Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Barks inspirert av Bibelen

edited January 2006 in Donaldisme

Jeg vet ikke om det har vært her før,eller om det er interresant, men jeg kom over dette på nettet:

http://www.nrk.no/programmer/radio/mellom_himmel_og_jord/2214616.html

Comments

• edited November -1

Flittig som en maur er også et ordtak. Dette ordtaket kan det jo være springer ut fra bibelen, men jeg synes påstanden om at Barks bruker bibelen er alt for tynn. Da må det bli bedre argumentert enn å bruke et ordtak som "bevis". Han kan jo i sin tid ha gitt uttrykk for noe i intervjuer?

• edited November -1

Det er sant.

• edited November -1

Ja, dette var ganske tynt, skal man dømme ut fra artikkelen. Kampen mellom det gode og onde er ikke noe som er spesifikt for kristendommen, og jeg tror man kan finne flere referanser til f.eks. gresk mytologi enn til kristendom i Barks' serier (jfr. US10 "De vises sten" og US12 "Det gylne skinn"). Jeg mener at førsteamanuensis Hauge bør ha flere argumenter enn de som fremkommer i artikkelen, om det skal være noe hold i påstandene hans.

• edited November -1

De fleste forfattere/tegnere uansett changer vil før eller senere skrive/tegne noe som kan henvises til Bibelen tilsiktet som utilsiktet. Dette fordi kristendommen er en sånn fundamental del av vår kultur og arv. Selv jeg som ateist siterer den boka både titt & ofte.

• edited November -1

Jeg er enig. Og om det skulle være noen få henvisninger til bibelen, så er vel det bare noe som kan ha dukket opp ubevist.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Anbefalt lesning:
    http://home.c2i.net/vidarland/comics/disney/religion/krd.htm

Interesserte lesere bør dog merke seg at Calisota her feialktig plasseres i Sør-California. Forfatteren ignorerer åpenbart det faktum at Caliosta ofte har langt kaldere og snørikere vintre enn det som er tilfelle i Sør-California. La gå at Barks på et tidspunkt tok utgangspunkt i Burbanks i det sørlige California som en slags modell for Andeby. Delstaten Calisota derimot ble vel aldri lokalisert før Don Rosa, basert på sunn logikk og god research, lokaliserte den til nordlige 1/3 av California.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Interesserte lesere bør dog merke seg at Calisota her feialktig plasseres i Sør-California. Forfatteren ignorerer åpenbart det faktum at Caliosta ofte har langt kaldere og snørikere vintre enn det som er tilfelle i Sør-California. La gå at Barks på et tidspunkt tok utgangspunkt i Burbanks i det sørlige California som en slags modell for Andeby. Delstaten Calisota derimot ble vel aldri lokalisert før Don Rosa, basert på sunn logikk og god research, lokaliserte den til nordlige 1/3 av California.

Har vi ikkje hatt den diskusjonen før??? http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&traad=398

Men for å kort oppsummere to feil i utsagnet ditt:

- Vidar Svendsen seier at Calisota *oftest* plasserast i Sør-California. **Det** **stemmer,** ihvertfall når det er underforstått at Andeby ligger i Calisota.

- Calisota har då ofte langt kaldare og snørikare vintre enn det som er tilfelle i Nord-California òg. Don Rosa har plassert Andeby eit steinkast frå Eureka, og der er det som kjent ikkje så mykje snø at det gjer noko.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Men for å kort oppsummere to feil i utsagnet ditt:

- Vidar Svendsen seier at Calisota *oftest* plasserast i Sør-California. **Det** **stemmer,** ihvertfall når det er underforstått at Andeby ligger i Calisota.

Å plassere Andeby er en ting - å plassere Calisota er vel noe ganske annet?

- Calisota har då ofte langt kaldare og snørikare vintre enn det som er tilfelle i Nord-California òg.

Det er da mye snø i f.eks. Squaw Valley.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Å plassere Andeby er en ting - å plassere Calisota er vel noe ganske annet?

Nei, for dersom ein plasserer Andeby i Sør-California og det er underforstått at Andeby ligg i Calisota, må òg Calisota ligge i Sør-California basert på den plasseringa. Calisota *kan* strekke seg utanfor Sør-California, men vi veit at Calisota omfatter den delen av Sør-California som Andeby ligger i.

Det er da mye snø i f.eks. Squaw Valley.

Men dei Calisota-teikneseriane vi har lest finner jo stort sett stad i Andeby, og der Don Rosa veljar å plassere Andeby på dette så berømte Calisota-kartet sitt, snør det ikkje.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Anbefalt lesning:
    http://home.c2i.net/vidarland/comics/disney/religion/krd.htm

BAHHHHH......må du sabotere *enda* en tråd med gnålet om at ALT skal til punkt og prikke følge Don Rosa? Start heller din egen tråd om dette!
    Olaf, kan du flytte kverruleringen til Sigvald over i en annen tråd?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?