Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM 2006

edited January 2006 in Donaldisme

Ikkje slik å forstå at eg har planer om noko meir slikt i NÆR framtid, men: Eg forstod det slik under og like etter NM i Donald at dette var eit arrangement som folk hadde lyst til å gjenta. Og sjølv om det framleis er tidleg i året, er det eit par ting eg gjerne kunne tenkja meg å brainstorme.

**1:** **Når** ønsker folk avvikling av eit noregsmeisterskap? La jo særleg merke til at ein del syntes at det passa veldig dårleg å ha ein runde på julaften. Kanskje det hadde vore betre å finne på noko anna å bruke som adventskalender, og heller prøve å leggja NM til eit tidspunkt som ikkje kræsjer med eksamenslesing og julemiddag? Midtvårs eller midthøsts kanskje? Eller det veldig u-eksamensgunstige 9. juni kanskje?

**2.** Er det det beste alternativet å arrangere NM på nett? Hadde det kanskje vore betre å prøve å få arrangert det ein stad i Noreg, eller vil det føre til at vi får alt for skeiv geografisk fordeling?

**3.** Dersom vi går bort frå adventskalenderoppsettet: Kor mange spørsmål, fordelt på kor mange runder, er det ideelle for eit slikt arrangement? Kor lang tid skal ein ha til å finne spørsmåla på kvar runde?

**4.** Burde ein ha ein finalerunde, der dei fem eller ti beste etter innleiingsrundene starter på nytt og konkurrerer for harde livet?

Personleg er eg så sliten etter forrige NM-runde at eg gjerne skulle ha sagt meg ferdig med det for godt, men samtidig er det eit av dei villaste prosjekta vi har gjennomført, og eg har jo utruleg lyst til å prøve å få gjentatt det ein gong. I fjor var litt av målet mitt å halde ting hemmelig ei stund for at folk skulle bli (forhåpentlegvis positivt) overraska. Men i år kjem neppe folk til å bli like overraska uansett, så då kan vi like godt opne for innspel. Så har de nokre tankar om korleis NM 2006 skal fungere?

(vi MÅ ikkje kome på noko nytt altså, vi kan få svært gode resultater med å berre gjenta fjorårets oppsett òg. Pluss at då kan eg bruke alle dei samme datascripta som eg laga i fjor. Men med nye spørsmål, såklart.)

«1

Comments

• edited November -1

Når ønsker folk avvikling av eit noregsmeisterskap?

Jeg synes det greieste hadde hvert å ha det på sommeren/høsten. Det var kanskje litt dumt at mange måtte bla i gjennom samlingen sin for å finne et svar, midt i Jula. Noen har jo sittet **mange** timer med det også. Det er ikke bra å være så av-sosial i Jula ;) Og som du selv sier.., kan jo hende mange har eksamen på den tiden.

Er det det beste alternativet å arrangere NM på nett?

**Ja** . Skulle alle ha dratt til et bestemt sted i Norge, så hadde det blitt vrient for noen. Noen bor i Sverige, andre i Danmark. Jeg selv bor i Spania. Jeg synes at vi burde ha det på nett.

Kor mange spørsmål, fordelt på kor mange runder, er det ideelle for eit slikt arrangement?

5 spørsmål dagen i to uker? (eller kanskje ti dager?)

Burde ein ha ein finalerunde, der dei fem eller ti beste etter innleiingsrundene starter på nytt og konkurrerer for harde livet?

Jeg likte det sånn vi hadde det i fjor, men det er alltid gøy å prøve noe nytt! :)

Skjønner godt at du er sliten, Olaf, men jeg håper vi kommer til å ha NM i Donald hvert år fremover. :)

• edited November -1

1) Gjorde meg ingenting å ha det som adventskalender, for meg var det bare ekstra stas:-) Men skjønner det kan være irriterende for de som har travlere juleforberedelser.. Høsten (feks Oktober-November) er et godt alternativ da.

2)
    Jeg vil gjerne at alt skal være tilgjengelig på nettet, selv om det selvfølgelig forenkler googling en del. Men vet med sikkerhet at jeg ikke kommer til å ha mulighet til å reise så altfor langt for å delta, og regner med at det gjelder en del her. Det kommer til å begrense deltagerantallet betraktelig, og de som deltar kommer til å være "eliten." Og jeg synes jo det er skrekkelig morsomt å prøve, selv om jeg ikke kan hevde meg noe særlig!

