Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Serieskapere - litt ekstra?

edited February 2006 in Donaldisme

En ting irriterer meg stadig ang Serieskapere-delen av AOL. Hvorfor er det ikke et par ruter fra en historie en serieskaper har tegnet under informasjonen om ham? F.eks, Carl Barks - utdrag fra noen gode positurer ogeller detalierte tegninger som viser hvordan han tegnet og som gjør at man gjennkjenner streken hans. Jeg er ikke så ihuga Donald-leser (som dette sikkert avslører), så jeg kjenner ikke til alle tegnerenes særpreg og stil. Det hadde vært kjekt å få en kjapp "leksjon" i det på den måten, og jeg tror mange som meg hadde satt pris på det, særlig folk som nettopp har begynt å interessere seg for denne tegneserien. Også var det dette med å få et ansikt å koble tegningene med - bilder av alle tegnerene og ikke bare Don Rosa takk. Det skulle i hver fall bare mangle. Samtidig hadde det pyntet litt på den ellers triste svarthvitt designen mye her på AOL lider av.

Tilbake til vakten..

Comments

• edited November -1

Heisann. Serieskaperdelen er eigentleg berre ei etterlevning av Andeby Online slik det såg ut for lenge sidan. Eg hadde veldig lyst på ein serieskapardel, kom på at serieskapardelen faktisk var den delen som fungerte best av ting som vi hadde på Andeby Online før i tida, bladde meg fram til ein tryggleikskopi og limte inn det vi hadde. Etter det har eg eigentleg ikkje via serieskapardelen ein tanke (med unntak av «uff, når eg får tid må eg nesten få ut fleire gode artiklar på sida enn BERRE serieskapardelen»), noko som eigentleg er litt synd, ettersom den har stort forbetringspotensiale. Både når det gjelder å leggja til fleire artiklar og når det gjelder å utvide dei artiklane som allereie finst.

Eksempler på teiknestil? Hm, ja ... det vil sannsynlegvis vera i tråd med god sitatskikk, så ugjennomførbart er det ikkje. Kan sjå kva ein får til, men eg kan ikkje love noko høgt tempo på denne prosessen med.

Ansikter er det verre med. Eg kan få lagt ut eit foto av Vicar, og når den dagen kjem at vi får skrive ein artikkel om Arild Midthun, har eg foto av han òg. Men der stopper det. Andeby Online gir ikkje så god avkastning at eg har råd til å reise verda rundt for å fotografere serieskaparar, for å seie det sånn (sjølv om det hadde vore eit interessant prosjekt), og eit par av dei viktigaste er dessutan døde, så dei lar seg ikkje fotografere.

Hm, det eg eventuelt kunne gjera er jo å gå ut i det internasjonale donaldistmiljøet (reknar med at DCML kunne vera ein fin kanal for akkurat det) og spørja pent om det finst nokon der ute som sit på fotografi av dei serieskaparane vi har artiklar om som dei kunne tenkja seg å la oss bruke. Ikkje heilt usannsynleg at det kunne gi nokre resultater, så eg kan prøve på det.

Kan jo starte her, forsåvidt. Hei, du som leser dette! Har du tilfeldigvis fotografier av ein eller fleire av dei serieskaparane som er omtalt i serieskapardelen av Andeby Online? Fotografier som du har tatt sjølv, eventuelt der fotografen er nokon du kjenner så godt at du har kontakt med dei og har moglegheit til å spørja dei om lov til å bruke dette biletet? Kunne du isåfall tenkja deg å la oss bruke dette biletet på Andeby Online? Vi har ikkje moglegheit til å betale deg for dette (med unntak av gratis annonseplass på ei nettside med tusen besøk dagleg dersom det kan friste), men du vil sjølvsagt bli kreditert som fotograf, og du vil ha vår evige takknemligheit.

Medan vi prater om serieskapardelen: Er det nokre serieskaparar folk gjerne skulle ha sett at vi fekk somla oss til å skrive litt om? Det er sjølvsagt ikkje gjennomførbart å skrive litt om *alle*, dette *er* eit hobbyprosjekt, men det hadde jo vore kjekt å dekkja dei viktigaste.

Så kan eg sjå kva eg får til i å forbetre dei profilane vi allereie har. Sjølv om eg personleg synest at svarte bokstavar og kvit bakgrunn er inkarnasjonen av lykkerus og glede. :-)

• edited November -1

Dette er bra innsats Olaf, og ingen dum plass å begynne :) Noen må vel ha bilder av disse internasjonale tegnerene (om de ikke ervar ekstremt mediasky) Og nå som HOF bøkene er ute er det vel bilder der som kan "lånes". Ble litt skuffet da jeg tok en kjapp søk på Branca og ikke fant en eneste fanside med story index, bilde osv. Men jeg ble vel-informert om at han var død med ørten treff på flere språk.. Det visste jeg, men det er trist det er det man finner liksom. Mulig jeg er en ekstremt dårlig surfer, men mange Branca fan-sider finnes nok ikke. Dårlige greier - fyren hadde en utrolig artig strek. Uansett, blir stilig med litt tegningerbilder på Serieskapere, får håpe det lar seg gjøre.

