Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Oswald the Rabbit

edited February 2006 in Donaldisme

Det kan se ut som om Walt Disney Co. endelig skal få rettighetene til Oswald.

http://www.marketwatch.com/News/Story/Story.aspx?guid={197CB2F9-690F-45E6-B48F-7BDF684010F8}&source=blq/yhoo&dist=yhoo&siteid=yhoo

Håper det betyr at de 26 tegnefilmene Disney lagde kan komme ut i Treasures-serien eller i alle fall på DVD.

«1

Comments

• edited November -1

Oswald? Var ikke det han som skjøt Kennedy?

• edited November -1

Den Oswald som var med i en av de første film-seriene til Disney?

• edited November -1

Ja. Tegnefilmene om "Oswald the Lucky Rabbit" som Disney lagde frem til engang i 1928. Altså figuren han mistet rettighetene til som gjorde at Disney fant opp Mikke.

Han ser slik ut:

http://disneyshorts.toonzone.net/characters/oswald.html

• edited November -1

Oswald har jaggu noen felles trekk med den "gamle" Mikke Mus... ;)

Hvorfor mistet han rettighetene til denne figuren?

• edited November -1

Vel, egentlig hadde han aldri rettighetene eller eierskapet, men han fant opp figuren og hans team produserte tegnefilmene for Universal. Det som skjedde i korte trekk var:

1 Disney krevde mer penger for å få best mulig kvalitet på hver tegnefilm.
    2 Charles Mintz som var ansvarlig produsent sa at Disney heller fikk mindre penger pr. tegnefilm eller så tok han både animatørene og figur fra han.
    3 Disney regnet med at animatørene var trofaste og nektet blankt å få mindre penger.
    4 Alle animatører (Untatt Ub Iwerks) sa takk og farvel og Disney satt igjen uten hverken animatører eller Oswald.
    5 Disney og Iwerks begynner å lage Mikke Mus filmer og passer på å ha rettigheter til alle figurer han skaper heretter. (Jippi)
    6 Universal sparker ikke lenge etter Charles Mintz så heller ikke han tjener penger på Oswald (rettferdigheten seirer?)
    7 Nesten 80 år senere ser det ut til at Disney Co. vil eie Oswald-filmene. (Kun de 26 Disney lagde), og rettighetene til selve figuren.

• edited November -1

Meget interessante opplysninger. Dette må vel bety at det vil komme en DVD med Oswald-filmene ?

• edited November -1

Blir meget overrasket om det ikke kommer en dvd. Men når den i så fall kommer er værre å spå. Hvis de ønsker å bruke tid på restaurasjonsarbeid for å få de til å se best mulig ut(noe jeg håper de velger å gjøre), tar det fort et år eller mer før de ender opp på DVD. Tipper selv at de ender opp i Treasures serien og da tidligst i utgavene som kommer desember 2007.

• edited November -1

chrisron skreiv:

5 Disney og Iwerks begynner å lage Mikke Mus filmer og passer på å ha rettigheter til alle figurer han skaper heretter.

Disney skapte faktisk Mikke på toget tilbake fra New York, etter at han hadde fått den triste beskjeden om at han var blitt "frastjålet" både Oswald og staben sin.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Disney skapte faktisk Mikke på toget tilbake fra New York, etter at han hadde fått den triste beskjeden om at han var blitt "frastjålet" både Oswald og staben sin.

I alle fall i følge Disney Company. Jeg leste på Wikipedia (som selvsagt heller ikke er til å stole på, men likevel) at dette ligger ganske langt fra sannheten. (Iwerks skapte Mikke)

• edited November -1

Stemmer. Og som du sikkert vet ville han at figuren skulle hete Mortimer, noe kona hans som også var på toget syntes ble for kjedelig så hun foreslo å kalle han Mickey isteden.

EDIT: Jeg har et opptak av et intervju med Walt Disney. Det er han som forteller denne historien, men som Vegar skriver er ikke alle like sikre på at historien stemmer.

• edited November -1

Vegar skreiv:

Jeg leste på Wikipedia (som selvsagt heller ikke er til å stole på, men likevel) at dette ligger ganske langt fra sannheten. (Iwerks skapte Mikke)

Wikipedia skal man absolutt ikke stole på, og hvis jeg har lyst, så kan jeg gå inn og endre den artikkelen du refererer til akkurat nå..........

Iflg. Historien om Walt Disney (Bob Thomas) skapte han Mikke på Toget, inspirert av en særdeles modig mus som noen ganger klatret opp på skrivebordet hans i Kansas City (der han lagde sine første tegnefilmer).

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Wikipedia skal man absolutt ikke stole på, og hvis jeg har lyst, så kan jeg gå inn og endre den artikkelen du refererer til akkurat nå.........