3)
    Hvis spørsmålene skal ligge ute på nett, er et døgn passe periode for å finne svar. Hvor mange har jeg ikke en klar formening om, men 3-5 hver dag over 20 dager / 1 måned? (uff, synes synd på de stakkars menneskene som skal ordne og finne på spørsmål:-)

4)
    Gjerne for meg, blir mye mer spennende!

• edited November -1

andungen skreiv:

(uff, synes synd på de stakkars menneskene som skal ordne og finne på spørsmål:-)

Hehe, litt av grunnen til at eg i det heile tatt tenker på NM akkurat no er at eg vurderer at det kanskje hadde vore ein god og ikkje så stressande idé å finne på ti spørsmål i månaden i staden for å finne på fem spørsmål om dagen tre veker i strekk. :-) (Ja, dei fleste av NM-spørsmåla blei klekka ut få timer før dei blei lagt ut. I desember var drift av Andeby Online ein fulltidsjobb.)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

**1:** **Når** ønsker folk avvikling av eit noregsmeisterskap?

Enten i god tid før eksamenstiden i vår (det blir kanskje litt vel snart) eller tidlig til midt på høsten. Sommeren er vel også en mulighet hvis det ikke skal gå over så lang tid (for eksempel hvis det ikke er på nett). Jeg synes du godt kan finne på noe annet morsomt som adventskalender i år (for det blir adventskalender uansett, ikke sant?), for å unngå altfor mange avbrutte utdannelser og ødelagte julefeiringer.

**2.** Er det det beste alternativet å arrangere NM på nett? Hadde det kanskje vore betre å prøve å få arrangert det ein stad i Noreg, eller vil det føre til at vi får alt for skeiv geografisk fordeling?

Det hadde jo vært morsomt om man var samlet på ett sted, men det er klart det er kjedelig hvis det fører til at mange ikke får deltatt. Hvis mange AOL-ere skal til Raptus går det jo an å ha NM omkring de tider i Bergen?

I det hele tatt blir det en veldig annerledes konkurranse hvis den ikke går over nettet, og jeg tror jeg synes den blir bedre da, både fordi googling er eliminert og fordi alle får like lang tid. Når konkurransen er over nettet og det er én dag per oppgave kan det i praksis for den enkelte bety alt fra null til tjue timer avhengig av hvor mye annet man er nødt til å gjøre i løpet av dagen.

**3.** Dersom vi går bort frå adventskalenderoppsettet: Kor mange spørsmål, fordelt på kor mange runder, er det ideelle for eit slikt arrangement?

Skal det være over nettet, synes jeg det kan være ganske likt som sist. Skal det foregå på ett sted er kanskje 24 dager litt i lengste laget -- da synes jeg det bør kortes ned til 23.

Kor lang tid skal ein ha til å finne spørsmåla på kvar runde?

Ta den tiden du trenger! ;) Når det gjelder //svarene,// derimot, synes jeg også det fungerte ganske bra slik det var sist. Den eneste ulempen med det er at det hender man er veldig opptatt en hel dag og dermed går glipp av en hel runde. Et alternativ er å publisere nye spørsmål hver dag, men ha to dagers svarfrist (slik at påfølgende runder overlapper med en dag). Da blir det fremdeles totalt en runde per dag, samtidig som det ikke er katastrofe å være borte en dag.

**4.** Burde ein ha ein finalerunde, der dei fem eller ti beste etter innleiingsrundene starter på nytt og konkurrerer for harde livet?

Det kan man jo, men jeg synes også det var morsomt sist at alle var med og kunne få poeng helt til slutt.

• edited November -1

Hadde ein hatt mykje pengar, kunne ein jo ha innleiingsrundar på nett, kåre fem finalistar, spandere reise på desse fem til ein stad i Noreg som ein hadde leid for anledninga, oppfordre alle andre til å møte opp, og avholdt finalen live. Då kunne ein òg kombinere det med eit donaldisttreff der vi kunne diskutere litt i levande live i staden for frå kvar vår datamaskin, kanskje ta med dublettsamlingane våre, kanskje sjå gamle donaldfilmar ... og sjølvsagt ha live premieutdeling, med bubleslurp og juflenøttkake!

• edited November -1

Det hadde jo hvert en god idé! Vi har jo hatt en diskusjon om det før..
    Raptus?! :)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

... og sjølvsagt ha live premieutdeling, med bubleslurp og juflenøttkake!

Ikke glem iskremsoda ;)

• edited November -1

Mitt forslag: At jeg får vinne. :)

• edited November -1

Kunne det være en idé å ha en finale, f.eks. med 5 deltakere, hvor de blir gitt ett minutt til å svare på hvert spørsmål ? Da vil slike ting som googling, stor samling eller intens leting ikke ha noen betydning.

