Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Døde" figurer.

DRDR
edited February 2006 in Donaldisme

Jeg lurte på om Raptus von Rup og en del andre av figurene egentlig **ER** "døde"?
For et år eller to siden fikk jeg høre at bl.a. Raptus er "død", men nå for kanskje noen måneder siden var Raptus i en eller annen DDpocket eller DD&CO eller et eller annet. Så... Er det andre som vet noe om denne midlertidlige "døden"?

«1

Comments

• edited November -1

For det første: død betyr ikkje død. Det mange omtalar som «døde» figurar er rett og slett figurar som eit forlag (Egmont, vanlegvis) har slutta å bruke. Det tyder ikkje at vi har fått sjå ein dødsscene, og det tyder heller ikkje at vi aldri får sjå figuren igjen.

Men: Når det gjelder Raptus, er han «død» i den forstand at Egmont ikkje **lager** historier med han lenger. Men i Donald Pocket er det mange historier som ikkje er laga av Egmont, så der kan han vera med sjølv om han er «død» hos dei som lager historier i Egmont.

• DRDR
    edited November -1

Jojo. Jeg vet jo at "død" ikke er "død". ;)
    Takk skal du ha.

• edited November -1

Hva hvis du, Olaf, har lyst til å skrive en historie hvor Raptus er med, er det ikke ønskelig fra Egmonts side, eller er det serieskaperne som har valgt bort figuren?

• edited November -1

Når man snakker om "døde" figurer, hva skjedde egentlig med Indiana Beinson? Ønsker ikke lenger redaktørene å publisere slike serier? Har forfatteren lagt opp? Er man gått tom for ideer?

Hva er grunnen til at noen figurer "dør"? Skyldes det lav popularitet? Hvordan foregår i så fall slike statistiske undersøkelser? Eller er det noe annet?

• edited November -1

Jeg mistenker at Bestemor Duck er nær ved å forsvinne.

• DRDR
    edited November -1

Om gamle frøken duck "dør" dør jeg også. :(
    Det aksepterer jeg ikke!

• edited November -1

Kent skreiv:

Når man snakker om "døde" figurer, hva skjedde egentlig med Indiana Beinson? Ønsker ikke lenger redaktørene å publisere slike serier? Har forfatteren lagt opp? Er man gått tom for ideer?

Indiana Beinson var sist med i nyeste Donald Pocket :-)
    Der samarbeider han også med fetteren Langbein...

• edited November -1

Men hvorfor er Raptus ansett "død" av Egmont? Er det fordi han ikke tilhører Barks' "kanon"? Er Egmont en gjeng Barks-puritanere? Og gjelder da det samme for karakterer som Moby og Ørnulf Ørn? Har noen en oversikt over hvilke Disney-figurer som er "på indeks" hos Egmont (men kanskje ikke f.eks. hos Disney Italia)?

• edited November -1

Solveig skreiv:

Hva hvis du, Olaf, har lyst til å skrive en historie hvor Raptus er med, er det ikke ønskelig fra Egmonts side, eller er det serieskaperne som har valgt bort figuren?

Det er forlaget som har valgt han bort ja, ikkje serieskaparane.

Kent skreiv:

Det er fleire forfattarar som bruker han, men han er absolutt ikkje død. Eit søk i INDUCKS viser at han var med i ti lengre historier berre i 2005, pluss sju einsidarar. Men det var jo i Italia. Indiana er ein figur Egmont aldri har laga historier med, nemlig.

Hva er grunnen til at noen figurer "dør"? Skyldes det lav popularitet? Hvordan foregår i så fall slike statistiske undersøkelser? Eller er det noe annet?

Eg trur det i stor grad er basert på redaksjonelle beslutningar gjort av profesjonelle teikneserieredaktørar. Men det er berre mi gjetning. Merk forsåvidt at død ikkje vil seie at du aldri gjenoppstår igjen. Dei siste åra har vi jo fått masse nye historier med t.d. Klodrik.

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

Indiana Beinson var sist med i nyeste Donald Pocket
    Der samarbeider han også med fetteren Langbein...

Jeg henger visst litt etter når det gjelder pocketlesing. Får hente meg inn igjen i helga. Er det en lang historie?

Olaf Solstrand skreiv:

Det er fleire forfattarar som bruker han, men han er absolutt ikkje død. Eit søk i INDUCKS viser at han var med i ti lengre historier berre i 2005, pluss sju einsidarar. Men det var jo i Italia. Indiana er ein figur Egmont aldri har laga historier med, nemlig.

