Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Sjørøvergull, ekstrahefte.

DRDR
edited February 2006 in Donaldisme

Jeg så en auksjon på QXL her en dag;

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=23223085&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=7&Catg=11626

Dette hadde jeg lyst på men tapte for 325kr.
Så lurte jeg på om noen som hadde dette, men foraktet det på grunn av en litt spesial CBhistorie, og kanskje ville selge det? (Tvilsomt det du...)
Eller om noen som har lest "Gåten om den røde hatt" ville skrive et slags referat av den publisert på AOL.

«1

Comments

• edited November -1

... 325 kroner for eit fem år gamalt hefte? Det er jo galskap.

Eg har det liggjande i Trøndelag. Har diverre ikkje så veldig lyst til å bli kvitt det -- men kan det vente til neste gong eg kjem meg sørover, låner eg det gjerne bort.

Sjølv om historiene er gode, hugsar eg at eg irriterte meg over at dei markerte Barks' hundreårsdag ved å gi ut eit hefte med to historier, der *ingen* av dei to hadde Barks-manus. Men ein kan vel ikkje få alt heller.

Gåten om den røde hatt handler om at Minni har kjøpt seg ein ny raud hatt som Mikke synest at ser tåpeleg ut. Når han skjønner at han har såra Minnis kjensler kjøper han konfekt og prøver å finne ho for å beklage, men då han ved ein feil følgjar etter ei anna kvinne med same hatt, hamnar han (og etterkvart òg Minni) midt i eit nervepirrande gangsterdrama.

• DRDR
    edited November -1

OK. Jeg tviler på noen vil selge det, så jeg får vel bare begynne å gjennomsøke alle bruktbutikker jeg kommer over...

Men hvem har da skrevet manus?

• edited November -1

Sjørøvergull: Bob Karp. Gåten om den røde hatt: Usikkert, antakast å vera Eleanor Packer.

• DRDR
    edited November -1

ok. Tusen takk for informasjon! ;)

• edited November -1

Setter du inn en annonse på bruktbørsen, så kanskje en dag får du en selger.

• DRDR
    edited November -1

ja. skal snart gjøre det, tenkte jeg
    Men takk allikevel for tipset :)

• edited November -1

Her er et eksemplar av det originale Pirate Gold som ble solgt på eBay for noen dager siden for $ 127:

http://cgi.ebay.com/Donald-Duck-Finds-Pirate-Gold-Four-Color-9-Carl-Barks_W0QQitemZ6602369156QQcategoryZ3972QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hadde dette vært et fint eksemlar så hadde nok prisen blitt noen tusen $ i stedet for litt over 100 !.

• DRDR
    edited November -1

"Help keep america strong"? javel. om han sier det så...

• edited November -1

325!!! Er det virkelig så meget værd i Norge? I Danmark er det ikke engang 100,- værd, når det kommer på auktion, nok nærmere 50,-. Dog har Serieforlaget i Danmark også stadig et lager af albummet, så det er nok derfor det ikke er så meget værd i Danmark. Men synes dog stadig at 325,- er noget af en pebret pris for det album.

• edited November -1

DR skreiv:

"Help keep america strong"? javel. om han sier det så...

Dette er nok ikke fra Barks' manus, men har sammenheng med tidspunket for når heftet ble utgitt. Det var ganske vanlig med slagord og propaganda for krigsinnsatsen i Disneyheftene under 2. verdenskrig.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

... 325 kroner for eit fem år gamalt hefte? Det er jo galskap.

Enig. Jeg er forresten riemlig sikker på at de har det på Løvås. Jeg kan se etter det neste gang jeg er innom der.

• edited November -1

Heftet gikk for 300,-, ikke 325,- bare for å være helt korrekt. Men det er uansett en ublu pris. Selgeren påstår at heftet kom ut i et begrenset opplag. Kan dette være riktig? Jeg mener at det var til salgs overalt hvor blader selges den gangen det kom ut, og at det slett ikke var vanskelig å få tak i. Er det noen som vet noe om dette?

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Heftet gikk for 300,-, ikke 325,- bare for å være helt korrekt. Men det er uansett en ublu pris. Selgeren påstår at heftet kom ut i et begrenset opplag. Kan dette være riktig? Jeg mener at det var til salgs overalt hvor blader selges den gangen det kom ut, og at det slett ikke var vanskelig å få tak i. Er det noen som vet noe om dette?

