Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Anders And redder kanonen

edited January 2006 in Donaldisme

Følgende kan leses i Politiken:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=432380

Heftig debatt i Danmark for tiden om hvilke verker som er tatt ut til den danske kanon. Bl.a. har Von Trier i protest klippet et dansk flagg i stykker.

«1

Comments

• edited November -1

Får ikke linken din til å virke...

• edited November -1

Halvor skreiv:

Får ikke linken din til å virke...

Det gjør jeg - og har prøvd to PCer med Internettilkobling.

• edited November -1

OK, sorry, det er mulig bare et lokalt problem hos meg...

• edited November -1

Her er det danske kulturministeriets forslag til kanon for børnekultur hvor Carl Barks' Anders And og Guldhjælmen er med:

http://www.kum.dk/sw34001.asp

• edited November -1

Kulturministeriet skreiv:

Det vil sikkert undre nogen, at en historie fra ugebladet Anders And & Co. er inkluderet på listen. Det skyldes ikke blot, at bladet siden dets udgivelse i 1949 har tiltalt børn og deres forældre, men også, at bladet har en særlig dansk vinkel. Hæfterne om beboerne i Andeby blev nemlig gennem en lang periode produceret i blandt andet Danmark og herfra eksporteret til resten af verden. At bladet er medtaget på listen, skyldes nu også, at hovedpersonen selv – til trods for sin amerikanske herkomst – forekommer at være udpræget dansk med sin humørsyge, sin ugidelighed og sin konstante mistro til alle tænkelige autoriteter. Hertil kommer, at han er en antihelt, som evig og altid lider nederlag, ikke mindst til tyrannen onkel Joakim, til de intellektuelt overlegne nevøer Rip, Rap og Rup samt til den altid heldige lykkeridder og rival Fætter Højben. Dermed er Anders And faktisk i åndelig familie med en lang række af antihelte i dansk kultur, fra Holbergs Jeppe over Gustav Wieds Tummelumsen til Kjeld Abells Larsen og Benny Andersens Svante.

Veit ikkje heilt om eg vil seie meg einig i det der. Synest dette verker relativt tåpeleg. Først bestemmer dei seg for at dei skal vera så übernasjonalistiske at dei ikkje kan opne for utanlandske ting på denne lista, og for å få gjort det dei vil utan å rikke på det kravet byrjar dei å argumentere for at Donald er danske? Sludder og pølsevev!

• edited November -1

Det er svært positivt at man gradvis også innen offentlig kultursektor får øynene opp for at også tegneserier kan være høykultur. Selvsagt vil en del av den eldre garde innen kultureliten fortsatt fnyse foraktelig av dette mediet (og svært mye av det som produseres av tegneserier er tross alt trivielle og simple saker), men de er selvsagt preget av sin ballast hvor de er blitt flasket opp gjennom hele sin oppvekst om at alt som går under betegnelsen ”tegneserier”, jo det er en uttrykksform av verste banale sort.

Øystein Sørensen og Anders Heger har ellers vært to viktige kulturbrytere i så sammenheng her hjemme i vår egen lokale andedam i forhold til å peke på
    Carl Barks som en av de virkelige store historiefortellerne i det 20 århundre, og det i et plenum som vanligvis betrakter Donald Duck & Co. som noe latterlige og barnslige greier.

• edited November -1

Heftig debatt i Danmark for tiden om hvilke verker som er tatt ut til den danske kanon. Bl.a. har Von Trier i protest klippet et dansk flagg i stykker.

Min opfattelse er, at debatten hovedsagelig har kørt på, om det overhovedet er i orden at lave en kanon over kulturen, ikke hvilke værker, der skal eller ikke skal indgå i en eventuel kanon. Det var da også det, von Trier prosterede over.

Olaf:

Synest dette verker relativt tåpeleg. Først bestemmer dei seg for at dei skal vera så übernasjonalistiske at dei ikkje kan opne for utanlandske ting på denne lista, og for å få gjort det dei vil utan å rikke på det kravet byrjar dei å argumentere for at Donald er danske? Sludder og pølsevev!

Kunne ikke være mere enig. Men hvad kunne man forvente andet fra den regering, og specielt dens kulturminister, der engang har sagt, at "Phantom of the Opera" er en fremragende opera(!) -- men nu bliver det vist off-topic.

