Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Kommer den politisk radikale Donald tilbake?

edited January 2006 in Donaldisme

Ser i Aftenposten at SV-avisen Ny Tid kanskje vil bli kjøpt opp av Damm forlag (de med Harry Potter). Damm eies av - du gjettet det - Egmont.

Interessant. Betyr det at vi nå får mer Andeby-stoff i Ny Tid? Et minimumskrav må vel være at avisen begynner å trykke en Donald-stripe med et progressivt politisk innhold, slik vi så tendenser til i DD&Co på siste halvdel av 60-tallet.

Comments

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Ser i Aftenposten at SV-avisen Ny Tid kanskje vil bli kjøpt opp av Damm forlag (de med Harry Potter). Damm eies av - du gjettet det - Egmont.

Interessant. Betyr det at vi nå får mer Andeby-stoff i Ny Tid? Et minimumskrav må vel være at avisen begynner å trykke en Donald-stripe med et progressivt politisk innhold, slik vi så tendenser til i DD&Co på siste halvdel av 60-tallet.

Bare påvirkningen ikke går andre veien så.

• edited November -1

Damm og Serieforlaget jobber vel generelt med vidt forskjellige ting ... og Egmont eier vel ganske svære stykker av underhaldnings-Noreg, gjer dei ikkje? Det utan at alt dei gir ut består av Donald.

Eg vil ha meir Donald inn i Harry Potter! :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Eg vil ha meir Donald inn i Harry Potter! :-)

Høres usannsynlig ut...
    ... Madam Mim derimot hadde glidd rett inn! :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Bare påvirkningen ikke går andre veien så.

Et mer progressivt innhold i Donald-bladet mener du? Hvorfor ikke? Det er sandelig lenge siden Andebys beboere gikk i demonstrasjonstog, jeg husker bl.a. et sterkt engasjement mot nedleggelse av trikken en gang på 70-tallet. :)

• edited November -1

Husker den historien. Jeg ble faktisk (helt sant) litt småskremt av den.

• edited November -1

Mulig jeg husker feil, men jeg mener at også Barks har vist oss at Andeby faktisk har (eller hadde) en trikk. Den skimtes så vidt på en bro i bakgrunnen i første halvdel av historien "Jul i pengelens". Andeby kunne for øvrig trengt et bedre kollektiv-trafikksystem. Vi husker vel alle den kjempekorken som oppsto da Donald var trafikkreporter i helikopter (D99295). I et oversiktsbilde tellet jeg 373 biler, lastebiler og busser som sto i kø. Håper Vicar fikk ekstrabetalt for denne siden.

• edited November -1

Eit innlegg er sletta. Eg har sagt det hundre gonger før, men: hald alle politiske meiningar utanfor forumet, takk ... Alle har sjølvsagt sin fulle rett til å ha sine meiningar om alt som finst av politiske parti, men det er slikt som høyrer heime i HEILT andre fora.

Andeby kunne trenge eit betre kollektivsystem, ja ... vi veit jo frå «Mitt liv i et eggeskall» at bussane har ein tendens til å bli ekstremt fulle.

• edited November -1

Så hvis jeg mener at det er dumt å putte råtne tomater (les: SV i dette tilfellet) inni et Donald-blad som vedlegg, kan jeg ikke få lov til å si at dette er negativt, fordi jeg mener råtne tomater er noe dritt. ?? :-) Dvs. at jeg ikke kan si grunnen til at jeg mener råtne tomater er negativt i et Donald-blad.. :-) Det må da være lov å komme med meninger om andre ting enn Donald, bare dette ikke er _hovedpoenget_, og at det ikke er krenkende, slik jeg mener tilfellet var her.

Hovedpoenget mitt var ikke politikk, selv om jeg kanskje kunne utelate ordet "naivitet". Hovedpogenet var at jeg, i likhet med Sigvald, inderlig håper påvirkningen ikke går andre veien! Dette er Donald-relatert, og ikke hovedsakelig politisk relatert, selv om som sagt ordet "naivitet" kunne vært redigert bort.

Og det er da vel strengt tatt en viss relasjon til Andeby og Donald, hvorvidt Andebys kjære borgere skal boikotte Israel eller ikke?? :-) (jeg mener selvsagt nei. :-))

Uansett, det er ditt forum, og dine regler gjelder. Med full respekt, Olaf. Jeg var bare litt uenig, og da vises det.. :-)

• edited November -1

Nå er det vel ingen stor fare for at Donald skal bli så veldig politisk i nærmeste fremtid. Men jeg husker faktisk en Vicar-historie som i hvert fall jeg synes hadde et klart politisk budskap. Donald blir valgt til ordfører i Andeby på løftet om å bygge større fengsel og ansette flere politifolk. Resultatet er at det ikke blir penger til å drive skolene eller reparere gatene - samtidig som kjeltringer fra fjern og nær strømmer til Andeby for å få et luksusopphold i det nye, flotte fengselet. En klar advarsel til populistiske politikere (uansett farge) om at politikk faktisk er LITT mer komplisert enn å love folk akkurat det de vil ha.

• edited November -1

En annen tour de force i andebysk politikk er "Ordførervalget" i Onkel Skrue 50 år-gigantpocketen fra 1997.

• edited November -1

Husker også en historie tegnet av Mau Heymans (tror den var skrevet av Frank Jonker) der Donald og Anton prøver å vinne ordførervalget for å gjøre noe med forsøplingen i Andeby. Er jo litt politikk med i bildet i den historien også...

• edited November -1

De seriene med det sterkeste politiske engasjementet som har vært trykket i Donald i det siste må vel være Carl Barks' hakkespettserier, tegnet av Daan Jippes. Nesten alle disse preges av et sterkt og utilslørt engasjement for miljøvern. Og ofte med onkel Skrue i rollen som 'skurken' som vil ødelegge miljøet på grunn av sitt ensrettede fokus på profitt og penger.

• edited November -1

Hva med "Redd skogen!" (Mikke-historie i DP), den maa vel óg kunne sies väre politisk? Og saa fins jo "Smog-boblene".

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Mulig jeg husker feil, men jeg mener at også Barks har vist oss at Andeby faktisk har (eller hadde) en trikk. Den skimtes så vidt på en bro i bakgrunnen i første halvdel av historien "Jul i pengelens".

Andeby har også et tog som går midt inne i byen, eller hadde i allefall i 1950. I historien "Det magiske timeglasset" fra 1950 kan vi se en jerbanebro over Andebyelven i åpningsrutren, og på broen kjører det et tog.
    Det kan jo selvfølgelig være et godstog, men jeg syntes det minnet om et passasjertog...

• edited November -1

Det stemmer. Og ved nærmere ettertanke HAR de passasjertog. I "The Gilded Man" (På frimerkejakt i Corombia) spiller jernbanestasjonen en viktig rolle i handlingen. Denne historien viser for øvrig en side ved Donald som vi ikke ser så ofte lenger: Hans integritet. Han pantsetter klokka si for å få kjøpt togbillett til Chicago (eller var det San Fransisco?) slik at han kan få gitt tilbake frimerkealbumet til Philo T. Ellic. Jeg får alltid en liten klump i halsen av sluttscenen på toget når han stolt holder fram albumet og den koselige gamle (men akk så glemsomme) frimerkesamleren spretter opp, omfavner ham og utbryter "My old friend Grindstock Gimmick".

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?