Som du skrev; det var jo i Italia. Det har jo vært gitt ut noen Beinsonhistorier i DP og pga dårlige kunnskaper i italiensk er det disse utgivelsene jeg har tilgang til. Men siden han nå har dukket opp igjen virker det jo som han fremdeles er akseptert av nordiske(?) redaktører. Vet du hvordan kvaliteten er på de historiene som bare blir utgitt i Italia?

• edited November -1

Har forsøkt å lage en liten oversikt over figurer som var ganske vanlige før i tiden, men som nå nærmest er borte:

Moby Duck.
    Figuren kan ses på forsiden i nr.49/1998, men siste Egmont-historie ble utgitt i 1991. Heller ikke i Nederland blir han benyttet, men han forekommer fortsatt i Italia.
    Wimson.
    Samme som Moby, ikke i Egmont siden 1991. Heller ikke i Nederland og Italia.
    Ørnulf Ørn.
    Ble sist benyttet i Egmont i 1999. Blir ikke benyttet i Nederland, og benyttes svært lite i Italia.
    Gus og Jack.
    Ble sist benyttet av Egmont i 1995, men har vært på et par forsider etter dette. Ble benyttet i Nederland en gang i 2002, nest siste gang i 1997. Lite benyttet i Italia.
    Petters Tenkehette.
    Ble sist gang benyttet hos Egmont i 1980. Brukes ikke i Nederland og Italia.
    Jesper Skauen
    Bortsett fra David Gerstein sin historie "Gjøkvalsen" fra 2001, der vi egentlig ikke får se figuren, er han ikke benyttet av Egmont. Ble en sjelden gang brukt i Italia, sist i 1995. Brukes ikke i Holland. Ble jevnlig brukt i serier fra Disney Studios, og siste historie kom i 1979.
    Raptus Von Rupp
    Bortsett fra Don Rosa sin historie "En Helt Spesiell Liten Ting" fra 1997 (samt noen forsider), har denne figuren nesten ikke blitt benyttet av Egmont. Det finnes en 7-sider fra 1976 og en 1-sider fra 1985 og en 2-sider fra 1969, samt et par lengre historier for det italienske markedet. I Nederland ble han brukt i 3 serier fra 1973, samt noen få forsider. I Italia brukes han dog fast fortsatt. Ble brukt i en del serier fra Disney Studios, og den siste ble publisert i 1970.
    Newton.
    Har ikke vært benyttet av Egmont siden 1992. Figuren brukes ikke i Nederland, og har vært lite brukt de siste årene i Italia.
    Rikerud.
    Brukes i mange Egmont-historier av nyere dato beregnet for pocket-bøker, men bortsett fra Don Rosa sin historie "Kongen på Kobberhaugen" fra 1993 og en Vicar-historie fra 1974, har ikke dette forlaget fått laget serier med denne figuren beregnet på det ukentlige Donald-bladet. Figuren brukes heller ikke i Holland,men selvsagt i Italia.
    Bitte B-Gjengen
    Siste Egmont-serie med disse figurene var i 1995. Brukes ikke i Nederland, og nesten ikke i Italia.
    Hekla Heks.
    Har ikke vært benyttet av Egmont siden 1995. Forekommer dog relativt hyppig både i Nederland og Italia.
    Kaptein Kirkemus
    Det er ikke blitt laget Egmont-historier beregnet for Donald-bladet siden 1998. Det finnes dog en pocket-historie fra 2003. Figuren brukes verken i Nederland eller Nederland. På 60- og 70-tallet ble det laget en rekke serier med denne figuren for de amerikanske bladene, og disse ble også publisert her til lands.
    Klara Klukk.
    Det ble laget en Egmont-serie med denne figuren i 1997, men ellers har denne figuren vært nærmest ubrukt de siste 25 årene. Brukes også lite i Nederland, men ganske hyppig i Italia.
    Farlige Fiffus og Mikro-Midas
    Det har ikke vært laget historier med disse figurene beregnet for Donald-bladet siden 1995, men en pocketbok-serie i 2005. Figurene brukes ikke i Nederland og Italia.
    Doc Finkenstein og Reka.
    En historie i 2003, men før dette, må vi gå tilbake til 1992. Brukes ikke i Nederland og Italia.
    Bongo.
    Siste Egmont-historie er fra 1979. Ikke brukt i Nederland og Italia.
    Bamse Brakar
    En Egmont-historie fra 2003, må ellers tilbake til 2000. Brukes fortsatt hyppig i Nederland, men ikke i Italia.
    Mikkel Rev.
    En Egmont-historie fra 2003, må ellers tilbake til 1999. Brukes fortsatt hyppig i Nederland, men ikke i Italia.
    Langøre.
    En Egmont-historie fra 2003, må ellers tilbake til 1999. Brukes fortsatt hyppig i Nederland, men ikke i Italia.
    Snipp og Snapp.
    En Egmont-historie fra 2004, må ellers tilbake til 2000. Brukes fortsatt hyppig i Nederland, men ikke i Italia. Har vært brukt lite i Nederland de siste årene, og heller ikke i Italia.
    Ulvene og Grisene.
    En Egmont-historie fra 2003, må ellers tilbake til 2000. Brukes fortsatt hyppig i Nederland, men nesten ikke i Italia.
    Fant.
    Det ble laget en Egmont-historie i 2005, men før dette, må man gå tilbake til 1991. Heller ikke i Nederland er det blitt laget særlig mye med denne figuren de siste årene, og nesten ikke noe er laget i Italia.

