Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Der Stammbaum der Ducks

edited January 2006 in Donaldisme

På ferie i Tyskland for noen år siden kjøpte jeg med meg boken "Der Stammbaum der Ducks" av Johnny A. Grote som en slags souvenir. Nå er tysken min mer rusten enn jeg egentlig var klar over, og jeg har store problemer med å få noen fornuftig mening ut av teksten i det hele tatt.

Derfor lurte jeg på om det er noen andre her som kjenner til Johnny A. Grote og hva han står for. Har noen lest boken og er den verdt å lese? Jeg har ikke funnet den på engelsk, er det noen som vet om den faktisk finnes på engelsk eller et skandinavisk språk?

Det fulgte også med et stamtre som plakat:
http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/grote.html

Boken finner du her:
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3770403002/qid=1137758090/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/302-0673083-3376859

Comments

• edited November -1

Jeg kjenner til at han også har skrevet en bok som heter:

"Carl Barks Werkverzeichnis der Comics", utgitt av ehapa som en "Barks Library Special" - en stor innbundet bok på 400 sider med index over hele Barks' produksjon - med utgangspunkt i de amerikanske originalutgivelsene + oversikt over am. nyutgivelser og tyske.og med bilder av cover og første rute i hver historie. Denne kan anbefales og kan ofte kjøpes billig på tysk eBay. Jeg har 2. utgave fra 1995, kjøpt for ca. 9 euro.

Jeg tror ikke at noen av hans bøker er blitt oversatt til andre språk.

• edited November -1

Men leser du tysk? Er bøkene hans verdt å lese?

• edited November -1

Boken jeg nevnte er et register over amerikanske blader. Her er det ikke så mye tysk at det er "plagsomt". En bok med bare tysk tekst tror jeg ikke jeg hadde prøvd meg på. Det begynner å bli noen år siden gymnaset !

• edited November -1

Nemlig. Man har da lært tysk, men det er ikke akkurat holdt ved like de siste 20 årene. Synd egentlig, for såvidt jeg har forstått så har tyskerne alltid hatt et livlig og engasjert donaldist-miljø. Tipper at vi går glipp av hel del ved ikke å kunne lese språket.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Det fulgte også med et stamtre som plakat:
    http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/grote.html

Så vidt jeg vet er ikke dette ment som en seriøs kartlegging av endenes faktiske slektskapsforhold slik Barks har sett dette for seg, men snarere som en analyse av det inntrykk man kan få basert på figurenes tyske navn. F.eks. skiller ikke tyskerne mellom slektsnavnene Duck og McDuck.

• ACAC
    edited November -1

Sigvald

Så vidt jeg vet er ikke dette ment som en seriøs kartlegging av endenes faktiske slektskapsforhold slik Barks har sett dette for seg, men snarere som en analyse av det inntrykk man kan få basert på figurenes tyske navn. F.eks. skiller ikke tyskerne mellom slektsnavnene Duck og McDuck.

Så vidt du ved, Sigvald ;-) ? Tyskerne er nok de mest Barksistisk-puristiske (iblandet en del Fuchisme-fundamentalisme) donaldister jeg kender, så mon ikke det er ment som en seriøs kortlægning?
    Jeg har desværre ikke bogen, men har takket være daværende redaktør Tempel to andre bøger, benævnte Werkverzeichnis (der har været mig en stor hjælp ved identifikation af covers og serier i det hele taget) og Who's who in Entenhausen, hvor Grote igen tager en mængde figurer op, fra alle det Barks-skabte Andeby.
    Og så ved jeg ikke om det er ligesådan i stamtræsbogen, men der synes at være en del fakta i who's who som er særligt tyske - altså tillagt karaktererne af den tyske oversætter/redaktør Erika Fuch (æret være hendes minde - hun står på absolut højde med Barks i den tyske donaldisme). Dette kan man mene hvad man nu vil om - men det er det grundlag bogen er skrevet på.
    Grote er desuden tidligere kollega til Greger fra NAFS(K) og mig selv fra DDF(R) - altså forhenværende kasserer i DONALD.

Tilføjet senere:
    I forbindelse med stamtræet og donaldistisk geneologi i det hele taget må jeg lige have lov at nævne Asger Pedersens artikler i Rappet 6 og 7, de får netop i dag meget positiv omtale her: http://www.donaldisme.dk/ande-aner.htm

Citat: En vigtig pointe ved begge de herrer Pedersen og Maurice er således, at de arbejder efter principperne i den såkaldte pluralistiske donaldisme (også kendt som den Boemund von Hunoltstein’ske metode), hvor samtlige donaldistiske kildeskrifter som udgangspunkt tages med i betragtning.

• edited November -1

AC skreiv:

Sigvald

Så vidt du ved, Sigvald ;-) ? Tyskerne er nok de mest Barksistisk-puristiske (iblandet en del Fuchisme-fundamentalisme) donaldister jeg kender, så mon ikke det er ment som en seriøs kortlægning?

JO definitivt, men ikke av hva Barks faktisk mente. Dette er en kartlegging med utgangspunkt i tyske oversettelser av figureens navn (jfr. din påpekning av tyskernes sterke følelser for Erika Fuchs).

Vår franske venn Gilles kommenterer forøvrig dette treet slik:

To build the tree, the author prefered considering the German translations of the stories for the names of the characters but also for the relation between them. I don't think it was a good solution : Pothole is Scrooge's mother's father instead of being his uncle, and above all, Cornelius Coot is three different characters (each story translated his name a different way).

• edited November -1

Jeg kikket på dette stamtreer og det virket som om de har funnet på mange figurer selv, eller i allefall tegnet dem selv...

• edited November -1

En tysk Don Rosa altså.

• edited November -1

176-761 skreiv:

En tysk Don Rosa altså.

Å sette likhetstegn mellom de to er for søkt. Husk bare hva vår venn Loke Aesir skrev i en annen tråd:

Det einaste Don gjorde på slektstreet var å teikne opp slektskapene han meinte låg i kortene frå Barks, og klargjere eit par diffuse punkter. Han skapte ingen nye karakterer..., og utover Skrue/Bestemor-relasjonen som han ikkje på førehand ein gong visste at var ein heilt anna tradisjon for i Europa er det ingenting sjokkerende med det stamtreet såvidt eg kan sjå.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?