• edited November -1

Et tips og forslag, men ikke et forlangende: Ta kontakt med Egmont. De vet jo garantert om denne siden allerede. Selv om de ikke vil innrømme det offentlig, så er denne siden i lag med de andre fan-sider en gullgruve når det gjelder gratis reklame.
    Du er jo en mann som kan formulere deg skriftlig. Be om å få bilder tilsendt til bruk for nettopp dette. Du kan ikke få noe verre enn et nei (håper jeg).

• edited November -1

Hertug Kvakkesen skreiv:

Dette er bra innsats Olaf, og ingen dum plass å begynne :) Noen må vel ha bilder av disse internasjonale tegnerene (om de ikke ervar ekstremt mediasky) Og nå som HOF bøkene er ute er det vel bilder der som kan "lånes".

Hm, kunne kanskje prøve å kontakte Hall of Fame-redaksjonen og spørja pent om å få låne litt derfrå ja. Ein ganske god idé det eigentleg. Relativt liten sjanse for at det gir resultater, men ideen er god.

Ble litt skuffet da jeg tok en kjapp søk på Branca og ikke fant en eneste fanside med story index, bilde osv. Men jeg ble vel-informert om at han var død med ørten treff på flere språk.. Det visste jeg, men det er trist det er det man finner liksom. Mulig jeg er en ekstremt dårlig surfer, men mange Branca fan-sider finnes nok ikke. Dårlige greier - fyren hadde en utrolig artig strek.

Du kan jo prøve å starte her:
    http://coa.inducks.org/creator.php/7/DBr

• edited November -1

Takk Olaf, tydeligvis er jeg ikke noe særlig surfer;)
    Men der har du jaggu foto av Branca.

• edited November -1

Jeg kan nevne at Peter Kyllings cbarks.dk har slike sider, foreløpig kun 6 tegnere:

http://www.cbarks.dk/thesuccessors.htm

• edited November -1

Gunnar And skreiv:

Jeg kan nevne at Peter Kyllings cbarks.dk

Peter har varit rätt smart och tagit bort texten ur alla pratbubblor eftersom bilderna ämnar att illustrera tecknarstilen. Då kan det ju knappast handla om något annat än att citat-rätten gäller.

• edited November -1

Hertug Kvakkesen skreiv:

tegninger som viser hvordan han tegnet og som gjør at man gjennkjenner streken hans.

God idé! Det er ikke alle som har alle de forskjellige tegnerne og deres spesielle særtrekk under huden.

Samtidig hadde det pyntet litt på den ellers triste svarthvitt designen mye her på AOL lider av

Der er jeg ikke enig med deg. Design og lay-out synes jeg er meget bra på Andeby online. Moderate, behagelige farger og "ren" sidelayout uten forstyrrende elementer.
    Skulle ønske Egmont kunne holde samme rene linje på coverne til f.eks DD&Co, som begynner å minne sterkt om Se&Hør....

• TedTed
    edited November -1

Skulle gjerne sett at det var skrevet litt om Cèsar Ferioli;-) Syns dette med "tegninger som viser hvordan han tegnet og som gjør at man gjennkjenner streken hans. " nok sikkert kan være en god idè:-)

• edited November -1

Hertug Kvakkesen skreiv:

tegninger som viser hvordan han tegnet og som gjør at man gjennkjenner streken hans.

Jeg har et par netsider som netop viser hvordan man genkender tegnere. Det er langtfra færdigt, men med tiden er det meningen at der skal være repræsenteret et bredt udvalg af
    europæiske tegnere, og lidt andre også: www.disneycomics.dk/recognize
    -Desværre har jeg også (en slags) liv som ikke har med Donald at gøre...så det går lidt langsomt med at få udvidet siderne... :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Hm, det eg eventuelt kunne gjera er jo å gå ut i det internasjonale donaldistmiljøet (reknar med at DCML kunne vera ein fin kanal for akkurat det) og spørja pent om det finst nokon der ute som sit på fotografi av dei serieskaparane vi har artiklar om som dei kunne tenkja seg å la oss bruke. Ikkje heilt usannsynleg at det kunne gi nokre resultater, så eg kan prøve på det.

Jeg har egne fotografier av Don Rosa jeg. Skal nok få sendt deg noen bilder om noen få strakser :-)

• edited November -1

Tusen takk, Sigvald -- men det var jo ikkje nødvendig, ettersom Don Rosa faktisk er den serieskaparen vi allereie *har* bilete av :-) Men bileta ser gode ut. Kan godt hende at eg bruker eitt av dei ein gong eller fem likevel.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?