• edited November -1

Hm, det kunne vera ein idé. Men då må vi finne oss eit chatterom eller noko sånt. Å måle opp eit minutt eller to på ei nettside blir litt upresist.

Guffen Delbekk skreiv:

Mitt forslag: At jeg får vinne. :)

Eg er heilt for det forslaget, men eg trur at vi blir nedstemt ... :-)

• edited November -1

Støtter opp under idèen om å lage ein finale der det er veldig kort betenkningstid på spørsmålene då det antakeleg vil åpne for større fridom for arrangørene i val av spørsmål tidlegare i konkurransen då dei ikkje treng anstrenge seg like hardt for å gjere det vanskeleg for "googlerene". ;-)

Eg trur at å avhalde den på nett er absolutt best ja. Kva tidspunkt angår... haust eller seinvinter er kanskje dei to tidspunkta på året der dei færraste er veldig opptatt med eksamener og høgtider og ferieturer og liknande? Og midtsommaren, såklart, men faren er vel stor for at mange ikkje vil gidde sitte inne og bla i gamle donaldbunker på den tida av året.

• edited November -1

Olaf Solstrand:

**3.** Dersom vi går bort frå adventskalenderoppsettet: Kor mange spørsmål, fordelt på kor mange runder, er det ideelle for eit slikt arrangement? Kor lang tid skal ein ha til å finne spørsmåla på kvar runde?

Jeg synes ikke det bør være slik at hvis man er borte noen dager i løpet av NM-perioden, så får man ikke svart. Sannsynligvis har jeg ikke tilgang til å svare på spørsmål hver eneste dag i en to-ukers periode eller mer f.eks. Sannsynligvis ikke i en en-ukes periode engang. Dette var hovedårsaken til at jeg ikke deltok i NM 05.
    Derfor synes jeg ikke at det skal komme nye spørsmål hver dag, og at tidsfristen for å svare er kun 24 timer.

• edited November -1

andungen:

uff, synes synd på de stakkars menneskene som skal ordne og finne på spørsmål:-)

Jeg synes langt mer synd på de som skal **finne** svarene. :-)

• edited November -1

Eg likte veldig godt måten NM vart arrangert på i fjor. Passa perfekt for meg.

• edited November -1

Håvard skreiv:

andungen:

uff, synes synd på de stakkars menneskene som skal ordne og finne på spørsmål:-)

Jeg synes langt mer synd på de som skal **finne** svarene. :-)

Dei har då i det minste potensielle premier som belønning.

• edited November -1

Jeg synes helt klart at det **ikke** burde være et sted i Norge, men på nett som sist.
    Det hadde vært morsomt med en "før-juls-NM-kalender" som var i November, men det var helt greit i adventstiden. Det burde i hvertfall ikke være om sommeren, det er liksom ikke den tiden av året man sitter inne;-)
    Jeg synes det var passe spørsmålsmengde.

Jeg gleder meg!:-D

• edited November -1

Synes at måten NM ble arrangert på i fjor var rimelig bra, passe mengde med spørsmål, og passe vanskelig. Skulle det endres på noe, måtte det bli tidspunktet. Tidligere på høsten (oktober november) hadde passet meg bedre. Ca 20 dager med 5-6 spørsmål hver dag med 1 døgns svarfrist over nettet er helt greit. Superfinale med de fem beste har jeg egentlig ikke noe til overs for, syns at alle skal ha samme spørsmålene.

• edited November -1

Jeg syns NM ifjor fungerte meget bra. Eneste jeg kunne tenke meg var at et nytt NM ikke foregår i desember, og kanskje at det varer noen dager kortere.

• edited November -1

Hm ... Ein ting som jo KUNNE ha fungert, er jo om vi hadde gjennomført NM på same måte som i fjor, berre på eit anna tidspunkt og noko kortare, men at vi i staden for å kåre ein vinner etter at det var over arrangerte ein finale, og at vi prøvde å få til eit donaldisttreff - på ein stad med internett - der dei av finalistane som hadde hatt moglegheit til å møte opp fekk finalespørsmåla live med papir og blyant, medan eventuelle finalistar som ikkje hadde moglegheit til å møte in persona hadde fått spørsmåla i eit chatrom på nettet -- med korte svarfristar hadde jo vilkåra vore relativt like uansett, då det er begrensa kor mykje ein klarer å google fram på to minutt uansett.

• edited November -1

Det lyder jo triveleg, det. :-) Men det spørst om ikkje google-faren er for stor trass i lita svarsgivingstid, det vil jo alltid vere nokon som tenkjer det verste.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?