Aquila skreiv:

Dette er svært positivt at man gradvis også innen offentlig kultursektoren får øynene opp for at også tegneserier kan være høykultur.

Helt enig, men da burde man have valgt en //dansk// tegneserie. Seriejournalens læsere har i 2004 lavet et bud på en tegneseriekategori til kanonen. Et bud, der viser, at der er nok at vælge imellem. Se Seriejournalens nyhed om kanonen: http://www.seriejournalen.dk/sj_indhold.asp?art=Nyhed&ID=2403

Så vidt jeg kan læse ministeriets/udvalgets begrundelse, "undskylder" man sig bl.a. med, at danske Egmont har produceret Andeby-historier i snart mange år nu, og ligeledes er der mange danske tegnere/forfattere af Andeby-historier, men hvorfor i alverden tager man så ikke en af //de// tegneserier med? De kommer ikke op på linie med Barks, siger du? Det er da muligt, men så betyder det måske, at Donald //ikke// skal med i sådan en kanon...

Selve kanonen kan i øvrigt hentes som en 4MB stor PDF her: http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturkanon/KK_Kulturkanon_januar06.pdf

• edited November -1

Gunnar And skreiv:

Kanskje han har latt seg inspirere av Otto Jespersen, for å få oppmerksomhet? ;)

• edited November -1

pryds skreiv:

Helt enig, men da burde man have valgt en //dansk// tegneserie.

Ja, en serie som er elsket av barn i Danmark og andre land i Norden er Rasmus Klump. Dette vil nok ha vært et mer naturlig valg. Det kan allikevel innvendes at Anders And/Donald Duck har hatt en meget større betydning for barn gjennom snart 60 år - det er vel pga. dette at vi sitter her og skriver /leser på dette forumet - og da var valget av en Barks-historie OK. Det var jo også noen andre utenlandske kunstnere som ble tatt med i kanonen.

• edited November -1

pryds skreiv:

Kunne ikke være mere enig. Men hvad kunne man forvente andet fra den regering, og specielt dens kulturminister, der engang har sagt, at "Phantom of the Opera" er en fremragende opera(!)

Det skal da visstnok også være korrekt, i hvert fall har selveste Paul Stanley en gang spilt fantomet i "Phantom of the Opera".

• edited November -1

The Phantom of the Opera er det veldig høg kvalitet over. Men det er ikkje ein opera.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

The Phantom of the Opera er det veldig høg kvalitet over. Men det er ikkje ein opera.

Hva er det da?

• edited November -1

Ein musikal.

• edited November -1

*knis*

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det skal da visstnok også være korrekt, i hvert fall har selveste Paul Stanley en gang spilt fantomet i "Phantom of the Opera".

Er den musikalen såå gammel at Stanley har spilt i den? Var det før eller etter at han fant Livingstone?

• edited November -1

Paul Stanley. Ikkje Henry Morton Stanley. :-)

(eg nekter for å gi KISS kreditt for å ha leita etter Livingstone.)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Paul Stanley. Ikkje Henry Morton Stanley. :-)

(eg nekter for å gi KISS kreditt for å ha leita etter Livingstone.)

Da misforsto jeg dette med "selveste"....

• edited November -1

Jeg hadde foretrukket at KISS hadde dratt til Afrika etter Livingstone... Det de kaller for "musikk" kaller jeg for å "Dælje laus med et balltre på en strisekk fylt med katter."

• edited November -1

Og kvifor diskuterer vi Sigvalds musikksmak i denne tråden? For Sigvald er det stort at Paul Stanley har spilt i denne musikalen. For mange av oss andre er det ikkje så viktig. Men å diskutere det er då strengt talt off-topic, er det ikkje?

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Og kvifor diskuterer vi Sigvalds musikksmak i denne tråden? For Sigvald er det stort at Paul Stanley har spilt i denne musikalen. For mange av oss andre er det ikkje så viktig. Men å diskutere det er då strengt talt off-topic, er det ikkje?

Kan det være fordi at Sigvald aldri lar en anledning går fra seg til å blande inn Don Rosa (forsåvidt relevant det), Tempo (litt mer på siden) eller Kiss (off-topic!) i enhver diskusjon??

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?