Jeg er enig med deg. Denne selgeren bløffer.

• edited November -1

Når folk er villige til å betale så mye må det vel være en grei pris.

Tror jeg betalte rundt førti kroner da det var nytt.

• edited November -1

Jeg kjøpte det på Rimi tror jeg...
    Og jeg husker at det var i andre butikker og kiosker også. Dette heftet var da slett ikke vanskelig å få tak i (i 2001).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Denne selgeren bløffer.

Jeg vil ikke bastant slå fast at han bløffer for jeg vet rett og slett ikke hvor høyt opplag dette heftet hadde. Mitt //inntrykk// er imidlertid at det i sin tid var lett tilgjengelig, og at opplaget derfor var ganske likt det som er vanlig for Donald spesialhefter (hva nå det er...).

MatsGull skreiv:

Når folk er villige til å betale så mye må det vel være en grei pris.

Ikke dersom prisen er satt ut fra feil premisser. Jeg er selv tilhenger av at samlerverdien er den verdi som noen er villig til å gi for den aktuelle gjenstanden, men det må skje på riktig grunnlag.

Dette er fremdeles bare antagelser, men jeg tror ikke DR trenger å føle at han er den som sitter igjen med skjegget i postkassen her. Det kan være greitt å slippe å måtte gi flere hundre kroner for et hefte dersom det viser seg at det er lettere tilgjengelig enn hva denne selgeren ga inntrykk av.

Dessuten; jeg kjøpte dette heftet fordi det inneholdt Carl Barks' ene Mikke Mus-historie, for første gang på norsk. Sjørøvergull hadde jeg fra før i Jubileumsboken. I ettertid har begge disse historiene kommet i CBSV, så da er spørsmålet jeg stiller meg selv; trenger jeg egentlig dette heftet? Foreløpig har jeg ikke kommet frem til noe svar. Kanskje det er flere som tenker slik, i så fall skulle det være en mulighet for at det dukker opp for salg snart igjen.

• edited November -1

Kommer ikke alt av tegneserier i //begrenset// opplag. Det er vel bare forskjell på //hvor// begrenset de er. Selv Donald Duck & Co har vel ett //begrenset// opplag.

Når det gjelder den aktuelle utgivelsen så mener jeg å huske at den var å finne til salgs mange plasser så jeg tror ikke det opplaget var så //begrenset// .

Når det gjelder auksjoner på qxl er det ingenting som sjokkerer meg. Dette var tydeligvis en utgivelse flere ville ha og den ""unge harry mobil brukende generasjon med en vulgær smak"" :) har MYE lommepenger for tiden. Klager ikke over akkurat det, men det er tydelig at pengene sitter lettere blant folk på slike gjenstander enn før i tiden. Når ungdommen (de harry med mobiltelefon) bruker 500,- på ett brukt pondus blad som kom i ett opplag på 70000 så evner ikke jeg å engasjere meg eller la meg rive med over at noen har betalt 300 for ett fint Donald blad som garantert er solgt i ett mindre opplag enn 70000.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Dessuten; jeg kjøpte dette heftet fordi det inneholdt Carl Barks' ene Mikke Mus-historie, for første gang på norsk. Sjørøvergull hadde jeg fra før i Jubileumsboken. I ettertid har begge disse historiene kommet i CBSV, så da er spørsmålet jeg stiller meg selv; trenger jeg egentlig dette heftet?

Akk ja, kjenner meg helt igjen i den problemstillingen der. Minner bare om tråden samle på utgivelser eller historier i tilfelle du vil "tilstå" noe om dette problemet :)

• edited November -1

Det går opp for meg at uavhengig av opplag må vel dette heftet vera relativt interessant for barksistar fordi det jo er den einaste utgivinga av Sjørøvergull som ikkje står i eit femten tusen kroners samleverk eller det som kanskje er landets mest ettertrakta Disney-bok, aller første gullbok. Og når historia er den første Barks teikna er det kanskje ikkje så rart at folk har lyst til å skaffe den og gir litt blaffen i prisen.

• edited November -1

Godt poeng og kanskje det ekstra fine coveret er verdt å betale litt ekstra for også ??

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?