Det er jeg fullstendig klar over.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Iflg. Historien om Walt Disney (Bob Thomas) skapte han Mikke på Toget, inspirert av en særdeles modig mus som noen ganger klatret opp på skrivebordet hans i Kansas City (der han lagde sine første tegnefilmer).

Da er denne Bob Thomas på kollisjonskurs med vår egen Olaf Solstrand som er en varm tilhenger av Ub Iwerks teorien.

• edited November -1

Det er mulig. Jeg sitter selvsagt ikke med fasit her, men at Iwerks var den som "fullendte" Mikke protesterer heller ikke Bob Thomas på.

• edited November -1

I biografien om Ub Iwerks:"The Hand Behind the Mouse" er det en annen "skapelsesberetning" enn den offisielle:

"In the spring of 1928, Walt confirmed to Ub and Roy the disheartering news about Ozzie (Oswald). With characteristic optimism, he suggested that Ub start drawing up new character ideas.... Ub sought inspiration anywhere he could find it. He rifled through stacks of magazines. He looked in Life and Judge. A panel of of cartoon animals by Meeker caught his attention. A mouse ! There hadn't been any animated mice in leading roles. The only mouse in cartoons was Krazy Kat's pathetic love interest, Ignatz.... In 1925, Hugh Harman had drawn some sketches of mice around a photograph of Walt. With minor alterations to the nose of Harman's mice, Ub took the basic design elements of Oswald and transformed his circles into a new character. The Mouse was born."

• edited November -1

Hele skapelsen av Mickey Mouse er ganske myteomspunnet (noe Walt Disney selv bidro til), slik at alle fakta omkring dette dessverre ikke er kjent. Det er likevel ikke korrekt å si at det var Ub Iwerks som skapte karakteren slik mange kritikere av Walt jevnlig hevder. De fleste Disney-eksperter er enige om er at Mickey Mouse var Walt sin ide og "hjertebarn", men at figuren ble utviklet i samarbeid med Ub Iwerks, slik at Mickey Mouse egentlig hadde to ”fedre”. Det man med sikkerhet vet er at Walt kom tilbake fra New York (etter å fått beskjeden om at han ikke eide rettighetene til Oswald) den 18. mars 1928. Bare en måned etter var ”Plane Crazy”, den første filmen med Mickey Mouse, i full produksjon, slik at ideen om nye karakteren kan godt ha blitt unnfanget på togturen tilbake til Los Angeles. Det er ingenting som direkte tilsier noe annet. ”Mickey Mouse” som varemerke ble ellers registrert den 21. mai 1928 av Walt Disney som eier.

• edited November -1

Det var utvilsomt et samarbeid, men det er jo to versjoner av hvem som hadde idéen først. Her er litt mer om Iwerks versjon :

Se nederst på denne siden, Historical footnotes:

http://disneyshorts.toonzone.net/years/1928/planecrazy.html

Hvis det var myter i denne sammenheng, er det nok opplagt hvem som var mest interessert i å opprettholde disse. Jfr. også myten om hvem som tegnet alle tegneseriene.

• edited November -1

Gunnar And skreiv:

Se nederst på denne siden, Historical footnotes:

Meget fin side, jeg har aldri sett den før, men den er nå bokmerket :)

• edited November -1

Hei Gunnar!
    Takk for tipset om de historiske fotnotene til ”Plane Crazy”.

Når det gjelder de tre versjonene om navneskiftet fra ”Mortimer” til ”Mickey” kan jeg føye til følgende:

Versjon 1:
    Virker meget troverdig – og er meget interessant i forhold til at begge disse to navnene, ”Mickey Mouse” og ”Minnie Mouse” tydeligvis var ”etablert” før ”Plane Crazy”! Har gjort litt mer forskning på dette og fant ut at i følge en annen kilde er det ikke snakk om en tegnet serie (”strip”), men en skrevet føljetong for barn i damebladet ”Good Housekeeping”, nærmere bestemt i 1921.

Versjon 3 (den med Mickey Rooney):
    Er bare tøv, sjekk denne grundige artikkelen på Jim Hill sin hjemmeside:
    http://www.jimhillmedia.com/article.php?id=135

- og for å komme tilbake til temaet ”Oswald the Lucky Rabbit” igjen, kan man også lese om dette på Jim Hill sin hjemmeside:
    http://www.jimhillmedia.com/article.php?id=1844

• edited November -1

Nå kommer de gamle Oswald-filmene fra Disney ut på DVD. (Vet ikke hvor mange av de 26 filmene som fortsatt finnes). Det sies at det vil bli i første halvdel av 2007 i Disneys nye DVD-serie "Walt Disney's Legacy Collection" Ser altså ut som om denne serien vil være et fint supplement til Treasures-serien.

http://disney.go.com/disneyvideos/disneylegacy/

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?