I tillegg til dette, var det ganske vanlig før i tiden å ha flere serier basert på tegnefilmer, slik som 101 Dalmatinere, Aristokattene, Jungelboken, Robin Hood, Pinocchio og flere, noe som er helt vekke fra bladet i dag.

• edited November -1

Som vanleg frå deg, glimrande informasjon.

Når det gjelder Fant meiner eg at det kom fram på DCML for ei stund sidan at hans Egmont-historie i 2005 var den første i ein serie på mange. Så han får vi nok sjå meir til framover.

• edited November -1

Interresant :)

Men jeg må inrømme at jeg er glad for at Gus og Jack ikke er med mer...

• edited November -1

Halvor skreiv:

I tillegg til dette, var det ganske vanlig før i tiden å ha flere serier basert på tegnefilmer, slik som 101 Dalmatinere, Aristokattene, Jungelboken, Robin Hood, Pinocchio og flere, noe som er helt vekke fra bladet i dag.

Mens vi snakker om disse heftene:

Jeg minnes at det kom et Toy Story-hefte ut for, det må vel være ca ti år siden, som et ekstrahefte til DD.

Hvis det er riktig, noen som vet om det var tegninger eller bilder fra filmen?

• edited November -1

Meiner å hugsa at det var papirversjonen av 3D-grafikk vi fekk presentert i bladet ja. I motsetning til dei etter mi meining elendige heftene vi har fått med Monsterbedriften og De utrolige, hefter som i begge tilfelle nesten overbeviste meg om at denne filmen skulle eg ikkje kaste bort pengar på.

• DRDR
    edited November -1

jo. heftene er elendige, men filmene er jo ikke så verst...

• edited November -1

Filmene er *ekstremt* gode. Men måten det var presentert på i heftene fekk meg rett og slett til å miste lysta fullstendig på å sjå desse filmane. For å slå i hjel tid leide eg imidlertid Monsterbedriften på video nokre år seinare, og eg blei mildt sagt imponert, til mi store overrasking. Tidleg på nittitalet pleide jo desse heftene å vera veldig gode, noko som leia meg til å tru at gode hefter tydde gode filmar (filmane var jo gode dei òg), så eg antok sjølvsagt automatisk at Monsterbedriften, Oppdrag Nemo og De utrolige var dårlege filmar. Noko denne openbaringa over Monsterbedriften viste at eg tok veldig feil i. Så då eg våren 2004 budde på hotell eit par netter og dei hadde Oppdrag Nemo på Pay TV, klarte eg sjølvsagt ikkje å dy meg frå å sjå den. Og då De utrolige kom på DVD, kjøpte eg sjølvsagt den òg, til tross for at eg forventa ei elendig historie basert på heftet, men du verden så feil eg tok. Chicken Little er eg negativ til av andre grunnar, men Cars kjem eg sannsynlegvis til å sjå på kino. Pixar har ein tendens til å ikkje slutte å imponere meg. Noko som definitivt *ikkje* kjem fram av teikneserieversjonane av filmane deira.

• edited November -1

Halvor skreiv:

Det ble trykket en Monsterbedriften-serie i bladet for et par år siden.

• edited November -1

Halvor skreiv:

Har forsøkt å lage en liten oversikt over figurer som var ganske vanlige før i tiden, men som nå nærmest er borte:

**Raptus** **Von** **Rupp**
    Bortsett fra Don Rosa sin historie "En Helt Spesiell Liten Ting" fra 1997 (samt noen forsider)...

Her glemmer du Don Rosas "Rottefangeren"...

Alt i alt en glimrende oversikt. Riktignok blander du noen ganger begrepene Nederland og Holland, men det velger jeg å tro at skyldes forvirrende begrepsbruk i dine kilder.

• edited November -1

vedr. figurer som er "borte": Jeg har vel snart gjentatt meg selv til kjedsommelighet, men jeg mener altså fremdeles at vi som lesere blir mye "fattigere" når persongalleriet er så betydelig innskrenket som det er blitt.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?