Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

McDucks Liv og levnet...som tegnefilm?

edited January 2006 in Donaldisme

Som liten elsket jeg Don Rosa historiene, og fant mye av gleden ved også å se på DuckTales (selv om jeg mer enn gjerne skulle sett direkte inspirerte
Don Rosa-tegnefilmer)

Men McDucks liv og levnet (eller hva det het da) var en smule vanskelig, det var en del "historie" og slikt som ikke direkte interesserte meg.

Nå, som jeg er 15 år eldre, har jeg lurt på om McDucks liv og levnet som tegnefilm hadde vært noe. Det passer for oss litt større.

Hva synes dere? Det handler ikke om at tegneseriene er bra nok som de er, men at nye ting kan legges til, f.eks musikk etc.

«1

Comments

• edited November -1

Det kjem an på. *Vanlegvis* fører det til katastrofe når ein tar over tohundre sider med teikneseriar og prøver å putte den handlinga inn i kinoformatet. Så eg er *litt* skeptisk til å prøve å lage film av Liv og Levnet.

(du visste vel at Don Rosa har skrive manus til eit par tidlege TaleSpin-episoder?)

• edited November -1

Man kunne kanskje lage en serie med tolv episoder, som hver for seg var basert på kapitlene ni LO$?
    Men jeg er heller ikke helt sikker på om noe slikt burde lages...

Ville Don Rosa likt dette? Hvis et slikt prosjekt hadde blitt planlagt, han hadde vel hatt noe å si?

• edited November -1

Don har alltid noko å seie. :-) Men sjølvsagt, ettersom rettigheitene til serien eigast av Disney, har dei jo ingen plikt til å rådføre seg med han dersom dei skulle bestemme seg for å lage noko sånt ...

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Don har alltid noko å seie. :-) Men sjølvsagt, ettersom rettigheitene til serien eigast av Disney, har dei jo ingen plikt til å rådføre seg med han dersom dei skulle bestemme seg for å lage noko sånt ...

Rosa understreket i sitt siste intervju at han ikke jobbet for Disney, men for forlag som hadde lisens fra Disney. Disneykonsernet har vel ikke da rett til å bruke hans serier uten videre ?

• edited November -1

Jo, det har dei. Teknisk sett er Egmont arbeidsgivaren til Don, men det er Disney eiger alle Disney-seriane som blir produsert. Kontrakten Don har skrive under på er dessutan ein standard Disney-kontrakt der han gir frå seg alle rettigheiter til Disney. Disneykonsernet, og alle forlag som har lisens for å gi ut Disney-seriar, kan gjera *nøyaktig* kva dei vil med hans seriar. Har Disney lyst til å lage film av historiene hans, kan ikkje Don stå i vegen. (Og ikkje Egmont heller.)

• edited November -1

Dette var nytt for meg - men ikke helt overraskende !

• edited November -1

**Jeg** tror den tegnefilmen ville blitt en skuffelse. Hvorfor? Pga av en dramatisk kvalitetssenking i forhold til tegningene. For jeg tviler på at Don Rosa er interessert i å tegne alle tegningene. :)

• edited November -1

Interessert er han sikkert, men han bruker jo så vanvittig lang tid ... :-)

• edited November -1

SMcD Liv og levnet er et perfekt filmanus. men for å gjøre den en smule populær måtte den nok blitt inspilt som spillefilm, ikke animert.

• edited November -1

Med Sean Connery i rollen som den gamle Skrue.

• edited November -1

Er det bare meg som faar vondt av tanken paa aa gjöre den boka om til film (det väre seg animert eller ikke)?

• edited November -1

Vel, som sagt, eg tviler sterkt på at det hadde fungert. Det KAN hende, men eg ser nok helst at ingen prøver.

• edited November -1

krice skreiv:

Er det bare meg som faar vondt av tanken paa aa gjöre den boka om til film (det väre seg animert eller ikke)?

Nei det er det ikke :-)
    Syntes at den burde forbli en bok...

• edited November -1

Hvis noe skulle blitt lagd flm av ville jeg hatt en disney/pixar produksjon av Drageherrenes rike.
    Jeg syns av en eller annen grunn at ikke LO$ hadde passet på lerrettet.

• edited November -1

Genialt

• edited November -1

Mulig jeg er dum, men skjønner ikke helt sitat greiene...

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Med Sean Connery i rollen som den gamle Skrue.

Oooh, ja, han måtte vel være den beste til å spille Skrue da...:D
    Selvom jeg ikke er helt sikker på om jeg vil ha film av den boka, så ville Sean Connery være den beste til den rollen!

• edited November -1

donald4eva skreiv:

Mulig jeg er dum, men skjønner ikke helt sitat greiene...

Gå inn på http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&hjelp=1 (klikk på linken) og bla deg ned til «Korleis markerer eg eit sitat i teksten?».

• edited November -1

Jeg skulle i alle fall gitt MYE for å sett en tegnefilm av et skikkelig Skrue-eventyr.
    For eksempel ved at Disney startet med DuckTales igjen, men gjorde dem lengre og med bedre tegninger. Og kuttet ut tullet med at Donald hadde reist til militæret, og derfor ikke var med i DuckTales.

• edited November -1

dahle skreiv:

Og kuttet ut tullet med at Donald hadde reist til militæret, og derfor ikke var med i DuckTales.

Urgh, det var då det som redda heile serien. :P Skrue som forelder-dynamikken er eit genialt trekk.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?