olaf paa telefon:

Eg kjem meg tydelegvis ikkje på nett i kveld. Men eg beklager forvirringa, eg meinte sjølvsagt å nemne det forlaget som har GITT ut Donaldismen, men i augeblikkets lidenskap var eg så bombesikker på at det var Cappelen at eg ikkje gadd å slå det opp :) Sigvald har sjølvsagt rett, det skal vera Gyldendal.

• edited November -1

Jobber med saken.
    Bind en handler om Walt som uttrykker seg om lys, og det blir lys.
    I bind to skaper Carl Barks mye godt.
    I bind tre, apokalypsen, kommer en viss Rosa inn på banen.

Altså, bind 1 handler om mot, vilje og hardt arbeide. Bind to om moro, folk som ikke vet bedre og lutter glede. Bind tre om frimureri, familieforbindelser og amerikansk adel.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

f.eks. baserte Gisle seg kun på norske utgivelser - at det beste vil være å begynne helt på nytt? Donaldismens historie kan i så fall baseres på amerikanske forhold og f.eks. inndeles i følgende grove faser:

- Urdonaldismen (1928-1942)
    = Tiden før Barks aktive tegneserieperiode. Dominert av Floyd Gottfredson.

Godt poeng. Men det er kanskje et problem at man i det hele tatt opererer med begrepet "donaldisme"? Dette innebærer vel på sett og vis at det er Donald som er hovedperson? Og det var han vel strengt tatt ikke i Gottfredsons serier? Egentlig var han vel ikke det før Barks gjorde sin inntreden sånn på begynnelsen av 40-tallet...? I dette perspektivet bør man kanskje erstatte "donaldismen" med et annet begrep? "Andebyismen"? "Disneyismen"? Eller hva med "Mikkeismen" for perioden fra rundt 1930 til 1940ognoe, da Donald-seriene (med Barks) virkelig begynte å ta av?

• edited November -1

Hva med Taliaferro?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?